Gå til innhold
  • Bli medlem
Affen

Danelectro Truss rod/action

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en Danelectro `63 http://danguitars.com/63_Dano_Guitar.html som jeg har hatt i et halvt års tid.
Billig, morsom gitar.
Men de siste par mnd. har strengehøyden blitt utålelig for meg, altfor høy action. Broa er justert lavt, så

jeg regner med at trussroden må justeres.

Her søker jeg tips, slik at jeg ikke gjør noe galt ;) Jeg ønsker atså lavere action på strengene. Jeg har litt men ikke nok erfaring hva gjelder justering av trussrod.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med høyden på nutten?

Den er fin, action blir høyere jo lenger mot broa jeg kommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkel måte å sjekke neck releif på er å sette capo på første bånd og trykke ned E strengen der kroppen møter halsen. Da skal det være 0,2-0,4mm klaring mellom streng og bånd målt rundt syvende bånd. Er det mer så skal truss strammes med klokken, er det mindre klaring så slakkes truss mot klokken. Gjør små justeringer ikke mer enn en kvart omdreining helst mindre om du ikke er erfaren og føler deg trygg. Halsen bør avlastes enten ved å slakke strengene eller ved å presse halsen bakover litt. Anbefaler å løse strengene om du ikke har gjort det før. Stem opp igjen og la halsen "sette" seg og sjekk på nytt. Kan ta litt tid de første gangene men etterhvert så er det gjort på få minutter:) Anbefaler å alltid løse litt på truss før du event strammer den for å være sikker på at den ikke sitter fast og en da kan komme til å ødelegge truss... Mye skribling her...

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med høyden på nutten?

EDIT:

http://www.kitarr.ee/wp-content/uploads/2010/01/2waytrussrod.jpg

Mulig at jeg gjør det helt feil, men i ditt tilfelle hadde jeg skrudd med klokka.

Ta en kvart omdreining av gangen, stem og sjekk hvordan høyden er.

Takk, det hjalp seg litt :)

Stramma 1/4 omdreining, men strammer jeg mer nå så blir det for mye bøy syns jeg. Er det noe måte jeg kan shimme litt på?,

det er en bolt on hals.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må du slakke truss. Går utfra at den bøyen er med strengene spent opp og stemt? Hvis ikke så er det ikke unormalt med svai "feil" vei uten strengene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må du slakke truss. Går utfra at den bøyen er med strengene spent opp og stemt? Hvis ikke så er det ikke unormalt med svai "feil" vei uten strengene.

Med strenger stemt ja. Men slakker jeg er jeg jo tilbake til scratch.... Jeg vil ha lavere action...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville prøvd å shimse halsen nå.. Legg noe under halsen innerst i halslomma. God måte å kvitte seg med kredittkort på, en liten stripe på en halv cm bredde kan kanskje passe. Og slakke trussrod igjen..

Endret av askret

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville prøvd å shimse halsen nå.. Legg noe under halsen innerst i halslomma. God måte å kvitte seg med kredittkort på, en liten stripe på en halv cm bredde kan kanskje passe. Og slakke trussrod igjen..

Takk, det funka bra :)

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Lignende innhold

    • Av Virus
      Har en Danelectro U2 som jeg etterhvert tenker på å selge. De sjeldne gangene jeg spiller elektrisk bruker jeg Telecasteren. Kjøpte denne brukt på begynnelsen av 2000 tallet. Hva kan jeg forvente å få for denne? 1000kr?


       
       
