Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Min første (skikkelige) DIY-gitar


Anbefalte innlegg

Har du brukt porefyller (grainfiller)? Swamp ash har ganske store porer, så jeg ville kanskje brukt det. Ellers så bruker jeg veldig mye shellac, det kan brukes til alt.

Når jeg skal starte med finishen enten det er lakk eller olje, så pleier jeg først å ta ei runde shellac for å forsegle treverket. (har selvfølgelig pusset det nøye først)

Deretter kjører jeg på med porefyller (kun på swamp ash, ikke nødvendig på or eller furu...) Deretter kommer det an på hvilken toppfinish du vil ha. Tru-oil er kjempeenkelt og greit, kan få det sånn tålig glossy. Men lagene brenner ikke i hverandre som med ordentlig lakk, sånn bare til info.

Tru-oil er også helt knall på halsen.

Ang lakk, det er mange muligheter her. Men stikk på Torshovs bilrekvistita, der har de mye greit. Men de har dessverre ikke cellulose basert lakk der.

(Jeg bestiller det selv fra utlandet )

Men lykke til, ser bra ut :)

Michael

Takk for det! :)

Jeg har ikke brukt porefyller da jeg ikke hadde det tilgjengelig før i dag. Skulle ønske jeg hadde det for moro skyld, men slik resultatet er nå ser det ikke ut som om det var essensielt heller. Porene har fylt seg godt og de plassene der kroppen har enkelte "sjatteringer" syns jeg det bare er fett.

Kom hjem fra ferie i går kveld og tenker å ta meg til klarlakking i kveld eller i morgen tidlig. Gruer meg noe vanvittig da jeg ikke har trestykke å feste i halsfestet og heller ikke har vært så fornøyd med tidligere klarlakk-eksperiment. Noen som har gode tips å komme med før jeg setter i gang?

Her er forøvrig gitaren etter fjerde og siste lag med lakkbeis som jeg gjorde for 10 dager siden. Iphone-kvalitet, men det viser ihvertfall stor forskjell fra første til fjerde lag med farge:

1bju.jpg

4rmx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kult! Jeg vil gjøre noe lignende med finishen på prosjektgitaren min. Digger at det er så klare konturer i treverket.

Takk! :) Det er sånn ca de feteste finishene som kan gjøres i mine øyne. Enkle er de også! Som herr MAa nevnte her oppe så vil jeg anbefale deg å vurdere porefyller om det er swamp ash kropp du også har. Jeg tror jeg har vært heldig med resultatet her og det hadde muligens blitt enda bedre om jeg hadde klart å vente til jeg selv hadde porefyller for hånden. Vet ikke hvor man får dette i Norge.

Om du vil ha en umiddelbart sortere farge enn den jeg har hatt underveis og til slutt, tror jeg denne saken her er verdt en titt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Dette produktet (og Herdins tresparkel) var nytt for meg! Det ser lovende ut da, spesielt når fargene i følge dem kan blandes uten problemer. Mon tro om tresparkelet deres tilsvarer grain filler. Noen som har input på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini-oppdatering: Det går meget sent for tiden, da jeg venter på tru-oil og voks fra Våpen Søilen i Bergen. Det skulle visst ta et par dager, men nå er det vel to og en halv uke siden jeg bestilte. I mellomtiden filosoferes det mye frem og tilbake på om jeg skal pusse ned lakkbeisen/stainen før jeg begynner med tru-oil. Treet har et par plasser som er mørkere i toppen etter 4 lag med beis og pussingen til Warmoth har en del (fortsatt synlige) ringer etter hva enn slags metode de har benyttet i pussingen. Jeg har bange anelser om at dette kan komme frem veldig tydelig etter noen omganger med olje. Foreløpig har jeg ikke klart å komme til en konklusjon, hverken på om jeg SKAL pusse på finishen, eller om jeg bestemmer meg, om jeg må begynne lengre nede enn P600. Tips, anyone?

Har bestilt voks i samme merke som tru-oilen (birchwood casey), men ser i ettertid at denne inneholder silikon. Det er vel ikke helt bra? Har også tatt to doble lag med to dagers mellomrom, med silkematt klarlakk på fronten av hodet da jeg skal legge på decal. Hele baksiden av halsen og hodet skal oljes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini-oppdatering mens jeg ENDA venter på tru-oil:

Soundtrack: Baroness - Yellow & Green

Tenkte det var på tide med et bilde av påsatt decal, siden denne kom i posten i går og jeg løpte ned i kjelleren for å sette den på. Ble ganske fett (og cheesy) syns jeg!

1150957_10153142762740364_1936507825_n.j

Tenker å pusse ned kroppen med våtpapir 600 før jeg begynner med oljen. Utenom det skjer ikke mye med Grimcasteren. Pusser ned en annen gitar for øyeblikket som jeg skal forsøke å burste når jeg endelig har kommet igjennom sanding sealeren. Halsen har blitt ok, men siden det fortsatt kommer av stain når jeg tørker vekk finishing oil (liberon) tenker jeg at det ikke får satt seg skikkelig grunnet sanding sealer her også. Feirer også fridagen med en Elements of Islay Bn4 single malt, for de som måtte bry seg om slikt. :)

Endret av rahnvu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva havnet fraktkostnadene på? Har vurdert å bestille kropp og hals selv. Hvor mye dyrere enn prisen i handlekurven ble det?

Resultatene så langt ser forresten skikkelig bra ut.

Danke :) Frakten ble 125 dollar med UPS (som sender meget raskt) for hals, kropp, bro og tunere. Om du designer kropp eller hals selv er produksjonstiden på 4-5 uker i følge dem, men jeg hadde pakken etter litt over tre uker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decal-oppdatering:

Soundtrack: Frustrasjon

Nå har jeg altså lagt 3 doble lag matt klarlakk med 24 timer mellom doblingene. Etter det pusset jeg lett med våtpapir P600 og la på et relativt tjukt tre-dobbelt lag med klarlakk. Like-forbanna-vel er det gjennomsiktige papiret rundt decalen ganske så synlig igjennom, tross lovnader fra Rothko & Frost på at dette skulle forsvinne etter ett til to lag. Temmelig annoying egentlig og det ser ikke lovende ut for at det kommer til å forsvinne uansett hvor mange lag jeg tar. Så da kom det altså endelig: et skikkelig irriterende feilskår i produksjonen! Hurra!

Slik ser det altså med det siste tjukkeste laget rett etter påføring:

2013-08-27105021_zpsbdc86675.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.