Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Monitor til Eleven Rack


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har nylig gått til anskaffelse av en Eleven Rack. I all hovedsak spiller jeg hjemme, men med gigs i ny og ne. Planlegger å bruke Eleven Rack på gigs fremfor vanlig gitarforsterker, og har da behov for å å stille inn Eleven Rack'en til å gjengi lyd akkurat slik, eller så nært opptil som mulig, det vil låte på gig'en.

Antar at jeg har to alternativer når det kommer til gigs: 1) Kjøpe meg en kraftig monitor e.l. som jeg tar med, og får lydfolka til å mic'e opp denne, eller 2) kjøre Eleven Rack'en rett inn i PA'en.

Jeg tror jeg uansett vil trenge en kraftig monitor til øvinger (ikke alltid PA-anlegg tilgjengelig), så virker som om alternativ èn er det som peker seg ut. I tilfelle en slik løsning hadde det vært bra om denne også kunne brukes som monitor hjemme.

Hvordan pleier dere andre å løse dette - har dere en egen monitor kraftig monitor dere tar med på gigs, og et sett med vanlige studio-monitorer dere øver med hjemme?

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En studio monitor vil ikke gi deg tilnærmet lyd slik det vil låte på en gig. Hensikten med en studio monitor er helt annet. Dersom du stiller inn lyden til å være passe fet hjemme, så kan du fort få en ubehagelig overraskelse når du skal gigge.

Jeg vil anbefale at du kjøper studio monitorer dersom du skal gjøre opptak, miksing og mastring hjemme, hvis ikke så er det bare å knalle til med en skikkelig monitor som du kan bruke ute...

Jeg prøvde en Kemper på en Yamaha monitor, men fikk ikke med meg type betegnelsen... men det er i Atomic CLR land... var skikkelig fett på en Kemper og jeg tror nok det skal fungere fett på en 11R også...

Atomic CLR er også ment å kunne sende signal rett til PA slik at oppmikking ikke skal være nødvendig.

Har ikke erfaring med Atomic CLR... vet ikke en gang om de er kommet på markedet... men jeg vet det er venteliste.

Kanskje noen andre vet?

Mulig jeg sier det opplagte for deg her nå, men i tilfelle... du må i tillegg tenke på at Eleven Rack ikke har en power amp. Så du må enten skaffe en aktiv monitor eller en poweramp. Disse kan du få som separate rack units fra både Marshall, Mesa og fler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atomic CLR monitorer, helt forjævlig bra!!

Men du må ikke finne på å mikke den opp! Man mikker ikke opp fulltone monitorer men tror nok en lydmann hadde hindret deg i det før du hadde kommet så langt :)

Jeg bruker Dynaudio monitorer hjemme men sjekker du amp/cab forumet på Fractal siden ser du at flere bruker CLR som monitor for miksing også!

Bla Firehouse gitaristen Bill Leverty som er en meget hyggelig fyr og har prøvd alt av hi-end annbefaler de til det bruket og.

Totalt overkill, men de låter jo herlig på lavt volum også takket være input volume kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er verdt å vente på.

Har hatt etpar stykker siden Mars i år.

Disse er virkelig en gamechanger! Ser mange som foretrekker disse over hi-end monitorer som Turbosound, EAW osv bare sjekk Bill Levertys 14siders tråd på Fractalforumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har ventet siden april og har fremdeles ikke fått noen invitasjon til leveranse. Regner heller ikke med at jeg kommer til å få en med det første.

Det passer meg forøvrig bra, siden jeg ikke skal tilbake til England før i slutten av september.

Endret av metalhead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og råd.

Som dere skjønner er jeg ganske nybegynner når det kommer til disse tingene, for jeg er vant til (i den grad jeg lenger er vant til gigs) å møte opp med gitar og gitarforsterker, og så gjør lydmannen resten. Har ikke så mye forhold til monitor-løsninger etc.

Vil en typisk aktiv monitor kunne kjøre lyd direkte videre til PA? Med andre ord, vil lyden jeg får ut av en aktiv monitor være den samme jeg får ut av monitoren selv? Og i tilfelle: Er dette vanlig måte å gjøre det på, eller vil lydmenn typisk ønske å få lyd rett fra (i dette tilfellet) Eleven Rack?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøre direkte ut fra CLR monitoren uten at det påvirker signalet.

