Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Building the big-shit - En drøm.


Anbefalte innlegg

Hei GitarNorge. Jeg har tidligere lagt inn en tråd her under studio om hvordan å få lydisolert et rom i leiligheten min til bruk som øvingsloka og studio. Denne idén har jeg nå gått å grublet på noen uker. Med hjelp av tilfeldigheter i hverdagen og nye idér til denne studiodrømmen, har det åpnet seg nye muligheter for meg når det kommer til dette med å bygge studio. Jeg vil da gjerne legge denne idén frem her for dere for tilbakemeldinger, tips, synspunkter og kanskje noen råd.

Drømmen min om å arbeide innenfor musikkens verden er noe jeg har bært på siden jeg var i alderen 12 år (er nå 21). Jeg har gjort meg den avgjørelse på at dette er noe jeg virkelig vil dedikere livet mitt til, så jeg har bestemt meg for, søkt meg inn på, og kommet inn på en batchlorgrad for studio- og musikkproduskjon (kanskje en mastergrad i bakhode også). Men, det er jo dette med at det å få eller skaffe seg en livnærende jobb innen dette faget, er pr i dag er ganske vanskelig. Så og si umulig. Jeg føler derfor at det er riktig å etablere og bygge opp mitt eget plateselskap/studio, som vil stå til hjelp for den nye generasjonen metalmusikkere som nå kommer. (nasjonalt og internasjonalt). Jeg har tenkt mye på dette med å gjøre dette til et virkelig stort prosjekt, slik at det faktisk kan måle seg med de store selskapene (som blandt annet Nuclear Blast) og utgivelsene som i dag eksisterer. Det virker umulig, men andre har fått det til, så hvorfor kan ikke jeg?

Nok om det. Over til sted, økonomi, budsjett, og visjon:

Etter jeg har fullført utdannelsen min i England, vil jeg returnere til hjembyen min i vestfold fylke. Jeg har allerede vært heldig, og diskutert dette med "kjæresten" min. Hun sitter selv på en drøm om å arbeide innenfor den kreative verdenen, men innenfor forfatterskap. Vi har diskutert om hvor, og vi kom frem til at vi begge ønsker å flytte på en gård, hvor vi vil bygge om låven til et eneste stort kreativt hus. Hvor halve låven er mitt studio/plateselskap og den andre halve delen er hennes skrivedrøm. (ganske stor låve forresten) - Det som viser seg i realiteten, er at hun jeg sammen er med, faktisk er arving til en ekstremt stor gård litt i utkanten av sandefjord. Jeg har vært å sett stedet, og fått bekreftet fra hennes foreldre som leier ut gården pr i dag, at den vil bli hennes når hun er ferdig med utdannelsen hun holder på med. - Og da kommer min del av innskuddet inn.

Jeg har pr i dag regnet ut at når jeg har fullført utdannelsen min, vil jeg i tillegg til studioutstyr til ca 120.000, ha et "drømme"budsjett på ca 1 million kr av opptjente penger (selveier av leilighet tiltross lav alder) som jeg er villig til å bruke og satse på denne drømmen med. -

Spørsmålet mitt til dere er da: Er 1 million kr "nok" til å bygge om/opp en profosjonell studiolåve/plateselskap, kombinert med en forfatterlåve for min kjære? - I forhold til drift av dettes studio, håper jeg på å gjøre dette såpass bra at lokalisjon ikke vil gjøre noe. band som ønsker å spille inn sin musikk, vil oppsøke studioet/plateselskapet til tross for at det ligger på landet i sandefjord.

Dette kan virke som en ekstrem drøm, nesten noe som kun kan skje på film eller i hollywood, men jeg øsnker virkelig å gjøre dette, og noen få av brikkene som må være på plass, er allerede det.

Takk på forhånd :) Legger ved et bilde som en hver med en studiodrøm kan få en svak ereksjon av!

post-11934-0-60088500-1375203839_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på noe av dette, men må si jeg likte drømmen din, håper det kan bli en realitet for dere!

