Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å spille inn trommer


Anbefalte innlegg

Heisan,

Da har jeg begynt å prøve meg på å spille inn trommer, men jeg synes ikke at det låter så bra og jeg har derfor et par spørsmål:

Utstyr:

Jeg bruker to Shure PG81 på cymbaler, Shure PG56 til tommene og skarp(venter på en SM57 i posten som jeg tenker bruke på skarp) og en Shure PG52 på kick. Jeg bruker Presonus FP10 med Logic 9. Trommene er et Pearl Export sett med Ziljan A-Custom cymbaler.

  • Hvor høyt burde jeg sette input levelen på mikrofonen? Burde jeg gå for så høyt som mulig uten clipping eller burde jeg safe og sette den ganske lavt?
  • Jeg synes at cymbalene låter veldig skarpt og kutter veldig gjennom miksen i forhold til de andre trommene, hvordan kan jeg ordne opp i det? Burde jeg prøve å posisjonere dem bedre eller EQ dem mer?
  • Hvordan vet jeg hvor mye jeg skal EQ de forskjellige trommene? Jeg har lest mye på internett og funnet de forskjellige frekvensene som er viktige, men jeg synes det er vanskelig å vite hvor mye jeg skal booste eller kutte og hvor bredt jeg skal sette EQ. Noen tips til hvordan jeg kan bli bedre på dette?
  • Er det normalt at mikrofonene fanger opp mye av lyden fra de andre trommene? Eller burde jeg prøve å unngå dette? Isåfall, hvordan?
  • Jeg spiller inn i et lite rom, men det gir litt gjenlyd, er dette noe jeg burde gjøre noe med?

Setter stor pris på svar og andre tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen proff, men har et par erfaringer å komme med :) når det gjelder levels, kan de godt ligge på -16dB eller mindre uten problemer :) Da har du nok å gå på både opp og ned. Symbaler låter jo skarpt, så det er ingen direkte uting, men kanskje du kan prøve å ha mikkene lengre unna? Ellers kan du sette et lowpass på de til de ikke er knusende skarpe. Det kan igjen ødelegge litt "luft" i miksen. For å vite EQ må man vite litt om kittet, men prøv å holde maks og minimum på +/- 6dB. Det finnes ingen "lov" på dette, men det er en grei regel :) På kick demper vi skinnene til det ikke er noen klang overhodet. Her kan du også "tune" kick til den låter bra. Vi puttet tunge pledd-biter inni, til den låt tight. Da fikk den en liten boost på 64hz, og det låter supert. I miks må du lytte etter hvilken frekvens som sparker og booste den litt. Vanligvis mellom 50-70hz. Løft 2-3khz for litt snert i kick. Toms kan godt synge litt, bare hør etter hvilken frekvens som låter bra, og boost. Senk de som låter dårlig. Det finnes mange måter å hindre bleed mellom mikkene på trommene, men det enkleste er ofte sidechain. Da sender du signalet fra ett spor til eks en kompressor på et annet spor som da dempes. Ofte at skarp demper kick, hihat demper skaro etc. Dette må øves på, ellers låter det rart. Du kan også bruke Gate, men ofte vil det høres veldig sterilt ut om man ikke er flink med knottene :)

www.eidepickups.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen regler, men settet må låte bra og du må ha en bra trommis, det er første bud. Lowpass på overhead?? Nah..Dempe trommer..smak og behag. Send meg en stereomiks av settet på hagset@gmail.com, så kan jeg kanskje komme med noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.