Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender-Squier Forskjeller?


Funny

Anbefalte innlegg

Ja jeg har googlet det, og alle sier at det er generelt bare dårlige materialer.

Og at de er gode gitarer til prisen. Min første og eneste el-gitar er en Squier stratocaster 60s. Vil de bli merkbart bedre lyd viss jeg kjøper en "skikkelig" strato/telecaster?

og er det verdt det?

Endret av Funny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Classic Vibe tenker du på kanskje? De er ofte mye for pengene! Har prøvd flere som jeg syns er bedre enn standard mexico=)

Det virker som du er på utkikk etter en gitar. Hva er budsjettet på? Har du tenkt på å kjøpe brukt?=)

Ja jeg ser etter en gitar har sett endel på gibson lp standard (har en annen tråd på det) og har blitt tipset om brukt. Men jeg vet ikke helt. Budsjett? vel tenker å kjøpe en gitar til komfirmasjonen min så opptil 15-20 tusen men nå varierer det på gibson lp standard av nyere sort eller en strato/telecaster men kan ikke bestemme meg. Spiller mest rock/blues

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til du har mulighet til å dra til en butikk, da finner du garantert ut av om du liker LP, Strat, eller tele best, det er ikke noen fasit. Alle funker også veldig bra til blues. Jeg liker ikke LP'er, siden jeg ikke liker så tunge gitar, og jeg synes de er litt ukomfortable liksom, men alikevel er det en av verdens mest.... ja hva skal jeg si, vanlige, eller populæere gitarer. Det er kun en smaksak, men tipset jeg kan komme med er: Ikke Bestem deg for at du skal ha akkurat en av de tre gitarene hvis du ikke har prøvd dem (noe du kanskje har gjort). Jeg vet om mange som har bestemt seg for f. eks. Les paul bare fordi det er les paul. Jeg hadde også det, men når jeg egentlig tenkte meg ordentlig om fant jeg ut at det var SG jeg egentlig likte best å spille på :)

Og når det gjelder forskjeller på Squier og Fender, så er det jo stemmeskruer, finish, pickups, elektronikk, stol, noen ganger hals, noen ganger ikke og selvfølgelig logoen på headstocken, som nesten garanterer at du får solgt den får en grei pris, så lenge du behandler den pent. :)

Endret av Magnus_SB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til du har mulighet til å dra til en butikk, da finner du garantert ut av om du liker LP, Strat, eller tele best, det er ikke noen fasit. Alle funker også veldig bra til blues. Jeg liker ikke LP'er, siden jeg ikke liker så tunge gitar, og jeg synes de er litt ukomfortable liksom, men alikevel er det en av verdens mest.... ja hva skal jeg si, vanlige, eller populæere gitarer. Det er kun en smaksak, men tipset jeg kan komme med er: Ikke Bestem deg for at du skal ha akkurat en av de tre gitarene hvis du ikke har prøvd dem (noe du kanskje har gjort). Jeg vet om mange som har bestemt seg for f. eks. Les paul bare fordi det er les paul. Jeg hadde også det, men når jeg egentlig tenkte meg ordentlig om fant jeg ut at det var SG jeg egentlig likte best å spille på :)

Og når det gjelder forskjeller på Squier og Fender, så er det jo stemmeskruer, finish, pickups, elektronikk, stol, noen ganger hals, noen ganger ikke og selvfølgelig logoen på headstocken, som nesten garanterer at du får solgt den får en grei pris, så lenge du behandler den pent. :)

Takk til begge, men hvor "tung" da finner ikke vekten på noen gitarer! Og vet du/noen andre om vekten mellom Squier og fender? er fender sine dyrere materialer tyngre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å gjøre som meg, kjøp alt.

