Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Carvin gitarer og prisnivå


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt på flere, og eier en Carvin gitar.

Jeg har fulgt med på bruktmarkedet, og jeg må bare spørre meg selv- hva er det med disse gitarene som gjør at de går for småpenger?

De prises liksom likt med Epiphone, men kvaliteten er jo skyhøyt over. Det kan jo rett og slett ikke sammenlignes på noe måte. Smak og behag kan diskuteres det, men uansett, dette er jo gitarer i en helt annen klasse enn Gibsons kinaspinoffs?

Greit nok at de ikke nødvendigvis har de raffeste og mest trendy pickups, men læll. Hals, kropp, finish, setup, hardware og så videre på en Carvin er jo ikke akkurat noe å klage på?

Nå er jeg ikke dummere enn at jeg skjønner at den gitar ikke er verdt mer enn hva noen er villig til å gi for den, og prisen dannes jo av mange faktorer. Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor disse gitarene er så lavt priset. Som de fleste andre amatører, har jeg jo prøvd bare et begrenset antall, og kan ha et litt vridd syn på kvaliteten.

Er det jeg som er blind, er det noe annet rart ute og går, eller hva er det med denne gitarens svar på pariakasten? Kjør debatt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt på flere, og eier en Carvin gitar.

Jeg har fulgt med på bruktmarkedet, og jeg må bare spørre meg selv- hva er det med disse gitarene som gjør at de går for småpenger?

De prises liksom likt med Epiphone, men kvaliteten er jo skyhøyt over. Det kan jo rett og slett ikke sammenlignes på noe måte. Smak og behag kan diskuteres det, men uansett, dette er jo gitarer i en helt annen klasse enn Gibsons kinaspinoffs?

?

Sjekket på Finn og det ligger jo noen Carvin gitarer der nu. Den billigeste er en DC-127 fra 94 priset til 5900,- ...

Epiphoner går vel vangligvis før 3-4000,- ?

Ja ja ... supply and demand o.s.v ...

Husker selv vi så på Carvin som sån skikkelig "hi-end boutique da jag vinner på lotto" gitarer da vi bladde i gitarblader på 80-tallet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carvin har vel vært litt ute av det norske markedet i noen år nå? Er vel litt sånn at en må være litt "aktiv" for å klare beholde en markedsposisjon, og carvin har jeg en feeling på at ikke har vært det i særlig grad i norge siden 90 tallet. Er kanskje mange yngre gitarister som ikke har samme forhold til carvin som de av oss som husker hva hockeysveis er for noe?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema ;-) Carvin er vel kjent for å være veldig mye gitar for pengene i USA også, og sånn har det vel alltid vært så lenge jeg kan huske. Er jo utrolig mange pene US made "custom" gitarer de produserer(følg dem på FB og se). Noen utrolig pene finisher de kommer opp med. Har forresten noen feite 8-strengere i katalogen også nå,så de følger med på trendene.

Men her til lands er det veldig hvor lavt de ligger på bruktmarkedet. Det ligger jo en pen DC-127 på her på forumet til 4000. Det er et røverkjøp det!! Vanskelig å komme opp med noe anna US made som kan matche det...

Hvorfor det har blitt sånn er jo et interessant sprøsmål. Er det trender? Kjenner ikke folk merket? Få gitarer i sirkulasjon her til lands? Pga mange år uten forhanler her til lands? Vanskelig å si. En kan jo se alt fra Jason Becker til Allan Holdsworth til Steve Vai til Malmsteen til Misha Mansoor traktere Carviner så det virker jo som om det er greit håndtverk.

Som eier av tre stykk er jeg vel litt biased også da :-)

Endret av CarvinDC135
Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Sjekket på Finn og det ligger jo noen Carvin gitarer der nu. Den billigeste er en DC-127 fra 94 priset til 5900,- ...

Epiphoner går vel vangligvis før 3-4000,- ?

Ja ja ... supply and demand o.s.v ...

Husker selv vi så på Carvin som sån skikkelig "hi-end boutique da jag vinner på lotto" gitarer da vi bladde i gitarblader på 80-tallet ...

Det er slikt jeg husker, også. Når det gjelder sammenligningen med Epi, så greit nok at det kanskje er en tusenlapp mer for en Carvin, men dette er da gjerne gitarer med en listepris på over 10k? Det koster da tross alt ikke en Epi LP ny.

Dessuten satt vel verken du eller jeg og siklet over bilder av En Epi LP? Derfor er altså prisfallet brutalt, synes jeg, mye mer enn det man kan finne på gitarer i omtrent samme segment og kvaltiet. En godt holdt og pent stelt gitar som koster 10-20 k ny, blir da sjelden verdt noe særlig mindre enn halvparten av nypris, litt etter hvordan moten svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tråd! :) Som selger (videreformidler) av gitaren som nå selges sier jeg meg ganske enig i forundringen over prisnivået og interessen for Carvin-gitarer i Norge. Jeg har aldri eid en selv ( denne selges som nevnt i salgstråd for en i bandet mitt), men har erfaring med to stk derav denne grønne saken har vasket gulvet med de fleste andre sammenlignbare gitarer. Personlig er det noe som gjør at jeg aldri helt har falt for dem. Den jeg selger er definitivt den peneste jeg har sett, men de fleste andre folk ser ut til å gå for syns jeg kanskje blir litt vel... overdådige? Kvalitet kan man ikke klage på med Carvin, man får mer enn man betaler for, men design og finish er kanskje det som gjør at folk flest faller av fergen. Og som det nevnes, merket er kanskje ikke kjent for gitarister yngre enn 30 her i landet. Smått off-topic: De har jo en fantastisk liten 50 watts amp også som går hus forbi alle. Mener de går for $600!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carvin gitarer er knall. Jeg kjøpte en Carvin Dc135 Koa med block inlay for 2500,- som jeg fant på finn.no for noen år siden. Det enste jeg gjorde med den var å sette nye strenger på den :) Låt tøft og lett spillt, men den hadde 3 mini brytere for mikk velgere. Det var ett mareritt, hadde den i ett år og solgte den for 7000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.