Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

merkelig indisk sound på b strengen...?


Gjest Hans Hansen

Anbefalte innlegg

Gjest Hans Hansen

Hoi

har fått meg en nyere urørt gibson sg classic og den ser killer ut! Men på b strengen låter det som ett indisk instrument:)

Vet noen hva som evt kan gjøres for å bli kvitt denne "ulyden"?

Jeg klarer ikke å se om halsen her rett el ikke da øyet ikke er så trent på akkurat det. Det er ingen fret buzz og det er kun på b strengen at det høres ut som indisk når jeg plukker toner langs hele brettet.

aldri vært borti noe sånt før, jeg er sikker på at det er en enkel fiks. gitaren er urørt så det er ikke noe feil med selve gitaren.

jeg har satt på Faber hardware da de er bedre og ikke minst ett halvt tonn lettere enn original hardwaren.

tips mottas med takk. Håper helst å slippe punge ut for en doktor for denne lille saken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

ja mulig det:) sitar ja, det var ordet jeg lette etter! kul effekt for så vidt hehe men kanskje ikke helt ønskelig bestandig.

Ja mulig det, jeg er livredd for å skjære i nøtta så det får profesjonelle ta seg av:)

Jeg har kjøpt big bend nut sauce som visstnok skal gjøre underverker for nøtta så skal prøve med den når den kommer i posten og se om det hjelper.

mistenker at sporet der er for trangt og at det er derfor denne ulyden kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporet for strengen er filt for dypt. Sjekk ved å folde et lite stykke tynt papir og plasser i sporet. Forsvinner sitareffekten da, trenger du ei ny nut.

Du kan forsøke å bygge opp sporet med støv fra samme materiale som nut og superlim, men det er ingen varig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

jeg prøvde med litt papir men det gjorde ikke at sitar lyden forsvant, jeg fjerna så papiret og satte strengen i sporet og plutselig var det litt mindre sitar lyd men fremdeles litt.

Kanskje det hjelper med litt big bends nut sauce.. legger ut noen bilder her straks av nøtta, vanskelig å ta gode bilder men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

post-8041-0-18629400-1374174049_thumb.jppost-8041-0-58831100-1374174063_thumb.jppost-8041-0-76594700-1374174074_thumb.jppost-8041-0-24578400-1374174091_thumb.jp

fikk svar fra Allen i AVH guitar repair:

It sounds like its probably an oversized or improperly cut nut slot is usually the problem. If it's doing it while fretting notes, then its the saddle notch that needs filing.

Men bridgen er helt ny og av høy kvalitet, så tviler på at det er broa, men mer sannsynlig nøtta selv om gitaren er flunkende ny..

Endret av frankajoerg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Di fleste gitarbutikker i Oslo har vel verksted ?

4Sound (og mange andre ? ) bruker vel Gulden Guitars / Erik Welo til mer "avanserte" jobber.

Husker jag betalte en tusenlapp før en ny beinnøtt + setup til en SG før noen år siden ... Det var da via 4Sound.

En an jag varmt kan anbefale er Gitarguiden i Lillestrøm ! https://www.facebook.com/pages/Gitarguiden-Gitarverksted/546304445417633

Du trenger ikke kjøpe nøtt selv ... disse gutta har (vanligvis) råmaterialer i bøtter og spann !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

aight, jeg sendte en mail til guiden i Lillestrøm så får vi se:)

Men er det råmaterialet de har av høy kvalitet? poengent med å evt bytte nøtt må jo være å bytte til bedre kvalitet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

når jeg nå ser på sporet så ser jeg at det er dypere en på de andre. alle de andre strengene ligger liksom litt over sporet mens b strengen ligger på lik høyde som nøtta, eller at strengen ligger nedsunket i sporet på ein måda..

da var det nok bare å gå til innkjøp av ny nøtt eller ta den med til Lillestrøm. Men det må da være noen i Oslo som kan gjøre dette for en rimelig penge...

Koster meg jo å komme meg til og fra Lillestrøm også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

første jeg gjorde var å skifte ut de blytunge delene som var på gitaren så jeg testa ikke gitaren så mye før det. Men disse Faber greiene er skikkelige greier og jeg har det på to andre gitarer uten problemer, så det virker som det er nøtta her som er problemet.

Jeg ser at sporet for b strengen er dypere enn for feks e strengen.

jeg legger ved noen bilder her av stemmeskru hullet for b strengen etc. i tilfelle det sier noen her noe.

ellers får jeg bare ta med øksa til vintage og høre hva de skal ha for a) skifte elektronikk på fjøla (har alle delene selv) og B) å fikse nøtta.

post-8041-0-21492800-1374179104_thumb.jppost-8041-0-69277200-1374179120_thumb.jppost-8041-0-54661200-1374179132_thumb.jppost-8041-0-76466500-1374179143_thumb.jp

post-8041-0-10854600-1374179215_thumb.jp

Endret av frankajoerg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.