Takk. Håpet litt på om det kanskje er noen her inne som har litt kunnskap om dette. Eventuelt noen som vet hvor å henvende seg med noe så stort som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Rådfør deg med folk som allerede har slike studioer om hva det vil koste å bygge slikt. En ting er å ha en tube-mixer til et par hundre tusen, men å bygge selve studio og innspillingsrom krever vell tid, planlegging og masse cash.

Jeg vil jo egentlig tro att det desverre ikke er mulig å drive et slikt studio lønnsomt lenger, men om du har råd til å bygge det ferdig uten å ha megastore lån å betale, så er det jo bare å prøve om du absolutt vil!

Kjenner et par stødige produsenter som blandt annet har drevet / jobbet i studioet i Tr.heim, og som begge er lærere hos Trøndertun FHS, hvor det forsåvidt også er en fet TL Audio rørmixer med 48 innganger elns, innspillingsrom og to ekstra studiosuiter.

Vi brukte egentlig bare 16 av inngangene på mixeren (var 16 oppkobla i vegg), muligens fordi kullene før oss som regel har hatt nok med det. Vi merket til slutt att det kanskje ble i underkant på slutten av året, når man gjerne kunne bruke omtrent alle inputs til bare trommesettet. (Har en vane for å heller ha lyst å ta opp fullstendig band, høres mer naturlig ut med mindre de er like stødige som .. ja... profesjonelle).
Men men, kommer ann på åssn du jobber. Er ikke nødvendigvis de oversized studioene som funker best.

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iogmed at du har selve bygget klart, vil jeg tro budsjettet er bra nok. Jeg ville ha brukt mest penger på rommene - få inn en profesjonell akustiker og en arkitekt til å gjøre forarbeidet, og dyktige håndverkere til å gjøre jobben. En studio-PC kan oppgraderes, mikrofonparken utvides og flere monitorer kjøpes - men et dårlig rom kan vanskelig oppgraderes.

Kjenner til en russer i Murmansk, som driver byens beste og mest populære studio. Oppsettet hans er en 01v96 og Røde-mikker - og gode rom. :)

Foreslår også at du sender en mail/ringer til gutta bak Ocean Sound på Giske, jobbet sammen med en kompis av Margarets-gutta når de bygde studioet, og hørte mange historier. De har god og relevant erfaring, og deler sikkert erfaringer.

http://www.oceansoundrecordings.com/?menu=8

Det at du ligger på landet kan nok virke til din fordel, mange vil nok finne det nyttig å kunne låse seg inne i en låve en helg for å legge ned en EP. Hadde heller ikke stresset med en mastergrad, det genererer mer lån til et yrke som ikke nødvendigvis fordrer høyere utdanning. Personlig hadde jeg ikke etablert et plateselskap med det første, og heller tatt kontakt med lokale utgivere (evt. større selskap) og gi dem gode tilbud.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å først fullføre en utdannelse. Ta studiene seriøst og få med deg så mye kunnskap og erfaring som mulig. Underveis i studiene vil du sikkert gjøre deg opp en mening om hva du må ha av utstyr for å få de resultatene du ønsker. Mitt tips er å ikke bruke mer penger enn absolutt nødvendig på utsyr før du føler deg helt sikker på hva du trenger. Spesiellt digitalt utstyr blir fort gammelt. Din komtetanse er viktigere enn utsyret! Hvis du setter deg inn i akustisk teori, så vil du være i stand til å designe studioet selv. Det er ikke noen heksekunst men det krever at du vet hva du liker og hvordan du skal få det til.

En ting med å sudere er at du har mulighet til å bygge deg et nettverk, samt å være sammen med andre mennesker som ønsker det samme som deg. Man blir fort litt ensom om interessen sin på et lite sted i norge (jeg snakker av erfaring). Hvis du har mulighet til å jobbe en periode i et studio med dyktige folk så tror jeg dette også vil være til stor hjelp den dagen du skal starte opp for deg selv.

Det er en meget tøff bransje du har siktet deg inn på, men det er mulig hvis du er best på det du driver med. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.