Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stemming av 12-strenger


askret

Anbefalte innlegg

Tiltredes.

Med det samme man er inne på tema, så er det artig å stemme en vanlig gitar i såkalt "Nashville tuning" hvis man har en gitar til overs. Låter pinglete alene, men kan funke veldig bra sammen med en "normalstrenget" gitar.

Man bruker rett og slett de tynne strengene fra et 12- strengs- sett på en vanlig gitar. Justering av trussrod og slikt må påregnes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en jobb dette! Glad det ikke er min 12-strenger, kunne ikke hatt noe sånt. Det er faktisk første gang jeg setter fingrene i en 12-strenger.

Stemte den som i figuren øverst her, og det låter jo bra!

Regner med jeg har gjort riktig med tynne/tykke strenger... Ser slik ut nå:

DSC03897-800.jpg

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med "rekkefølgen" på strengene varierer faktisk. Det mest vanlige er tynn streng -> tykk streng, men en del lager de motsatt. Rickenbacker, for eksempel.

Til vanlig er det ikke noe problem å avgjøre hvilken rekkefølge som skal brukes, forskjell på filing av nut gjør det enkelt å avgjøre.

Det er ikke noen kjempeforskjell, jeg har spilt på begge versjoner, men man trenger kanskje å være litt mer nøyaktig med plekteret på gitarer der det treffer den tykkeste strengen først.

Nå er jeg så røten til å spille for tiden at ev. tilhørere neppe hadde hørt noen forskjell uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kjentes 'riktig' ut å treffe den tynne strengen først...

Denne gitaren har stålnut med veldig dype spor, og alle sporene er like. Også har den da et 0'te bånd som strengene hviler på, i stedet for å ligge nedpå i nuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har en akkurat slik 12-strenger, og den har en veldig spesiell og flott lyd. Har fått mange komplimenter for lyden. Hele gitaren er laga av lønn, og halsen er laminert etter stridsvognmetoden. Bruker Thomastik-strenger på den, dyre men verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.