Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Min første (skikkelige) DIY-gitar


Anbefalte innlegg

Soundtrack: New Keepers of the Water Towers

Trøstedrikk: Hansa IPA

Såeh. I dag har prosjekt decal failet miserabelt. Takk til meg selv og gjennomgang av prosedyre før jeg utfører og den lille jævelen av en sprekk i klarlakken som gjorde dette mulig.

3yva6e5u.jpgsuhezu5e.jpgybeqypag.jpg

Tru oilen er lagt i to tjukke lag nå som et forsøk på å avslutte. Den er ikke i nærheten av så enkel å jobbe med som jeg trodde og skaper mye småflekker og ujevnheter både på kropp og hals.

y4ytupuv.jpgyga4u6ab.jpgjy6ybe5a.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men det hadde vært veldig hyggelig om du kunne utdype decalfasesen litt. Særlig siden det var jeg som ga deg tipset med superlim. Noe slikt har jeg aldri opplevd, ikke det at jeg har gjort det mer enn en eller to ganger selv. Slike lakksprekker har fikset seg selv aldeles flott med en dråpe tynt superlim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er pre-liming. Limingen og arbeidet som må til nå for å prøve å redde resultatet er dog fortriplet og kommer mest sannsynlig til å bli middelmådig, siden teipen rev med seg all klarlakk. Tips? Og ikke minst tips til type superlim?

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt masse forskjellig superlim, og kom til slutt over noe som er bra nok og billig nok for mitt bruk. Derfor gir jeg det samme rådet hver gang. Det finnes sikkert bedre lim og slikt der ute, men som sagt, for meg er dette mye bedre enn diverse innkjøp rundt omkring.

http://www.absolutthobby.no/tilbehor-utstyr/lim-kjemikalier.html

Har handlet "zap-a-gap" i tre viskositeter (hva er det egentlig med amerikanere og produktnavn??) og det funker glimrende til mitt bruk. Ser de har utvidet vareutvalget til limtyper som kanskje er enda mer tyntflytende, men som sagt, jeg er veldig fornøyd med tynn, medium og tykk av det merket. Så lenge man tar vare på en bit g-streng til å stikke opp hullet i flasken med, tar flasken vare på limet i flere år, også. Det er viktig når man handler superlim!

Bestill, eller ta kontakt. Gutta i sjappa er flinke, vet hva de snakker om og veldig hyggelige. Og nei, jeg har ikke prosenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en Makita BO5021 i noen år til diverse oppussing hjemme. Anbefales! Koble til en støvsuger, så kan du pusse tilnærmet støvfritt.

Takker! :) Har hørt gode ting fra andre også i etterkant av posten. Vurderer en BO5031K da den er litt mindre og kan manøvreres med én hånd. Stoler ikke helt på Bosch sin av en eller annen grunn.

Edit: linken ville ikke virke, så her er bilde. Fant den på verktøy.no

BO5031K_3.jpg

Endret av rahnvu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ansees sålangt å være siste laget med olje som legges på kroppen. Etter destruksjonen av logoen må jeg jobbe med denne i dag, så fokuserte på kroppen i går.

2013-09-16225416_zpsb43c1578.jpg

De som sier at denne er drøy har kanskje rett, men jeg har brukt halve flasken på kropp og hals. I går var den syvende dagen med oljing og jeg har da tatt to lag per dag, bortsett fra en dag der jeg ikke fikk tid til mer enn ett.

2013-09-16224501_zpscbfebe3c.jpg

2013-09-16224453_zps468e4072.jpg

Pusset med P800 for å klargjøre til siste lag olje. Stålull brukes av mange, og har også blitt brukt av meg i prosessen, men uten gode muligheter for å støvsuge dette vekk underveis blir det fort veldig mye støv og rester som setter seg godt inni oljen. Dét er ikke mye moro!

2013-09-16225427_zpsbaa981b1.jpg

2013-09-16225429_zpscf6e3074.jpg

2013-09-16225431_zps783066ef.jpg

På siste laget lot jeg være å bruke hansker da jeg ville se om dette har lite eller mye å si for jevnheten. Det har MYE å si! Stalltips: Bruk fingrene/hendene til tru oil. Det er bedre å godta litt illeluktende og kleimete hender enn å gjøre lag på lag på lag som må pusses unødvendig mye. Learn by doing. :)

Nå gjenstår det bare å fikse logo, gjøre siste lag på halsen og vente på custom plekterbrett og kontrollplate i metall! *sitre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte du bare én dekal? :lol:

No offence, men jeg lar min gode venn Louis tale for meg:

36f9sr.jpg

:P

Edit: Jeg bestilte bare én grunnet prisen og fordi jeg ville utfordre meg selv til å ikke kødde ting til. Which i did. Men ja. Decalen var relativt dyr og de hadde ikke noen form for kvantumsrabatt, såeh. Kontaktet dem angående problemet for å se om de kanskje ville være snill. Venter fortsatt på svar. x)

Endret av rahnvu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oppdatering: Alt arbeid pusset vekk. Ny logo har kommet i posten (x 2 denne gangen :P) og Quick lakk tutene er no skit. Går jo tett etter en gangs bruk!

Ellers er gitarkroppen lakket sort på ny, denne gang med Colortone istedet for Herdins. Plekterbrett og kontrollplate er bestilt og kommer i slutten av oktober, satser på at jeg klarer å olje den riktig på forsøk nummer to!

esa8y9ys.jpgtugazupe.jpgeha5y9uq.jpg

Håper ingen ble fornærmet av Louis CK, han er bare sånn. ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tutene" som er noe skit fikses lett ved å ha en liten kopp med cellulosetynner som du legger de i etter at du har brukt dem. Vent ti min, og blås de tørre. Ta vare på dem, og du vil ha reserve hvis en og annen skulle være ubrukelige.

Kan dette gjøres når som helst, eller bør det skje raskest mulig etter bruk? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.