Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nå skjer det jaggu ting i gitarmarkedet generelt verden over!


Norstorm

Anbefalte innlegg

Vektballansen mellom produsenter tipper nå tydeligvis fort over, og de fleste både store og små aktører prøver å henge med.
Jeg er en smule fascinert over farten del hele har tatt, og måten dette påvirker butikker som selger merkevarer.

Mayones har for flere år siden etablert seg i klassen for kvalitet, og den polske produsenten har vel ingen grunn til å sette ned farten, med flere navn på lista enn dødslistene til triaden i Hong Kong.

i 2006 mista Ibanez en del respekt fra meg hvertfall, da de frafalt og fjerna vesentlige aspekter fra produksjonen sin, som high end neck thru, o.s.v, o.s.v..
Ibanez har vel prøvd å plukke opp tråden sin igjen med å høre litt mer på kundene sine enn før, og nye modeller med hensikt dukker stadig opp på lista. Interessant nok skjedde det som ventet, at Japan Custom modellene slapp forbi tollerne ved grensa, og de ligger stort sett for salg overalt.

Satsingen fra Ibanez på akustiske instrumenter har vel heller dabbet av litt, selv om Euphoria modellene ligger der å skinner på hylla, og Satriani har fått sin modell.

Det gleder meg at nye aktører har fått igang standard modeller, som RAN guitars... Kjempegreier.

Med alt dette ville jeg gjerne forstå markedet i seg selv, noe jeg ber om faghjelp til her inne av fagfolk så å si.

Prisene skulle i 2013 gå en smule ut av karusellen over inflasjonen, men det skjedde ikke.

For noen år tilbake (var det 3 år siden) var det kjempeflom i lagrene til Gibson, og en stor del av treverket ble ødelagt. Prisene skulle stige over natta, men gitarer blir da solgt upåvirket alikevel.

Jeg venter vel ikke akkurat på ett "crack", men prisene skulle få seg en trøkk, men folk kjøper jo gitarer som aldri før :P

Det siste håpet mitt svant hen da jeg så at ikke engang prisnedslaget hos gitarbyggerene, fikk listeprodusentene til å bøtte ned prisnivået.

Så det eneste jeg har kommet fram til er at prisnivået holder seg, men en del av markedet til listeprodusentene har nå gått til både nye aktører, og aktører som har slitt med å holde seg fast i skyggene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner ran og mayones så syns jeg og blackmachine, siggery, vik, kxk og ikke minst strandberg burde nevnes. Småfolket har virkelig begynt å vise tenner.

Høstkatalogen til ibby viser fryktelig mye snadder, min personlge favoritt er nok denne luringen til høyre. 7'er RGD med fast stol og mystic dream? Heftig! Virker som de faktisk har hørt litt etter...

page-4_zpsedfb091a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.. Ja, særdeles siggery og kxk har knurra de siste to åra.
Virkelig morro :D
kxk har en del modeller jeg vil antaste vet jeg.
For å være ground up gitarer av den kvaliteten er faktisk ikke prisen så ille heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er det du vil fram til med åpningsinnlegget? I overskriften seier du at "Nå skjer det jaggu ting i gitarmarkedet", men ut frå det du skriv i innlegget får innlegget får eg inntrykk av at det omtrent ikkje skjer noko som helst. Kva er bakgrunnen for innlegget? Har det skjedd noko spesielt i gitarmarkedet som du ikkje refererer til, men som det ligg implisitt at alle har fått med seg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke noe av denne tråden egentlig...

Det at de mindre kjente gitarmerkene ypper seg og gir de store gutta konkuranse har jo skjedd regelmessig siden 70tallet..

Giganter som ESP, Jackson, Charvel osv startet jo alle i det små med å konkurere med langt større bedrifter på pris og kvalitet.

ESP var jo en sensasjon når de dukket opp- Japanske gitarer som tok rotta på langt dyrere Amerikanske merkevarer!

Når de blir store nok og navnet er en seller i seg selv blir det like dyrt som tilsvarende greier.

ESP i dag er ikke spesielt bra "bang for the buck" spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående esp..

Jeg var på butikken er for en liten stund til bake. 1 uke eller to..

og prøvde en Esp ltd ec-1000 mgo goldtop deluxe for 12 000.. var på tilbud til 8000 da :D

Og en Gibson Les Paul Traditional 1960 Zebra Coil Satin Gold Top for 11 000.

Og Espèn var MYE bedre å spille på. Vil tørre å påstå at man får mer for pengene med å ikke kjøpe Gibson og fender :)

Den kosta 1000 kr mer ja.. men skulle tro gibson var mye bedre ifølge halve forumet... forumritter skryter gibson opp i skyene på dette forumet..

vil tørrre å påstå at jeg fikk ganske mye for penga da jeg kjøpte esp. mer enn vis jeg hadde kjøpt gibson. :)

Hva tror du jeg kjøpte..? :)

Esp :D også på tilbud.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke fjernt...

Dette er hva jeg skal frem til, så dra fram lupa:


* De små har presssa seg fram i markedet uten at prisen fra listeprodusentene har gått ned... hvorfor?
* Til og med nye byggere har stupt fram fra mørket med tilnærma lik billige gitarer av knall kvalitet... uten at prisen til listeprodusentene har gått ned... hvorfor?

Hvorfor, why, porquét???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke fjernt...

Dette er hva jeg skal frem til, så dra fram lupa:

* De små har presssa seg fram i markedet uten at prisen fra listeprodusentene har gått ned... hvorfor?

* Til og med nye byggere har stupt fram fra mørket med tilnærma lik billige gitarer av knall kvalitet... uten at prisen til listeprodusentene har gått ned... hvorfor?

Hvorfor, why, porquét???

Sannsynligvis fordi det fortsatt er ganske mange som er villige til å betale for at det står Gibson/Fender ol. på headstocken? Så lenge de selger som hakka møkk, er det ingen grunn for dem til å justere prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyngdølen, ikke deg jeg viste til.

Ang det du skriver. En ESP Ec er ikke samme gitar som en Gibson LP. Ikke lyden, ikke feelen og ikke historien. Finnes ikke det samme.

Folk velger Gibson fordi det er en Gibson. ESP Ec er en helt annen gitar for, dem som ønsker det.

Til ts:

Folk kjøper Gibson, Fender og Ibanez uansett.. Dette er de største merkene.

At flere kjøper gitarer fra små produsenter, trenger ikke å bety at de store taper marked. De som kjører Ferrari har gjerne en bruksbil?

Grunnen til at mange mindre produsenter kan tilby gode priser, er bla fordi: de har færre ansatte, de er "idealister" og de må prise seg lavt for å kunne konkurrere med etablerte aktører.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.