Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første Gitarkjøp


Riggs

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er min første post på dette forumet, men det blir forhåpentligvis flere med tiden!

Grunnen til at jeg poster her er fordi jeg trenger noen drevne gitarister til å hjelpe meg med valg av min første gitar. Jeg har allerede funnet ut at jeg ønsker å spille på en akustisk gitar med stålstrenger, og jeg kommer i hovedsak til å spille i "Drop D" (?). Vet ikke hva den heter på norsk, men så noen videoer av folk som spiller i "Drop D" og "Open D" og synes det låter fantastisk bra. Vet ikke om det er noen gitarer som egner seg bedre for denne type spilling enn andre. Siden det er min første gitar ønsker jeg ikke å blakke meg helt ut, tenkte på noe mellom 1-2 tusen kroner. Nå vet ikke jeg hvor mye man faktisk må punge ut for en solid gitar, men jeg ønsker en som er lettspilt så jeg kommer litt igang. Kommer såklart til å kjøpe en bedre gitar med tiden, om jeg blir bedre.

Jeg fant denne da jeg tittet litt rundt: http://www.radioservice.no/DR-510-Dreadnoughte-nature-Dimavery/cat-p/c1000071/p10513414

Den ser jo helt grei ut, men jeg stusset litt over prisen. 999,- for et slikt sett? Den er jo på tilbud, men fortsatt. Jeg har eller aldri hørt om denne butikken eller dette merket før. Så jeg vet verken om det er en "legit" butikk, eller om gitaren er bra i det hele tatt. Noen som har erfaringer med gitaren eller butikken?

Jeg kikket litt rundt på Finn.no, men prøver å unngå å kjøpe brukt.

Jeg vet at de fleste vil anbefale å gå til en msuikkforretning, men der er det jo alltid ekstremt ugunstige priser. Og siden jeg knapt vet noe som helst om gitar, så er det lett å bli lurt. Men siden dere her inne på forumet ikke tjener noe på å lure noen så er det vel "tryggere" å spørre her!

Alle svar tas imot med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende den gitaren er grei nok, men jeg vil anbefale deg å se etter et mer kurant merke som f.eks. Ibanez eller Yamaha. Ved å kjøpe brukt får du en gitar til ned mot halv pris av hva den kostet ny, men da anbefaler jeg deg å alliere deg med en slektning, venn e.l. som har erfaring, hvis det er slik at du føler deg litt usikker. Det er også en kjempefordel å få teste gitaren før kjøp naturligvis, så hvis du får til det, er det smart, både med tanke på å kjøpe nytt og brukt.

Hvis 1000,- er smertegrensa di, vil jeg råde deg til å spare litt til før du handler.

Gjør gjerne også et søk på forumet her. Temaet har vært oppe mange ganger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende den gitaren er grei nok, men jeg vil anbefale deg å se etter et mer kurant merke som f.eks. Ibanez eller Yamaha. Ved å kjøpe brukt får du en gitar til ned mot halv pris av hva den kostet ny, men da anbefaler jeg deg å alliere deg med en slektning, venn e.l. som har erfaring, hvis det er slik at du føler deg litt usikker. Det er også en kjempefordel å få teste gitaren før kjøp naturligvis, så hvis du får til det, er det smart, både med tanke på å kjøpe nytt og brukt.

Hvis 1000,- er smertegrensa di, vil jeg råde deg til å spare litt til før du handler.

Gjør gjerne også et søk på forumet her. Temaet har vært oppe mange ganger. :)

Takk for svar, jeg kan godt handle for over tusenlappen, men jeg bare så den pakken og tenkte kanskje det var en greit gitar å starte med.

Ja, jeg søkte litt rundt, men fant ikke noe spesifikt om den gitaren, så tenkte å starte en egen tråd. Men du tror den gitaren vil fungere greit, bare for å prøve meg fram og se om jeg vil fortsette med gitar. Om jeg faktisk blir over gjennomsnittlig interessert kommer jeg naturligvis til å handle dyrere og bedre gitarer i fremtiden, men ble rådet til å ikke kjøpe det dyreste om jeg ikke var sikker på om jeg faktisk kom til å spille mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen anelse om hva dette er for noe, men ikke kjøpe det billigste for å teste om du liker å spille. Jeg kjenner så alt for mange som har kjøpt gitarer til veldig lave priser, for å prøve å se om de blir interresert, men jeg kan love deg at hvis du ender opp med en sånn gitar blir du ikke mer interresert. Tvert i mot du mister lysten til å spille totalt, fordi det er veldig vanskelig å spille på dem, og det er ikke noe spessielt gøy når man skal lære seg å spille, og ikke kan så mye fra før

Jeg snakker nå ikke om spesielt den gitaren du har linket til der, den har jeg aldri prøvd, og vet ingenting om, det er kanskje en god gitar :)

Jeg anbefaler Yamaha, jeg har alltid hvert en Yamaha fan, og har hatt en del yamaha gitarer, både akustiske og elektriske.

