Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Telecaster Deluxe


Anbefalte innlegg

Mens jazzmaster-bygget mitt får ligge litt brakk mens tung-olja får herde skikkelig (våtpusset i går, men trenger litt mer herding før jeg går videre på buffing/polering) så skal jeg gå i gang med tele deluxen. I likhet med den rosa RGen min blir dette også et "babybygg", men jeg ender forhåpentligvis opp med noe som jeg selv vil kunne komme til å bruke. Som av fargene på flaskene som ses på bildet så vil den lakkeres rosa i nyansen "shell pink", eller "conch girl" som Wudtone kaller fargen. Top coaten blir glossy, men "yellowed tint". Gitarkroppen er i "alder" fra Guitarbuild.co.uk. Relativt tette porer, så det skal være mulig å få til en relativt slett overflate.

post-3232-13754277707639_thumb.jpg

Widerange-pickuper er det mange myter omkring, og de få som klarer å lage skikkelige repros er til gjengjeld ganske så dyre. Ser at Mojotone har begynt å lage noen nå som er vesentlig billigere enn eksempelvis Novak og At The Creamery. Mulig jeg skal teste ut de. Det kjipe er derimot at de ikke tilbyr deksler med logo, som jo er en nødvendighet for å få rett "look" på pickupene. Plekterbrett vil enten blir hvit perlemor eller sort. Hals blir hel lønn, CBS-stil med "bullet" trussrod fra Allparts.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg gir de en sjans. :) De er jo billige i forhold til de virkelig gode reproduksjonene, men likheten mellom Fenders reissues og de originale gjelder så å si bare utseende.

Her er kroppen etter første runde med lakk. Dårlig lys og blits som ikke har noe for seg, men den har et svakt rosa-skjær over seg. Tipper jeg trenger 4-5 lag før det begynner å ligne noe. Underveis ble jeg litt motløs da det ikke så ut til å ha noe effekt, men nå som det har tørket så ser det mye bedre ut. Glemte å ta med i beregningen at treverk skifter farge når det blir fuktig... :P

EDIT! Ser at det anbefales å lage første strøket litt mørkere enn hva man har planer om... Får satse på at det går fint om jeg lager andre strøket mørkere enn første, selv om Andy hos Wudtone anbefaler at man gjør det motsatt, at første strøket legges mørkere enn de etter.

post-3232-13754482912161_thumb.jpg

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut :) Har også prøvd faded fiesta`en til Wudtone, men endte opp med å lakkere den kroppen istedet for. Den ble ikke så heldekkende som jeg håpet på, kroppen var av to ikke perfekt matchede deler. Kjøpte du "aging topcoat", den blir veldig fin med den. Men jeg brukte ikke pensel, brukte bare ei gammal t-skjorte eller noe.

Men jeg vil si Wudtone er mer som en oljefinish, syns nok ikke det kan sammenlignes med en gammal krakkelert nitro finish.

Men jeg har også brukt Wudtone natural med "aging topcoat" på en furukropp, det ble veldig bra. Og så syns jeg fargen på hals finishen hans er ganske så bra. Den er ikke så oransje som så mange andre lager de. Så den har jeg brukt ganske mye, men jeg tar ofte nitro lakk på toppen. Men et veldig tynt lag, som neste buffes ned igjen :) Her er et eksempel; wudtone - nitrolakk (+ litt andre greier for å simulere "innspilt hals-looken")

http://s1311.photobucket.com/user/michaelaa1231/library/allparts%20fat%20maple%20neck?sort=3&page=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir ikke heldekkende, nei, men det visste jeg på forhånd. :)

Her er en annen telekropp lakkert i "conch girl"-rosa (ikke min, men noe jeg fant på nettet). Jeg er 100% sikker på at jeg ikke kommer til å klare å ende opp med noe slikt noe.

ConchGirlTeleLg.jpg

Har lagt strøk #2 nå og den blir mer og mer rosa. Legger også på med ei fille. Førstestrøket gikk fint, men var verre med andrestrøket. Noe er vel måten det legges på, også har vel treverket og måten årringene er på, noe av "skylda". Spesielt "tummy cuten" sliter jeg litt med.

Har kjøpt inn en god og halvbred pensel som jeg skal forsøke på tredjestrøket. Jeg har også "aged topcoat", altså gulnet topplakk.

Forsøkte å ta bilde av kroppen jeg holder på med nå, men det er så elendig lys her at man ikke har mulighet til at jeg har gjort noe som helst med den...