Haha, neida=) Det er nok sant at det er best å komme seg i hus. Nå har du allerede en strat som du kan modifisere litt på som f.eks bytte pickuper. Kanskje det er greit med en gitar av annen sort?=)

Ja jeg tenkte det men er ikke classick vibe og de nye ganske forskjellige? og jeg sliter uansett med å finne argumenter for å kjøpe ny gitar! den jeg har holder jo på en måte...vell jeg har jo ikke prøvd andre el gitarer. Men jeg synst SG-ene er litt "stygge" no offence! men syns at de bør se litt fine ut også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har et forholdsvis lavt budsjett er ihvertfall Classic vibe helt fenomenalt. Har en Tele som jeg ikke tenker på at er en budsjettgitar. Har Fender USA og det er forskjeller, men de er ikke så store som man kanskje skulle tro. USA er i mine øyne bedre, men Classic viben er så god at den godt kan være et alternativ på spillejobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til begge, men hvor "tung" da finner ikke vekten på noen gitarer! Og vet du/noen andre om vekten mellom Squier og fender? er fender sine dyrere materialer tyngre?

njæææ, varierer, standard er bare litt tunge, fordi de har uthult kropp, men traditional er tunge, og noen customer er drittunge, Min fender stratocaster american standard er ihvertfall veldig lett, og egentlig alle andre strater jeg har prøvd :)

Men squier classic vibe er veldig gode gitarer, skifter du stemmeskruer og pickups, blir den på høyde med mange fendere

Endret av Magnus_SB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Vekt er ikke nødvndigvis noen indikator på så veldig mye, hverken den ene eller andre veien, så lenge gitaren ikke er så tung at man ikke greier å ha den på seg over lengre tid.

For det andre spør du om forskjellen på en Standard og en SG. Tenker du da på Les Paul Standard? Vær klar over at SG også finnes i Standard og mange flere utgaver slik som Les Paul.

Forskjellen mellom SG Standard og Les Paul Standard er ikke stor, men "konstruksjon/form" gjør likevel at det er små lydmessige forskjeller, samt at de naturligvis oppleves litt forskjellige rent spillemessig. Det der må du nesten bare prøve. Nå er det jo også individuelle forskjeller mellom hver enkelt gitar, så det er ikke lett å generalisere mellom to typer gitarer. Generelt sett er likevel en SG stort sett lettere pga. mindre treverk, men derimot kan de ofte virke litt "framtunge" ifht. en Les Paul. osv. osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du spilt?

Hva spiller du?

Hvor mye er du villig til å bruke?

Et tips! Ikke kjøp fender for at du skal ha en "merkevare". Det kan være du ender opp med en esp, epiphone osv.. :) kanskje en Tom Anderson =) hehe

4 År, men har bare spilt på en billig forsterker og den Squier classick vibe 60s jeg har.

Rock, litt blues

Mye av komfpengene så 15-20tusen?

Er det så mange andre merker som har god standard da? har hørt at alt annet en gibson og fender skal jeg holde meg unna.

Endret av Funny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Vekt er ikke nødvndigvis noen indikator på så veldig mye, hverken den ene eller andre veien, så lenge gitaren ikke er så tung at man ikke greier å ha den på seg over lengre tid.

For det andre spør du om forskjellen på en Standard og en SG. Tenker du da på Les Paul Standard? Vær klar over at SG også finnes i Standard og mange flere utgaver slik som Les Paul.

Forskjellen mellom SG Standard og Les Paul Standard er ikke stor, men "konstruksjon/form" gjør likevel at det er små lydmessige forskjeller, samt at de naturligvis oppleves litt forskjellige rent spillemessig. Det der må du nesten bare prøve. Nå er det jo også individuelle forskjeller mellom hver enkelt gitar, så det er ikke lett å generalisere mellom to typer gitarer. Generelt sett er likevel en SG stort sett lettere pga. mindre treverk, men derimot kan de ofte virke litt "framtunge" ifht. en Les Paul. osv. osv....

Ja jeg mente les paul standard! Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson og Fender er stort sett gode gitarer i mine øyne, men bruk tid og prøv så mange gitarer du kan. Det er mange gode valgmuligheter, og bruktmarkedet er en gullgruve med muligheter.

Du kan få Les paul standard og traditional ned i 7-8000 tusen, suhr strat ned i 10000 bare for å ta et par eksempler. I og med at du har såpass bra strat-gitar fra før er kanskje Les paul greit å prøve. Uansett så får du igjen pengene med en Gibson om du selger den igjen bla. pga det sterke merkenavnet.

Uansett tror jeg at du vil hente veldig mye på å legge kronasjer i en god forsterker. Hjelper ikke så fryktelig mye med en fet gitar om forsterkeren ikke står i stil.

Endret av Brekkvasselven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.