Gå til innhold
  • Bli medlem
juzzizhow

The never ending Single Ended EL84 story ...

Anbefalte innlegg

Før noen år siden, etter å ha bygget noen amper fra byggesett, ville jag bygge noe fra 'scratch'.

Bestemte meg før en enkel SE EL84 amp med to kanaler, en EF86 og en 12ax7, og tremolo.

Fikk den å virke etter hvert, men den blev litt "kjedelig" ... Så den blev bygget om, moddet, fikset med, trikset med og bygget om noen ganger til før den endte opp i en flytteeske under sengen ... Inntil i går ! :-)

Den er jo ganske så komplett : trafoer, knotter, knapper og alle "store" komponenter er på plass, så jag bestemte meg før å se om man kunde lodde den sammen til noe brukbart.

I stedet før en "vanlig" forsterker tenkte jag prøve meg på noe litt annerledes ...

Basert på ting og tang jag lest og hørt fra diverse kilder vurderer jag noe i stil med :

To preampkanaler, dene ene "treble"- og den andre "bass"-voicet, mikset sammen ved master volumen.

Da blir det jo en volumknott per kanal ('bass volume', 'treble volume') + master vol.

Hvis man da trikser og mikser (og har litt flaks) med 'voicing' og gain o.s.v kan man f.eks ha rent lyd på "bassen" og vreng på "diskanten" ... eller noe ...

'Voicinga' blir jo da gjort med 'coupling cap'ene mellom forsterkerstegene, og 'cathode bypass' capene ... Ie. ikke noe ekstra RC(L) filter eller noe ... Hvordan det da virker gjenstår og se ...

Og for at det skall svinge må man jo ha tremolo !

Tremolo/vibrato som man kan koble til enten 'treble' eller 'bass' kanalen, eller begge to ...

Noe sånt ...

post-6024-0-28913500-1375043429_thumb.jp

Innspill, tips og ideér ??

Endret av juzzizhow

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Seperat bass- og treblekanaler høres unektelig fet ut.

Få ting er så fet som amper som vrenger mer og mer på treblekontrollen!

Teknisk har jeg LITEN innsikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Seperat bass- og treblekanaler høres unektelig fet ut.

Få ting er så fet som amper som vrenger mer og mer på treblekontrollen!

Teknisk har jeg LITEN innsikt.

Har vel ikke den store tekniske innsikten jag heller ... Blir mest copy&paste fra diverse skjemaer man finner på nett.

Har lært meg di mest grunnleggende tinga ... hvordan man regner ut BIAS o.s.v ... Ie. praktisk bruk av ohms lag ... Og så liker jag å måle & sjekke ting (har oscilloskop) i tillegg til å regne det ut på papir da ...

(NB ! har jo, som jag sikkert nevnt, drevet med en hel del "nerdeelektronikk" tidligere. Så ohms lag og di tinga der kunde jag fra før av, men rørforsterkere er noe helt ant enn mikrokontrollere og 5 volts logikk ... :-) )

Noe stemmer fint (f.eks 50mA strømtrekk over ett 1kohm motstand i strømforsyninga betyr ett spenningsfall på 50V), mens andre ting er litt mer diffuse ... F.eks dette med gainfaktor før trioder ...

Det er jo så mange faktorer, både på innsiden og utsiden av glasset, som påvirker resultatet ...

Liker heller ikke "avanserte" forsterkere med masse tonekontroller og high-gain preamp steg o.s.v ... Foretrekker Fender 5F1/5F2A type kretser ... jo færre komponenter desto bedre & enklere.

Hvis ampen høres før "spinkel/lys" ut så bytter man ut en eller to kondiser til noe større man har til hands, og vise versa ...

Det er vel også metoden jag tenkt bruke til den "dual channel" ampen her .... Små kondiser på en kanal og store på den andre ... så er det bare å lytte og bytte til man er fornøyd ...

Hvis det ikke blir bra så må jag kanskje vurdere noe orntlige lav- og høypassfilter, men det får tiden vise ...

Er ikke nødvendig å finne opp kruttet på nytt, enklere å samle opp kruttrester å sette sammen det til en ny bombe ! :)

Endret av juzzizhow

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kruttrester som blir til bombe pleier å funke fjell!

Gleder meg til å høre resultatet jeg. En hybbists arbeid og "enkelt er bra" filosofi pleier å være bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil du ha noen tips?

Bass channel: C4 og C5 økes til 22uF. Begynn der. Mulig du også må ha en kondensator mot jord ett eller annet sted i signalveien for å dempe diskant. Hvis det er ønskelig.

Treble Channel: Sett inn 0.68uF på C5. Sett inn enten 220pF eller 470pF (avhengig av smak) som bright-kondensator over volumkontrollen. Dvs. fra C1 til bein 7 på rør nr 2.

Og vil du ha mer sprut (vreng) i treble channel kan du øke R4 og R5 til 150kohm.

Da tror jeg du skulle ha et bra utgangspunkt.

Jeg følger spent med på dette prosjektet.

Endret av Hank Annicke Noe
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.