Mange ( De fleste..?)monitorer har en pass-thru for å linke videre til flere monitorer f.eks.

Men det vanligste vil være å gi lydmannen ei eller to linjer fra 11 rack'n din.

Lydmannen vil bare bry seg om at han får et greit signal å jobbe med.

Jeg pleier å kjøre min egen monitoring ganske ofte.

Stereo balansert ut til lydmann og out 2 fra Axe II til monitor, da har jeg full kontroll på egen monitoring og har egen volumkontroll på den som ikke påvirker signalet som går til FOH.

Har ventet siden Pod dagene på en løsning som funket med DI gitar live for det er virkelig det optimale: 0 overlytting, superhappy lydmenn og bra lyd på scena.

Med Axe-FX og Kemper er det endelig løsninger som funker knallbra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøre direkte ut fra CLR monitoren uten at det påvirker signalet.

Mange ( De fleste..?)monitorer har en pass-thru for å linke videre til flere monitorer f.eks.

Men det vanligste vil være å gi lydmannen ei eller to linjer fra 11 rack'n din.

Lydmannen vil bare bry seg om at han får et greit signal å jobbe med.

Jeg pleier å kjøre min egen monitoring ganske ofte.

Stereo balansert ut til lydmann og out 2 fra Axe II til monitor, da har jeg full kontroll på egen monitoring og har egen volumkontroll på den som ikke påvirker signalet som går til FOH.

Har ventet siden Pod dagene på en løsning som funket med DI gitar live for det er virkelig det optimale: 0 overlytting, superhappy lydmenn og bra lyd på scena.

Med Axe-FX og Kemper er det endelig løsninger som funker knallbra :)

Høres ut som en bra løsning. Men hvordan sikrer du at lyden du får fra monitorene dine er tilnærmet lik lyden som går over PA? En forutsetning for at dette skal fungere må vel være at lyden fra dine egne monitorer er lik den fra PA'en, altså at de må være av tilsvarende kvalitet og modell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv stått på ventelista siden mai, og da sa de at det ikke kom til å ta mer enn 6-8 uker før jeg fikk invitasjon til å kjøpe. Da det hadde gått 8 uker tok jeg kontakt igjen og lurte på hvor landet lå.

Hi Alf,

Thanks for checking in. The EU production is underway and expect to arrive in our EU facility in the first half of August. Thanks so much for your continued interest and patience.

Best,

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en bra løsning. Men hvordan sikrer du at lyden du får fra monitorene dine er tilnærmet lik lyden som går over PA? En forutsetning for at dette skal fungere må vel være at lyden fra dine egne monitorer er lik den fra PA'en, altså at de må være av tilsvarende kvalitet og modell?

Kommer ann på hvor bra PA' n du spiller gjennom er det.

All PA er i utgpunktet så flat som overhodet mulig.

CLR' n er superflat så med den får du ingen overaskelser!

Presetene jeg har skrudd med CLR eller Dynaudio monitorene låter akurat som forventet gjennom PA.

Kjøp bra saker så er du der.

Hadde billige KRK monitorer før og endte altid opp med å måtte forandre presets for bandbruk.

Hadde spart meg for mye bry hadde jeg gått for en skikkelig løsning tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hvor bra PA' n du spiller gjennom er det.

All PA er i utgpunktet så flat som overhodet mulig.

CLR' n er superflat så med den får du ingen overaskelser!

Presetene jeg har skrudd med CLR eller Dynaudio monitorene låter akurat som forventet gjennom PA.

Kjøp bra saker så er du der.

Hadde billige KRK monitorer før og endte altid opp med å måtte forandre presets for bandbruk.

Hadde spart meg for mye bry hadde jeg gått for en skikkelig løsning tidligere :)

Er det Dynaudio BM5A mkII (http://www.amazon.com/Dynaudio-BM5A-mkII-Channel-Monitor/dp/B0050SNCPM) du referer til? Tror CLR'en er litt i dyreste laget for meg, men en slik Dynaudio monitor skulle jeg finne råd til etter hvert. Vil ikke løse behovet for monitor ifm øving der det ikke er PA, men kunne allikevel vært en mulighet.

Er det andre alternativer til de Dynaudio-monitorene som er av tilsvarende kvalitet, og dermed vil gjengi lyd slik som et godt PA-anlegg vil gjengi lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.