Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Teknisk problem rundt inspilling (flstudio,reason6 etc)


Anbefalte innlegg

Teknisk Problem Rundt Inspilling Av Gitar (flstudio,Reaon 6 etc)

Hei. Har drevet med musikk lenge, å spilt inn masse iløpet av årene både alene og

med band. Er en stund siden jeg har vært inspirert, men er nå igang med nye ideer.

I den forbindelse har det selvfølgelig dukket opp noen problemer som jeg håper noen

kan hjelpe meg litt med.

Har både flstudio og reason 6 (demo) og til det aller meste fungerer dette helt ypperlig til å lage melodier, leke med effekter og andre (VST) instrumenter. I utgangspunktet er det gitarist jeg er

og gitar jeg er mest intressert i og få spilt inn. Problemet mitt er..

Før har jeg spilt inn gitar ved å ha mikrofon i nærheten av ampen min og spilt inn det jeg spiller sånn.

Har den siste tiden sett flere og flere som kobler gitaren direkte inn på pcèn og spiller inn og leker med effekter og virtuelle amper den veien. Dette er noe jeg definitivt kunne tenkt meg å leke litt med.

MEN pcen min ser ikke ut til å "kjenne" igjen gitaren min... dvs jeg har på enden av kablen til el-gitaren min en "jack?" som har samme output som inputen på standard mikrofoner/hode-telefoner etc..

Og etter litt kjapp lesing så det ut til at det eneste jeg trengte utover dette var ASIO4ALL drivere (noe jeg lastet ned og installerte). Jeg har da koblet gitaren rett inn i Mikrofon hullet på pcen og kan høre den og alt jeg gjør, men uansett hvilket av programmene jeg bruker hører jeg meg selv, men når jeg spiller inn spiller det ikke inn noen ting...

Noen som kan tenke seg hva jeg gjør feil?

*Å jeg er rimlig noldus på pc ting, så dum det gjerne ned,lol*

Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingen har sett denne tråden enda,lol

det er helt greit selfølgelig. Har lest og lett litt mer på nett siste tiden og kommet frem til at jeg muligens

trenger noe som heter Audio Interface..Har sett etter et billig alternativ da jeg ikke har noe særlig å bruke på det

akkurat nå..det jeg har funnet er noe som heter Guitar Link cable for mac/pc. Noen som kan bekrefte eller avkrefte om dette vil virke?

Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, utifra hva jeg leser så kobler du gitaren din direkte inn i lydkortet på PC'en; korrekt?

Hvis dette er tilfellet, og du har et standard lydkort, så kan du høyreklikke på lydikonet på "Start"-linjen ved siden av klokken(dersom du har Windows), velge "innspillingsenheter", og sette lydkortet ditt som innspillingsenhet. Jeg tipper på at den står på den integrerte mikrofonen nå, dersom du hører deg selv men ikke gitaren.

Videre vil jeg bare legge til at det kan være mye å tjene på å kjøpe seg et eksternt lydkort, rent lydmessig. Det trenger ikke å koste skjorta. :)

Velkommen til forumet!

Edit: Du må antakeligvis sette det interne lydkortet ditt som innspillingsalternativ i programmet du bruker også.

Endret av Skoggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du trenger et lydkort, som det kalles på norsk. Her finnes det varianter fra et par hundrelapper opp til de som koster det samme som et godt utstyrt hus.

Om det er første gang du tenker å ta opp, og ikke har amisjoner om hjemmestudio, kan du godt bare kjøpe en jack (gitarkabel) - til usb-kabel. Ik multimedia har en variant som heter stealthplug. Denne har en hodetelefonutgang også, så du kan høre deg selv. Det er nok den billigste løsningen. Denne finner du på din lokale sjappe, eller butikker som 4-sound.

Deretter trenger du asio-driver, men det har du jo på stell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..må nå be om mere hjelp:(

Etter at jeg skrev første melding har jeg mistet lyden jeg hørte..

