Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Min første (skikkelige) DIY-gitar


Anbefalte innlegg

Tok meg i å kjede meg på jobb, så jeg brukte halvannen time på å vindusshoppe på warmoth.com for å få tiden til å gå. Kort tid etter hadde jeg en ordrekvittering i innboksen min.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gjøre noe slikt som dette, men når delene kom i posten i går ble jeg utrolig giret på prosjektet! Kvaliteten på kroppen og halsen fra Warmoth er upåklagelig, jeg er meget positivt overrasket for å si det mildt. Til og med UPS overrasket positivt i denne anledning, Bergensavdelingen har tydeligvis fått seg en revamp sammenlignet med 2008.

Videre til produktene jeg bestilte:

Tele kropp i swamp ash med humbucker-ruting i bro og standard tele-routing i halsposisjon. Kommer kun til å sette i humbucker i første omgang, men valgte neck-rout også i tilfelle noen glupe ideer på et senere tidspunkt.

Quilted maple hals med strat-hode, indian rosewood gripebrett og vintage modern profil. Denne halsen er helt utrolig å ta på (høres feil ut, men det er ingen bedre måte å si det på)! Vurderer nesten å ikke gjøre noe som helst av lakk eller olje.

Plekterbrett skal custombestilles fra Wild Customs. Kroppen skal jeg bruker lakkbeis på, type Herdins Granittsvart. Kommer til å tynne denne ut med rødsprit for å kunne legge fargen i flere lag slik at jeg forhåpentligvis unngår store fargeforskjeller. Kommer muligens til å matche headstocken til kroppen, men jeg er veldig usikker på det. Er heller ikke helt bestemt på om jeg skal pusse ned gitaren svakt med 1200 imellom beis-lagene. De som har erfaring på dette feltet må gjerne hive inn forslag og tips!

Etter dette blir det matt klarlakk på kropp og fronten av hodet i form av spraylakk. Har kjøpt Quick fra en lokal fargehandel, men vurderer å kjøpe parkettlakk istedet for å kunne bruke mini-rulle eller lignende da mine ferdigheter med sprayboks og spraypistol er regelrett flaue.

Foreløpig pickup er en jeg har hatt liggende i åresvis uten å egentlig ha noe treverk å lodde den fast i: Seymour Duncan SH-5 custom.

Første steg i prosessen er unna med innkjøp av diverse, i mellomtiden er jeg åpen for både tips, hurra-rop, forslag og hva enn annet dere måtte ha på hjertet. :)

Slik ser herlighetene ut:

post-7714-0-43657900-1374952523_thumb.jp

post-7714-0-18933900-1374952548_thumb.jp

post-7714-0-30024700-1374952570_thumb.jp

Edit: ser nå at bildene er av temmelig middelmådig kvalitet, skal ta noen litt bedre av dem før jeg setter i gang med beis-gnikking. :)

Endret av rahnvu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg maser kanskje mye om Tru-oil, men det er helt genialt på halser. Det får fram mønsteret i treverket og beskytter mot fukt og alskens, men føles som ubehandlet tre hvis det begrenses til 2-3 strøk. Det tilfredsstiller også kravene til Warmoth om "hard finish" sånn at garantien deres gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe som kalles profesjonell stokkolje her: http://www.jaktsport.no/vapen-og-skytetilbehor/vapenpleie/vapenolje/birchwood-casey-tru-oil-gun-stock-finish-90ml.html

Er dette "The one"? Er litt redd for at det kan bli for glossy. Erfaringer?

