Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fikse en sprukket gammel akustisk


Anbefalte innlegg

En kamerat fant denne gitaren under en flyttesjau! Framus Texan 12-string fra ca. 1971 tror vi det er...

DSC03890-800.jpg

Fikk ikke tatt noe bilde før jeg skrudde av halsen. Ja, bolt-on hals på denne.

Men problemet er en diger sprekk i siden på den, langs hele siden omtrent.

Jeg klarer å skyve topp og bunn såpass fra hverandre at sprekken åpner seg ganske godt opp, og tror det skal gå an å få limt dette.

DSC03893-800.jpg

Vanlig trelim kanskje? Har en mistanke om at superlim ikke er det rette, tror jeg trenger litt tid til å få satt det riktig på plass før jeg spenner det fast.

Noen knallgode tips om hvordan dette kan gjøres på best mulig måte?

Hadde håpt å slippe lakkering etterpå, men det er kanskje ikke til å unngå?

Bortsett fra sprekken er gitaren ganske ok, noen skrubbsår jevnt fordelt over det hele, men rett og fin hals, med brukbare bånd. Så det hadde vært litt kult å få den limt så den kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Tørketid på under 6 sekunder virker litt or tøft for meg, får jo ikke mye tid til å trykke alt sammen som det skal være på den tida...

Sprekken i denne gitaren er slik at den ene siden av sprekken er trykket inn litt, så det er ikke bare å ha lim i så går det rett på plass som det skal være.

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med CastorFiber, bruk titebond og masse klemmer.

En fordel med å bruke den typen lim er at npr du har skrudd til tvingene, og sprekken er klemt sammen, kan du bare tørke bort overskuddslimet med en fuktig fille eller noe lignende. Og etterpå når limet har herdet kan du bare polere området litt, og du kan få ett rimelig bra resultat uten å lakkere noe.

Bruker du superlim/lynlim, vil overskuddslimet (som tyter ut av sprekken når du klemmer sammen) tørke/herde på området rundt sprekken rimelig kjappt, og vil være så godt som umulig å fjerne uten å bruke sandpapir. Da må en til å lakkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fdått limt den... Ikke 100% fornøyd nei. Det sitter en slags list på innsiden, omtrent langs med hele sprekken. Derfor ble det umulig å få presset dette sammen i helt korrekt posisjon. Men det ble limt, og det ble tett! Man kan se og kjenne skjøten, men den får bare være sånn. Eieren ville ikke at den skulle pusses og lakkeres, så jeg har bare pusset den lett og polert den opp...

Så den ble slik:

DSC03896-800.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.