Ibanez er også fine gitarer, noen ibanezer låter faktisk veldig bra.

du kan jo også se på Morgan hvis du har lyst, de er Helt greie gitarer, de fleste låter ikke noe sånn helt spessielt bra, men holder stemmingen, og er greie nybegynner gitarer, den jeg har fikk jeg til jul ett år, og hadde nok ikke kjøpt den selv om jeg hadde hatt fått velge mellom hvilken som helst gitar i samme prisklasse

Endret av Magnus_SB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen anelse om hva dette er for noe, men ikke kjøpe det billigste for å teste om du liker å spille. Jeg kjenner så alt for mange som har kjøpt gitarer til veldig lave priser, for å prøve å se om de blir interresert, men jeg kan love deg at hvis du ender opp med en sånn gitar blir du ikke mer interresert. Tvert i mot du mister lysten til å spille totalt, fordi det er veldig vanskelig å spille på dem, og det er ikke noe spessielt gøy når man skal lære seg å spille, og ikke kan så mye fra før

Jeg snakker nå ikke om spesielt den gitaren du har linket til der, den har jeg aldri prøvd, og vet ingenting om, det er kanskje en god gitar :)

Jeg anbefaler Yamaha, jeg har alltid hvert en Yamaha fan, og har hatt en del yamaha gitarer, både akustiske og elektriske.

Ibanez er også fine gitarer, noen ibanezer låter faktisk veldig bra.

du kan jo også se på Morgan hvis du har lyst, de er Helt greie gitarer, de fleste låter ikke noe sånn helt spessielt bra, men holder stemmingen, og er greie nybegynner gitarer, den jeg har fikk jeg til jul ett år, og hadde nok ikke kjøpt den selv om jeg hadde hatt fått velge mellom hvilken som helst gitar i samme prisklasse

Takker! Er vet du om noen gode gitarer fra Yamaha/Ibanez som du kan anbefale? Og en butikk som selger de, har ingen gode musikkforretninger i nærheten, så blir enten å handle på nett eller reise et stykke for å kjøpe gitar. Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Er vet du om noen gode gitarer fra Yamaha/Ibanez som du kan anbefale? Og en butikk som selger de, har ingen gode musikkforretninger i nærheten, så blir enten å handle på nett eller reise et stykke for å kjøpe gitar. Noen tips? :)

Jeg glemte forresten Sigma :) helt gode Martin kopier. Guitar Workshop selger mange av dem.

Evenstad, 4sound, gitarhuset også følg med på bruktmarkedet, både på finn, her på forumet, og kjøp og salg av musikkutstyr gruppen på facebook :) Det er mange som er villig til å sende

Yamahas APX500 II er fin, APX700 II, men den er litt dyr. Hvis du vil ha enda billigere enn 500en (ca. 2500) er det en som heter FG700MS. Den koster noe sånt som rundt 1000. De Ibanezene husker jeg desverre ikke hva heter

Sigmas DM-1st er også bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte forresten Sigma :) helt gode Martin kopier. Guitar Workshop selger mange av dem.

Evenstad, 4sound, gitarhuset også følg med på bruktmarkedet, både på finn, her på forumet, og kjøp og salg av musikkutstyr gruppen på facebook :) Det er mange som er villig til å sende

Yamahas APX500 II er fin, APX700 II, men den er litt dyr. Hvis du vil ha enda billigere enn 500en (ca. 2500) er det en som heter FG700MS. Den koster noe sånt som rundt 1000. De Ibanezene husker jeg desverre ikke hva heter

Sigmas DM-1st er også bra :)

Takk for svar, du er til stor hjelp! :)

Virker som den FG700MS'en kan være noe for meg. (http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=27823&artno=157255)

Har du noen andre gode tips til en nybegynner som meg selv? Burde jeg kjøpe ett ekstra sett med strenger? Har hørt at de som kommer med gitaren har lett for å ryke.

Vet ikke hva det heter på norsk, men så på en video der gitaren hadde blitt stemt i "Drop D" (?). Likte den mørke lyden veldig godt, men lurer på om det er vanskelig å stemme gitaren ned slik uten å være dreven. Da jeg aldri har stemt en gitar før, vet jeg ikke når klangen er riktig. Er det spesielle tunere som kan gjøre dette lettere?

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=725968&artno=137609??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, du er til stor hjelp! :)

Virker som den FG700MS'en kan være noe for meg. (http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=27823&artno=157255)

Har du noen andre gode tips til en nybegynner som meg selv? Burde jeg kjøpe ett ekstra sett med strenger? Har hørt at de som kommer med gitaren har lett for å ryke.

Vet ikke hva det heter på norsk, men så på en video der gitaren hadde blitt stemt i "Drop D" (?). Likte den mørke lyden veldig godt, men lurer på om det er vanskelig å stemme gitaren ned slik uten å være dreven. Da jeg aldri har stemt en gitar før, vet jeg ikke når klangen er riktig. Er det spesielle tunere som kan gjøre dette lettere?

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=725968&artno=137609??

riktig, når du får gitaren har strengene sittet på en stund, og er kanskje litt slitende, og da kan det være greit å ha ett sett på lur ;) Drop D er en måte du stemmer den mørkeste strengen på gitaren på. Det er mange sanger som spilles i Drop D (ofte metal sanger på el-gitar), men også mange andre sanger, Det er også mange andre stemme måter, som f. eks. dobbel drop D, som bl. a. Georges song av Eric Johnson spilles i.