Nå blir vel kroppet ganske mettet med lakk/olje, så om jeg finner ut at jeg ikke blir fornøyd så kan jeg alltids lakkere den om igjen utenpå Wudtone-lakken, om jeg bare passer på å bruke noe som ikke reagerer med Wudtone-blandingen.

Er så langt veldig fornøyd med halslakken. "Tinten" til Wudtone er så bra som det kan bli syns jeg, til denne prisen vel å merke. Perfekt gulnet uten at den går over til å bli for oransje, slik man ser på en god del instrumenter fra eksempelvis Fender Japan (og EJ-signaturen).

Planen er å gå i gang med halsen til telecastern i løpet av helga. Litt usikker på om jeg skal bruke pensel på den, som på halsen til Jazzmastern jeg holder på med, eller om jeg skal gå for kluttrikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten er bra og de er klare for lakkering, i hvert fall de to jeg har mottatt. Lav vekt på de også. Jazzmastern kommer til å ende opp på ca 3 kg, noe som er behagelig for en gitar som har litt størrelse.

Jazzmaster-kroppen har AVRI-specs, i hvert fall så liner et AVRI-plekterbrett skikkelig opp, i motsetning til et Allparts-brett, som er helt på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj. Her blir det å gå over til sprayboks.

Dette var vanskelig, i aller høyeste grad. Enten er det at treverket har for tette porer til at det trekker til seg mengden farge som jeg vil at det skal, eller så er jeg bare håpløst dårlig på dette. Har lagt tredje strøket nå og det blir ujevnt som fy. Treverket virket mettet og synes ikke å trekke til seg mer slik at det jeg legger på bare blir liggende utenpå de to første strøkene.

Ser midlertidig ut til at dette har fungert som en form for porefyller og jeg antakeligvis vil få en slett overflate med en gang jeg begynner å spraylakkere. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here we again, back to scratch.

Har pusset ned til treverket igjen gått klar for sanding sealer. Alder har så tette porer at man egentlig ikke trenger dette, men jeg kjører på med et lag for å være sikker.

th_70e9e83e0e4394bfbcaa4b442d87a856_zps3

th_04b16c435e991119deaa3082956ae76a_zps6

Kroppen har fortsatt noen steder som er mer rosa enn den naturlige fargen i treverket, der Wudtone-lakken har trukket ordentlig ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yzyhu7eb.jpg

Et lag med primer. De store flatene er der de skal være, men må ta en runde over kantene, samt et lite område i cutawayen.

Ettersom Wudtone-lakkeringen gikk ad undas ble det også mulighet til å forandre mening ang. farge.

Skal forsøke Biltema-lakk. Ikke hobbylakken deres, men den som "bil-lakken"..., om man egentlig kan kalle den det. Kikket litt i sortimentet deres og fant ut at de fører en del farger som man også finner i fargesortimentet til Fender, som Candy Apple Red (CAR), som jeg nå har valgt å lakkere den i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig synd at Wudtone ikke virket som det skulle. Er spent på hva som skjer når jeg forsøker det jeg fikk. Det er mulig alder er for tett tre til å ta slike stains opp på en god måte. Har du brukt opp hele kitet? Hvis ikke vil jeg anbefale at du forsøker på et stykke ask. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde tre runder, men gav opp. Rett og slett for tette porer i treverket. :)

Telekroppen er straks ferdig primet og klar for rødfarge.

Tror egentlig at jeg foretrekker å bruke annet enn Wudtone..., dvs staine med sprit- eller vann-baserte farger der målet er å få en gjennomsiktig, men farget finish. Wudtone-lakken krever sin tørketid den også, og er nok ikke såååå mye raskere å legge på enn f.eks en Colortone-stain, etterfulgt av ev. grainfiller og sanding sealer, avhengig av treverk, før klarlakk. På denne telecastern har jeg to runder med sanding sealer før primeren. Sanding sealeren jeg har brukt er ganske tyktflytende så den trekker ikke like mye inn i treverket, men legger seg som en hinne over treverket (og herder bra). Endte opp med å bruke den på jazzmaster-kroppen også, for å fylle de groveste porene, og den fyller veldig bra! At jeg kommer til å pusse den helt ned og begynne på nytt er en annen historie.

Treverket på telecastern var ikke særlig spennende, så det går helt greit å dekke den til med farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med å få skikkelig fargedekning med Wudtone-kitet. Jeg har nesten brukt opp all fargen men syns ikke det er noe i nærheten av eksempelet som ligger ute på nettet, min har bare blitt marginalt bleikere i stedet for hvit. Hvis dette ikke funker blir det nok til å pusse ned og bruke hvit spritbeis fra Chestnut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.