Sjekket via "start" også videre og får beskjed om at NVIDIA HDMI (som jeg går utifra er kortet mitt)

Ikke er koblet til.. videre på "inspillingsenheter" står det at "realtek high definition" frontmic,Microphone og

line in heller ikke er koblet til. Har ikke brukt høytalere på en stund da jeg ikke bruker pcen til å høre på musikk eller se på film,

men har plugget hodetelefoner rett i pcen. Som du (Psychofunkadelic) antok har jeg puttet gitar-kablen rett i pcen.

så for å summere opp..det er lyd på pcen (dvs jeg kan se filmsnutter og har både lyd og bilde på youtube o.l)

men mikrofon hullet fungerer ikke per nå ser det ut som..

Så før vi går videre..Noen som vet hvordan jeg fikser nåværende problem?

RObert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NVidia-enheten du ser er nok skjermkortet ditt, og ikke et lydkort. Høyreklikk på "realtek high definition", og velg "bruk som standard". Igjen, jeg mener at du må sette dette inne i programmet du bruker for å ta opp også, ellers vet det ikke hvor det skal hente signalet fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe deg videre dessverre, og høres ut som at kristoffereides tips om en stealthplug er den enkleste løsningen, med mindre noen andre tråkker til med løsningsforslag. :)

Bare et kort spørsmål til: Du sier du har lyd på alt utenom mikrofonen, mener du da at du har lyd ut fra film, musikk etc. som du spiller av på PC'en, eller har du andre tilkoblede enheter som du får spilt inn fra? Jeg regner vel med det første, og lyd inn og lyd ut er to helt forskjellige prossesser som er uavhengige av hverandre, så du kan ha det ene uten å nødvendigvis ha det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Kan spille av musikk, filmsnutter og alt annet. testet tilogmed lyden og kan høre alt uten problemer,

men jeg har tydeligvis ikke mulighet for lyd inn for øyeblikket..når jeg kobler ting til mikrofon uttaket

registrerer pcen at noe er der og klart til bruk, men skjer ingen verdens ting uavhengig om det er gitar eller

mikrofon..

Det jeg tenker nå er at uavhengig hva jeg eventuelt kjøper (stealthplug eller hva) vil vel dette være ganske

verdiløst hvis ingen av inspillings enhetene mine virker som de skal??

Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker nå er at uavhengig hva jeg eventuelt kjøper (stealthplug eller hva) vil vel dette være ganske

verdiløst hvis ingen av inspillings enhetene mine virker som de skal??

Vil vel ikke si det. kristoffereide skriver det ganske greit i posten sin litt lengre opp, det er en jack til usb, den blir ikke plugget i lydkortet ditt på samme måte som 3,5mm jacken du forsøker å få lyd gjennom der nå, så det skal fungere helt fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke har vært borti det før så er det vanskelig å sitte på noe kunnskap, er ingenting feil i å spørre. :)

Men, ja, det er det jeg mener. Det eneste som må være på plass da er drivere, men det ser det ut som du allerede har fått på plass.

Befinner du deg i nærheten av Hønefoss, så har jeg et lydkort liggende(som ikke er videre kompis med PC'en min) som du kan få overta da jeg har kjøpt meg nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan du snur og vender på det, så er noe annet enn en "standard" lydkort vel verdt pengene hvis du skal spille inn lyd på PC. Et vanlig onboard lydkort er det flere problemer med i den sammenhengen. Ofte er ikke lydkvaliteten stor å skryte av, og du kan påregne høy latency, selv med Asio4all-drivere.

Det du kjøper, trenger ikke være dyrt eller flott, noen hundringser holder lenge. Det er jo nevnt, men husk også på at når du har "dingsen" med drivere på plass, at selve opptaksprogrammet må ha beskjed hvor det skal hente lyd fra ot til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan du snur og vender på det, så er noe annet enn en "standard" lydkort vel verdt pengene hvis du skal spille inn lyd på PC. Et vanlig onboard lydkort er det flere problemer med i den sammenhengen. Ofte er ikke lydkvaliteten stor å skryte av, og du kan påregne høy latency, selv med Asio4all-drivere.

Det du kjøper, trenger ikke være dyrt eller flott, noen hundringser holder lenge. Det er jo nevnt, men husk også på at når du har "dingsen" med drivere på plass, at selve opptaksprogrammet må ha beskjed hvor det skal hente lyd fra ot til.

Men hvis sannsynligheten er stor for at pcen vil kjenne igjen "dingsen" hvis jeg går inn via usb, vil ikke "dingsen" være

ganske lett å finne i opptaksprogrammet? eller er det en vrien prosses?

Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.