Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kobling mellom forsterkere


Anbefalte innlegg

Hei sann!

Jeg trenger tips og litt hjelp. Jeg har tenkt til å bruke vanlig gitar topp forsterker, samtidig med en bass topp også.

Det jeg bruker nå er en Fender Super-Champ X2 head + behringer bg4112 cab.
Så har jeg tenkt til å bruke en Peavey Musician 400 "power pak" . Åssen tror dere det vil låte? Hva må jeg ta hensyn til?

Har dere noen andre tips med bruk av bass+gitar forsterkere samtidig?

Burde jeg også kanskje investere i en ny cab?

Håper på tips og svar! :)

Endret av SebastianHovind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sann!

Jeg trenger tips og litt hjelp. Jeg har tenkt til å bruke vanlig gitar topp forsterker, samtidig med en bass topp også.

Det jeg bruker nå er en Fender Super-Champ X2 head + behringer bg4112 cab.

Så har jeg tenkt til å bruke en Peavey Musician 400 "power pak" . Åssen tror dere det vil låte? Hva må jeg ta hensyn til?

Har dere noen andre tips med bruk av bass+gitar forsterkere samtidig?

Burde jeg også kanskje investere i en ny cab?

Håper på tips og svar! :)

Tenker du å kjøre det ala Lemmy med high til gitarforsterker og low til bassforterker?

Da trenger du å splitte signalet via delefilter.

Eller tenker du på noe annet? Prøv å utdype litt mer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry dårlig forklart. Har tenkt til å bruke Fender`n + Peaveyn sammen på en cab.

Det jeg tenker er at det skal være solid bass grunnlag i lyden ( Peaveyn ) så tenker og ha fender som toppen av lydbilde med lyse toner.

1 - Noen som erfaring med Peaveyn ?

2 - Åssen splitter jeg signalet?

3- Vil det funke med de to toppene på en gitar cab? Eller burde jeg istedenfor kjøpe en bass cab?

4 - Må jeg ta hensyn til noe viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt googlesøk på dette gir null svar.

På generelt grunnlag så er mitt beste svar slik: Dette kan fungere helt fint, men hvis du ikke vet hva du driver med, og da mener jeg ned til minste detalj og ledningsbit, så kan du ødelegge både kabinettet og begge forsterkerne før du har slått an en eneste akkord. Hvis du ikke har kunnskap til et visst teknisk nivå, vet hvordan ting skal kobles, hva Ohm er, behersker seriell og paralellkobling og hvorda man regner ut slikt i søvne, og så videre, så la det være.

Sum, det lar seg gjøre, men da må du vite hva du driver med. Vet du ikke det, så er det potensiale for flere relativt saftige regninger hos den lokale reparatøren. Hvis det hadde vært en kort, grei og enkel forklaring som gjorde deg i stand til å gjøre dette trygt selv, så skulle jeg ha hostet opp det. Problemet er at dette eventyret er langt. Det er derfor de som kan dette kan forlange ganske mange kroner i timen for sine tjenester. Det er derfor ikke slik at man bare kan koble lednigner "der pluggen passer" og så virker det.

Det burde jo funke, hvis du får koblet cabet til å ta i mot to forsterkere, og har elementer som passer. Hvor mye hensikt det er i det, er jeg litt tvilende til. Hadde det vært veldig lurt, hadde det vært vanlig, og det er det ikke.

Fyrer du løs med løsningen er jo det kult, men regn inn prisen på fire nye elementer. De som sitter der, vil ikke la deg utnytte en slik konfigurasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry dårlig forklart. Har tenkt til å bruke Fender`n + Peaveyn sammen på en cab.

Det jeg tenker er at det skal være solid bass grunnlag i lyden ( Peaveyn ) så tenker og ha fender som toppen av lydbilde med lyse toner.

1 - Noen som erfaring med Peaveyn ?

2 - Åssen splitter jeg signalet?

3- Vil det funke med de to toppene på en gitar cab? Eller burde jeg istedenfor kjøpe en bass cab?

4 - Må jeg ta hensyn til noe viktig?

1 - Ingen erfaring med den men den er vel utgitt i to utgaver, en for gitar og en for bass.

2 - Du kan kjøre med 2 outputs som Rickenbacker og Yamaha Attitude men det krever modding, eller kjøre signalet inn på ett delefilter og ta ut igjen high og low som på PA.

3 - Fysisk så kan det funke på stereo cab men kan ikke anbefales. For low end så ville jeg brukt bass cab og kjøre rent signal uten masse effekter til bass fundament og brukt effekter på high signal.

4 - Tja, det over:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lettere, tryggere og antakeligvis bedre løsning er å få tak i en enkel A/B/Y-boks, samt en dugendes bassforsterker, enten combo eller fullt stack, og kjøre ting separat. Da kan du pushe mer bass i lydbildet siden et kabinett bygget for bass gir betydelig bedre low-end enn hva et gitarcab gjør, og det kan faktisk bli en veldig fungerende løsning. Så Japandroids live, og de har kun gitarist og trommis. Gitaristen hadde noen digre gitarstack, og noen digre bass-stack, og selv om jeg før konserten aldri trodde jeg skulle si dette, så savnet jeg ikke bassist i det bandet der i det hele tatt. Enorm fylde i lydbildet!

Nå har jeg bare gått ut fra at dette med bassamp til gitaren er noe du ønsker fordi du ikke spiller sammen med bassist. Om du spiller sammen med bassist så sliter jeg veldig med å se poenget, selv om hver sin lyst og alt det der. Håper du finner en løsning du er fornøyd med hvertfall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lettere, tryggere og antakeligvis bedre løsning er å få tak i en enkel A/B/Y-boks, samt en dugendes bassforsterker, enten combo eller fullt stack, og kjøre ting separat. Da kan du pushe mer bass i lydbildet siden et kabinett bygget for bass gir betydelig bedre low-end enn hva et gitarcab gjør, og det kan faktisk bli en veldig fungerende løsning. Så Japandroids live, og de har kun gitarist og trommis. Gitaristen hadde noen digre gitarstack, og noen digre bass-stack, og selv om jeg før konserten aldri trodde jeg skulle si dette, så savnet jeg ikke bassist i det bandet der i det hele tatt. Enorm fylde i lydbildet!

Nå har jeg bare gått ut fra at dette med bassamp til gitaren er noe du ønsker fordi du ikke spiller sammen med bassist. Om du spiller sammen med bassist så sliter jeg veldig med å se poenget, selv om hver sin lyst og alt det der. Håper du finner en løsning du er fornøyd med hvertfall :)

Enklest kanskje men ikke gunstig. En får da ikke noe frekvens deling. En like enkel løsning er å bruke pedal med bi-amp funksjon og da får en frekvens deling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det bare å dra ned bassen på gitarampen, og dra ned diskanten på bassampen?

Ellers kan man jo såklart kjøre et delefilter i stedet, men man kan jo tweake lyden betydelig mer om du har fulltone inn på begge ampene, og eq'er derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å kombinere gitar- og bassforsterkere når jeg spiller med duoen min(gitar og trommer), og splitter som regel med en stereo-pedal på slutten av pedalbrettet. Feteste lyden jeg noen gang har hatt var når jeg brukte en Orange OR120+Orange Open Back 212 og en Ampeg SVT med 410 i stereo.
På de mørkeste tonene ristet det sånn at pedalbrettet begynte å flytte på seg. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.