En Tuner er kjekt å ha, egentlig har mange akustiske gitar innebygd tuner, men de er ikke alltid så veldig nøyaktige. Det finnes også mange apper for både iphone og mac som hjelper deg å stemme gitaren. Å stemme gitaren er det første du må lære deg, se på videoer på youtube osv. :) Av andre tips, lærer du masse av å følge med på dette forumet og lese tråder :) Både av spilling, forsterkere og gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig, når du får gitaren har strengene sittet på en stund, og er kanskje litt slitende, og da kan det være greit å ha ett sett på lur ;) Drop D er en måte du stemmer den mørkeste strengen på gitaren på. Det er mange sanger som spilles i Drop D (ofte metal sanger på el-gitar), men også mange andre sanger, Det er også mange andre stemme måter, som f. eks. dobbel drop D, som bl. a. Georges song av Eric Johnson spilles i.

En Tuner er kjekt å ha, egentlig har mange akustiske gitar innebygd tuner, men de er ikke alltid så veldig nøyaktige. Det finnes også mange apper for både iphone og mac som hjelper deg å stemme gitaren. Å stemme gitaren er det første du må lære deg, se på videoer på youtube osv. :) Av andre tips, lærer du masse av å følge med på dette forumet og lese tråder :) Både av spilling, forsterkere og gitarer.

Skjønner, men hvordan vet jeg hvilke strenger jeg skal kjøpe? Det er jo mange forskjellige, regner med at det har noe å si hvilke jeg kjøper :D

http://www.4sound.no/section.aspx?id=1001003

Endret av Riggs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, men hvordan vet jeg hvilke strenger jeg skal kjøpe? Det er jo mange forskjellige, regner med at det har noe å si hvilke jeg kjøper :D

http://www.4sound.no/section.aspx?id=1001003

Du må prøve å finne ut hvilke du liker best :) Prøv å bestill for eksempel 3 forskjellig, som du tror du kommer til å like, og antakeligvis kommer du til å synes alle er helt greie :) Når du er nybegynner holder de 3 pakkene for ett helt år, kommer ann på hvor ofte du spiller

Endret av Magnus_SB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må prøve å finne ut hvilke du liker best :) Prøv å bestill for eksempel 3 forskjellig, som du tror du kommer til å like, og antakeligvis kommer du til å synes alle er helt greie :) Når du er nybegynner holder de 3 pakkene for ett helt år, kommer ann på hvor ofte du spiller

Så alle strengene som er listet der passer til gitaren? Hva er forskjellen? Tykkelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du mener det er lett å bli lurt i en musikkinstrumentbutikk. Min erfaring er motsatt. De ønsker å hjelpe fordi de vet at den personlige servicen må være god dersom de vil beholde deg som kunde. De bør også kunne gi gode råd om valg av strenger.

Hvis du aldri har spilt før så ville jeg startet i vanlig stemming og lært noen basisakkorder og skalaer der. Ta et kurs eller kjøp en nybegynnerbok. Du vil føle selv når du mener du er klar for drop D, men besifring for de fleste sanger er skrevet for vanlig stemming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du mener det er lett å bli lurt i en musikkinstrumentbutikk. Min erfaring er motsatt. De ønsker å hjelpe fordi de vet at den personlige servicen må være god dersom de vil beholde deg som kunde. De bør også kunne gi gode råd om valg av strenger.

Hvis du aldri har spilt før så ville jeg startet i vanlig stemming og lært noen basisakkorder og skalaer der. Ta et kurs eller kjøp en nybegynnerbok. Du vil føle selv når du mener du er klar for drop D, men besifring for de fleste sanger er skrevet for vanlig stemming.

Jeg er av den oppfatning at alle butikkansatte er opptatt av å gjøre gode salg og tjene penger, hvem liker ikke å tjene penger? Og om du drar til en musikkforretning og knapt vet hva en streng er, ber du rett og slett om å bli lurt. Nå sier ikke jeg at alle butikker/ansatte er slik, men det er min generelle oppfatning. Nok om det.

Hvorfor burde jeg begynne i vanlig stemming? Er det vanskeligere å spille i Drop D? Og har du noen anbefalinger når det kommer til gitar? Har tenkt på den som Magnus_SB nevnte: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=27823&artno=157255, har du noen erfaringer med merket?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha er trygt valg. De lager solide og gode instrumenter.

Som nybegynner vil du finne at nesten alt av nybegynnerinstruksjoner er skrevet rundt standard stemming.

Det er ikke så stor endring å gå fra standard til drop D uansett, og med standard stemming i bunnen blir du en mer allsidig gitarist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg standard stemming først, fordi de aller fleste sanger du kommer til å lære som nybegynner spilles i standard tuning, også etterhvert kan du lære og lage sanger i Drop D :) Det er ikke vanskeligere å spille i Drop D, Så du kan forsåvidt gjøre det med en gang, men det er veldig viktig å kunne spille standard stemming

Endret av Magnus_SB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.