Dette er greia, ja. Du kan nesten velge hvor glossy det skal bli med polering, evt. med å matte det ned med Scotchbrite. Jeg kjøpte det fra butikken i linken din, det er ikke så langt fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsolgt for øyeblikket, men har vel strengt tatt to måneders arbeid med kroppen foran meg, så halsen haster ikke! Skal i gang med litt lakkbeis om kort tid, og har tenkt å blande det ut med rødsprit (noe herdins har skrevet som anbefalt i bruksanvisningen). Blandingsforhold sier de ingenting om derimot. Trial and possible error: commence!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg jaggu poleringsduket på første lag/strøk med lakkbeis! Jeg valgte å ikke pusse ned kroppen da den virket fin nok fra fabrikk. Gikk over med klut og rødsprit for å fjerne evt smuss og smårask som var på kroppen og kjørte på. Tynnet ut lakkbeisen med relativt mye rødsprit, men det ble likevel en god del mørkere et par plasser, spesielt på siden og i hornene. Kan ikke si jeg er overrasket, men jeg hadde håpet å slippe lettere unna denne gangen. Da var det 24 timer ventetid (med mindre jeg tar helt feil) før neste strøk. Grugleder meg allerede! :D

Bilder kommer, må bare forstå meg på Lightroom og 5D-kameraet til samboeren først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildeserie #1

*Imageshack.com ser ut til å slite noe voldsomt for tiden, så hvis noen bilder ikke virker kan du prøve å laste inn siden på nytt*

fj0b.jpg

Litt mørkt bilde, men dette lyset viser treet i kroppen nærmest mulig slik det oppfattes av mine øyne.

ikbc.jpg

Her ser man forearm contour ganske bra. La på bro og pickup for gøy. :)

1k9k.jpg

Dagens verktøy: Canon 5D mark II, Macbook Pro (med forumet åpent vel og merke), Turtle polish cloth, Herdins Lackbets i granittsvart, rødsprit og tupperboks fra IKEA.

m25b.jpg

Testet lakken med ca 60/40 blanding av beis og rødsprit. Ikke fullt så fornøyd med dypheten, men tenker at det ser bedre ut på swamp ash enn hva enn dette måtte være.

cr1e.jpg

Ganske lyst med ett strøk!

fddx.jpg

Endestykke-frykten viser seg for fullt. Hvor kommer det håret på enden fra?

8xhk.jpg

Åja, der ja. Kom deg ut, Dumle!

x54a.jpg

For å være helt ærlig, så er jeg meget positiv etter første strøk! Den er hakket lysere enn på bildet over (og mørkere enn på bildet under. Det kommer nok på nivå med ønsket resultat etter 3-4 strøk. :)

pwoh.jpg

Baksiden ble litt mer oppstykket i fargedypde enkelte steder, men håper at jeg får jevnet dette på siste strøket med en litt svakere beis-blanding.

2yzn.jpg

Endret av rahnvu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :) Er på tredje laget nå, tok dobbelt på i dag da det ser ut til å gå litt treigere. Herdins lakkbeis finnes ikke i helsvart, så denne grafittsvarte fargen har en tendens til å virke blåaktig. Satser på å ta siste lag med farge i morgen formiddag. Etter det vurderer jeg en kjapp pussing da denne poleringsduken både loer og revner i hytt og pine. Noen som har tips til om nedpuss bør gjøres før klarlakk eller om jeg bare skal rense over kroppen med vann/sprit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brukt porefyller (grainfiller)? Swamp ash har ganske store porer, så jeg ville kanskje brukt det. Ellers så bruker jeg veldig mye shellac, det kan brukes til alt.

Når jeg skal starte med finishen enten det er lakk eller olje, så pleier jeg først å ta ei runde shellac for å forsegle treverket. (har selvfølgelig pusset det nøye først)

Deretter kjører jeg på med porefyller (kun på swamp ash, ikke nødvendig på or eller furu...) Deretter kommer det an på hvilken toppfinish du vil ha. Tru-oil er kjempeenkelt og greit, kan få det sånn tålig glossy. Men lagene brenner ikke i hverandre som med ordentlig lakk, sånn bare til info.

Tru-oil er også helt knall på halsen.

Ang lakk, det er mange muligheter her. Men stikk på Torshovs bilrekvistita, der har de mye greit. Men de har dessverre ikke cellulose basert lakk der.

(Jeg bestiller det selv fra utlandet )

Men lykke til, ser bra ut :)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.