Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Danelectro Truss rod/action


Affen

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en Danelectro `63 http://danguitars.com/63_Dano_Guitar.html som jeg har hatt i et halvt års tid.
Billig, morsom gitar.
Men de siste par mnd. har strengehøyden blitt utålelig for meg, altfor høy action. Broa er justert lavt, så

jeg regner med at trussroden må justeres.

Her søker jeg tips, slik at jeg ikke gjør noe galt ;) Jeg ønsker atså lavere action på strengene. Jeg har litt men ikke nok erfaring hva gjelder justering av trussrod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel måte å sjekke neck releif på er å sette capo på første bånd og trykke ned E strengen der kroppen møter halsen. Da skal det være 0,2-0,4mm klaring mellom streng og bånd målt rundt syvende bånd. Er det mer så skal truss strammes med klokken, er det mindre klaring så slakkes truss mot klokken. Gjør små justeringer ikke mer enn en kvart omdreining helst mindre om du ikke er erfaren og føler deg trygg. Halsen bør avlastes enten ved å slakke strengene eller ved å presse halsen bakover litt. Anbefaler å løse strengene om du ikke har gjort det før. Stem opp igjen og la halsen "sette" seg og sjekk på nytt. Kan ta litt tid de første gangene men etterhvert så er det gjort på få minutter:) Anbefaler å alltid løse litt på truss før du event strammer den for å være sikker på at den ikke sitter fast og en da kan komme til å ødelegge truss... Mye skribling her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med høyden på nutten?

EDIT:

http://www.kitarr.ee/wp-content/uploads/2010/01/2waytrussrod.jpg

Mulig at jeg gjør det helt feil, men i ditt tilfelle hadde jeg skrudd med klokka.

Ta en kvart omdreining av gangen, stem og sjekk hvordan høyden er.

Takk, det hjalp seg litt :)

Stramma 1/4 omdreining, men strammer jeg mer nå så blir det for mye bøy syns jeg. Er det noe måte jeg kan shimme litt på?,

det er en bolt on hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du slakke truss. Går utfra at den bøyen er med strengene spent opp og stemt? Hvis ikke så er det ikke unormalt med svai "feil" vei uten strengene.

Med strenger stemt ja. Men slakker jeg er jeg jo tilbake til scratch.... Jeg vil ha lavere action...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å shimse halsen nå.. Legg noe under halsen innerst i halslomma. God måte å kvitte seg med kredittkort på, en liten stripe på en halv cm bredde kan kanskje passe. Og slakke trussrod igjen..

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å shimse halsen nå.. Legg noe under halsen innerst i halslomma. God måte å kvitte seg med kredittkort på, en liten stripe på en halv cm bredde kan kanskje passe. Og slakke trussrod igjen..

Takk, det funka bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.