Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD: Yamaha SG-600


E5150

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid ønsket meg en Yamaha SG, Øverst på ønskelisten står selvsagt en 1000 eller 2000 modell, men i og med at både budsjett og fornuft setter en stopper for en slik gitar har jeg lenge jaktet på en av de enklere utgavene. Kom over en 600 på finn.no og fikk tilslag på et bud som bør ligge omtrent på markedspris. Dukket opp i posten i dag:

IMAG1416_zps14e4302f.jpg

Original kasse er kjekt!

IMAG1418_zps8e0b03a9.jpg

Drømmegitaren!

IMAG1420_zps39950bc8.jpg

SG600 er en litt enklere utgave som hvor kroppen er laget i heltre Agathis (hva heter det på norsk?) og ikke mahogny. Veier et tonn :D Ellers har den standard Yamaha SG-kvalitet over hele fjølen. Laget i Japan i 1979 etter hva jeg har forstått. Bridgepickupen er byttet ut med en Seymour Duncan av et slag, men originalen fulgte med i kassen. Gitaren har et par krigsskader bak på kroppen, men front og hals er i meget god stand med tanke på gitarens alder. Gripebrett og bånd er perfekt! Første lydtest med headset og Boss GT-10 lover veldig bra!

IMAG1422_zpsc59df1ea.jpg

IMAG1423_zpsee9c1cb4.jpg

Enkelte vil ha det til at Yamaha SG er av vel så god kvalitet som Gibson-gitarer. Det er jeg lett kritisk til, men at det er snakk om god kvalitet i forhold til pris er det liten tvil om. Tror denne kommer til å bli en god venn og fin erstatning for min gamle Korea Epiphone G-400 som nå er på vei ut.

Siden jeg tar så dårlige bilder og fordi Photobucket i tillegg komprimerer de låner jeg et av en tilsvarende gitar fra internett:

YamahaSG6001.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Affen: Helt enig i at designet er tøffere. Selv om jeg liker både Gibson Les Paul og SG for seg er det noe helt spesielt med Yamaha Sgene. Er i utgangspunktet ikke så begeistret for sunburst, men finishen fungerer på denne selv om jeg primært hadde foretrukket den sorte versjonen.

Fra bluebookofguitarvalues:

symmetrical double sharp cutaway agathis body, cream body binding, carved maple top, set mahogany neck, 22-fret bound rosewood fingerboard with pearl dot inlays, black headstock overlay with Yamaha logo and design inlay, three-per-side tuners, tune-o-matic bridge, stop tailpiece, cream pickguard, two covered humbucker pickups, four amber top hat knobs (two v, two tone), three-way pickup switch, jack on face of guitar, chrome hardware, available in Tobacco Sunburst finish, 24.75 in. scale, mfg. 1980-81.

Litt usikker på om alt dette er riktig. Andre kilder sier at SG-600 kun ble produsert i 1979. Gitaren er også tilgjengelig i sort.

Andre som har Yamaha SGer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.