Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson lp standard, hva er endringene?


Funny

Anbefalte innlegg

Ok er på jakt etter en ny gitar, har sett på gibson lp standard men jeg lurer på hva er endringene på f.eks 2012-modellen til 2013-modellen

har også lest at folk syns denne gitaren er bare bås og at det er merket som selger er dette sant? i såfall noen tips til en gitar som skal brukes til typisk rock og soloer? alt fra 10-20 men helst så billig så mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg selger jo eigentlig ein Les paul standard Goldtop.

Har ein 2008 modell som er ganske så snasen. Litt forskjellige endringer gjort etter den modellen, men det er slike endringar eg helst likar å unngå.
Diverse koblingar mellom pickups og blandt annet en stygg jack-lock etc. Endringer mellom 2012 - 2013 er eg ikkje heilt oppdatert på.
Men jo eldre, jo meir sjarm.. når det gjelder LP.

Att Gibson er boss med bare merkenavn er vell egentlig litt fra person til person.. Men skjønnar godt att ltd-fjortissar som speler A7X muligens ikkje ville satt pris på ein skikkelig gitar ;)

Her er en video med Chappers som forklarer forskjellen på 2012 - 2013 da.

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel noe mer valgmuligheter på de nye, med coilsplit. Min Studio har det, og det er noe jeg liker godt! Bruker det mye på neck-pickup. Det kom vel på 2012 modellene.

Det stemmer.

Coilsplit funker til funky saker, men da ville jeg heller satsa på en strat med skikkelige singlecoils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LP std har vel coilsplit på begge PU'ene, bypass funksjon som gjør at man går utenom volum/tone pot'ene.

Hvis du vil ha en "gammeldags" standard, er vel det som nå heter traditional det nærmeste du kommer. 2013 versjonen av disse er også solide (ikke weightrelief), og kan nok derfor være ganske tunge. De har i hvertfall fått mye skryt.

Les Paul gjennom en Marshall er vel den ultimate rockeklisjeen, men det er jo en grunn til at ting blir klisjeer også;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med frankajoerg ang. re-issues/historics. Det ER faktisk gitar for livet. MEN det forutsetter at man foretrekker Les Paul med vintage specs (noe alle med sans for LP gjør, naturligvis...), men vil man ha en litt "videreutviklet" LP, er nyere Standards stort sett, veldig fine gitarer. Eneste jeg hadde irritert meg grønn over, er låsingen i jack-output. Ellers har jeg skrytt en del av 2008 Standard i andre tråder. De jeg har prøvd har vært veldig gode. Nå har det vel skjedd nye ting i 2012-13 igjen, men jeg husker ikke helt hva det går ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med frankajoerg ang. re-issues/historics. Det ER faktisk gitar for livet. MEN det forutsetter at man foretrekker Les Paul med vintage specs (noe alle med sans for LP gjør, naturligvis...), men vil man ha en litt "videreutviklet" LP, er nyere Standards stort sett, veldig fine gitarer. Eneste jeg hadde irritert meg grønn over, er låsingen i jack-output. Ellers har jeg skrytt en del av 2008 Standard i andre tråder. De jeg har prøvd har vært veldig gode. Nå har det vel skjedd nye ting i 2012-13 igjen, men jeg husker ikke helt hva det går ut på.

Vintage specs, kan du spesifisere mer hva dette er? og er det "kjekkere" å spille på en eldre lp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintage specs, kan du spesifisere mer hva dette er? og er det "kjekkere" å spille på en eldre lp?

Går vel mest på hardware, elektronikk og pickuper. Samt det faktum at Historics ikke har vektreduksjon av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.