    • Av OsamaFetLaden
      Trussroden på Suhr-en min må strammes mer enn den lar seg stramme, og Suhr har tilbydd seg å hjelpe ved å 'for the price of shipping' sende meg et 'washer kit' bestående av ny trussrod nut, to washers og en ny umbrakonøkkel til å stramme mutteren med.
      Dette høres jo supert ut, ikke sant? Vel, det syntes jeg òg, helt til jeg fikk høre 'the price of shipping': $60 O.O
      Såh, er det noen som vet om Suhr lager sine trussrod nuts selv, evt. om andre steder jeg kan få tak i en uten å føle meg som om John Arne Rises venstrefot traff meg i stæsjskrinet for ca. ti sekunder siden?
    • Av Affen
      Jeg har en Danelectro `63 og har lyst å oppgradere poter og caps.
      Denne har singlecoils, men montert 500k potter. Er ikke det mer vanlig for humbuckere?
      Hva vil skje med lyden om jeg monterer 250k?
      En annen ting jeg så var at den hadde cap`er på både volum og tonekontrollen. Hva gjør den på volumkontrollen?
      Hvilke caps er å anbefale for oppgradering?
    • Av tronni
      Når jeg jobbet i min lokale musikksjappe lånte jeg med hjem en danelectro dano '59 som hadde stått usolgt i lengre tid, kun for å prøve den sære gitaren ingen ville kjøpe. Låt kanon, og halsen var snor-ben, så jeg kjøpte den. Har vært min favoritt blant en mengde gitarer i godt 6 år nå.

      Har vært gjennom mange operasjoner gjennom årene, men nettopp fikk jeg strippet den ned og satt alt opp på nytt, så kan ta en gjennomgang av hva som er gjort og hva planen min er videre.
      Før jeg starter vil jeg få sagt at danelectro gitarene en laget i masonitt (kjøkkenplate materiale) og masse luft. Effekten av dette er mer akustikk, kortere sustain og kjempegod (!) plass. Halsene er i 25" som gjør at disse er noe midt imellom gibson 24,75" og fender 25,5" lengde. '59 modellene har også både bakplate (som gibson) og plekterbrett (som fender) som går av, supert å komme til 'control cavity' fra begge sider.
      Har beholdt den originale single coil lipstick neck-pickupen til danelectro for å beholde den karakteristiske tonen som danelectro er kjent for: den låter akkurat slik den skal. I bridge har jeg erstattet originalen med en dimarzio DP182 fast track 2, som er en av de hotteste humbucker mikkene dimarzio leverer i singlecoil format. Greit når jeg skal trø litt metall ut av fjøla. For ikke å ødelegge utseende har jeg demontert lipstick mikken den erstattet, og modifisert skallet til å passe over den nye humbuckeren.
      Originalt pickup cover over dimarzio humbucker.

      I stolen er sadlene erstattet med graph tech ghost stolsadler. I tillegg til å spare strengene for slitasje, har hver stol en piezokrystall som plukker opp lyden fra hver streng og sender det videre i kabelen som henger fast. Dette går så videre til en akustisk preamp; også fra graphtech, som gir meg akustisk(ish) lyd i gitaren. Originalt går strengene gjennom stolen i bakkant, og er festet som en les paul. Siden stolene er festet med skruer som en strat, måtte strengene vike og ta turen gjennom kroppen isteden. Gikk greit nok å borre gjennom stolen og kroppen, men som dere kan se på baksiden er det ikke lett å være 100% stødig i rettvinklet boring, så ferullene står litt 'off' fra hvor de burde være. Funksjonelt er det ikke noe problem, kosmetisk er det ikke så pent. Fordelen jeg har merket meg er at jeg bryter færre (faktisk ingen) strenger lengre.
      Graph tech ghost piezo stolsadler og ferruler på baksiden.

      Noen gang vært trøtt og lei av jack-kabelen som står i veien eller hindrer deg å vandre fritt? Det var vertfall jeg. Liker heller ikke å ha en lommesender på reima/i baklommen. Siden det er så god plass i gitaren, kjøpte jeg en AKG wms mini og gikk løs med klippetanga for å åpne lommesenderen. Printkortet ble tatt ut sammen med antennen og ledningene som gikk til batteriet. Bryteren skar jeg ut med baufil, den måtte jeg ha da dipswitchen på senderen er montert liggende på printkortet. Loddet av miniXLR inputen og satte på ledninger isteden for å bruke inni gitaren. Alt ble kapslet inn med silikon, sammen med to stålplater med skruehull på baksiden for å montere inni gitaren (se 4. Skruer hvor printkortet er montert på baksiden). Målte opp og borret hull hvor off-standby-on svitsjen, gain controllen, led lyset og festeskruene skulle være. Litt fomling tok det (en god time eller fem) å få på plass, men det var absolutt verdt det. Fungerer like bra inni gitaren som det gjorde utenfor.
      AKG WMS MINI av-standby-på bryter og gain kontroller

      Piezo preampen krever 9v, senderen skal ha 1,5v. Fant ikke en god løsning på AA batteri holder som kan monteres slik 9v batterier blir implementert i gitarer, men fant at med litt modifisering; går tre AAA batterier i en 9v lomme. Fordelen med det oppsettet, er at levetiden er bedre med tre AAA (parallellkoblet) enn ett A batteri (enn om ikke mer enn kanskje 20% lengre levetid). En dobbel 9v holder ble kjøpt inn og montert. Rimelig greit å montere, da danoen er hul i bakkant av gitaren, så trengte bare skjære hull til holderen og route litt ekstra i bredden på innsiden. 1,5v går rett til sender, 9v går til tre-veis bryteren til piezomikkene.
      Dobbel 9v holder for 9v og 1,5v AAA batterier

      Av potter og svitsjer er alt originalt byttet ut. Ikke fordi det var dårlig, men fordi de ikke gav meg mulighetene jeg trengte. Volum, tone og PU svitsj er erstattet med to push/pull 500k potmeter og en 4P3T svitsj. Nå styrer
      1. Pot: Magnetisk pickup volum.
      1. Push/Pull: Bridge / Neck pickup
      2. Pot: Piezo volum.
      2. Push/Pull: Sender lyden til trådløst / jackutgang. Blir effektivt da også en kill switch.
      3. Tre-veis Switch:
      - Pos1: Magnetisk mik direkte ut, går utenom potmeter og preamp, 9v batteri frakoblet.
      - Pos2: Som posisjon1 men 9v batteriet er skrudd på.
      - Pos3: magnetisk routes til volum, så til ghost preamp med piezo tilbake til svitsj så videre til (push/pull) jack/trådløst.

      Lekte mye med tanken om coil splitting, utfasing, serie/parallellkobling. Prøvde det men falt ikke i smak, og for mye svitsjer blir så rotete, vil gjerne holde danoen så ren som mulig. Neck + bridge er heller ikke noe som falt i smak. Tonekontrollen er også fjernet. På bridge er tone smakløst, på neck enser jeg en mulighet for å ha en av/på slide svitsj med en resistor og kondensator gjemt bort en plass for en lettere jazzet tone. Det ligger defor løst en isolert ledning fra kun neck pickup (merket 'neck pu') i controlcavityen dersom jeg senere vil gjøre dette.

      Før noe ble satt inn, ble hele plekterplaten og store deler av controlcavityen, inkl. sidene; dekket med kobberfolie. Dano 59 er originalt ikke isolert og det merkes godt rundt apparater som avgir elektromagnetisk støy. Alt av jord (pickups, preamp, stol, trådløs sender, kobberfolie) er samlet til ett punkt, star grounding som det heter på engelsk.
      Kobberfolie. Star grounding er samlet på kobberplaten som er skrudd fast nede på siden på gitaren, vist på 3. bilde:
      .
      Dette er så langt jeg har kommet. Her har jeg altså mulighet til å kjøre en pickup direkte ut (bypasse potmetere og preamp), jeg kan slå over på preamp og styre volum på magnetisk, jeg kan blende inn piezo, evt. ha kun piezo. Alt kan rutes til jack-utgangen, evt. slå over til trådløst med PP potmeteret. Jack/trådløst blir også effektivt en kill-switch når jeg slår den motsatt av hva jeg bruker. Alt dette uten å ha flere kontrollere enn originalen.
      I løpet av noen måneder skal jeg se på muligheten å sette i en tone-bryter til neck pickup (1/2P2T switch + resistor + kondensator), og skaffe meg graph tech hexpander modul med 13-pin connector for midi muligheter. Hexpander modulen er plug & play som piggyback på ghost preampen min, så den kan installeres uten å ødelegge jobben jeg allerede har gjort.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.