Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Shure sm57? Burde jeg satse på denne til min første mikrofon?


Anbefalte innlegg

Tjaa ... det finnes sikkert like mange synspunkter som det finnes mikrofoner her ... :-)

Og du sir jo ikke noe om budsjetten ... Men siden du nevner SM57 så er den vel begrenset ? ...

Hvis jag hadde kjøpt EN "billig" mikrofon så hadde det blitt Sennheiser e906 !

Jag er ikke noen studioekspert, og har aldrig skrudd lyd hverken live eller i studio.

Men med e906:en klarer t.om jag få bra lyd på både det ene og det andre !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til oppmikking av gitarforsterker er Shure SM57 blitt industristandard, så til dette bruket er den fantastisk. Det er en dynamisk mikrofon, så det er viktig å plassere den nærme kabinettet. Prøv deg frem med plasseringen i forhold til elementene i kabinettet.

Fakta er at valg av mikrofon ikke har så mye å si - Jeg har selv, riktignok i nøden, mikket opp et helt band kun med SM58 mikrofoner. Dette inkluderer gitaramp, bassamp, trommer og vokal. Det går - uavhengig av mikrofonvalg, du vil klare deg så lenge du bruker hodet og tenker kreativt. Men jo, SM57 er fin til å ta opp gitaramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sm57 kan brukes til gitaramp, skarptromme, tom-toms og hva enn du måtte klare å lage relativt høy lyd med.
Forskjellen på sm57 og 58 er relativt liten, men sm58 har som vane for å rulle av litt av toppen på lyden.. Så av og til har jeg faktisk (live) prøvd meg på å bruke 58, fordi visse forsterkere har en litt ubehagelig topp.

SM57 eller e906 er begge kjempe-mikker til en lav pris. Du vil merke att plasseringen av mikrofonen egentlig er viktigere enn mikrofonen selv i mange tilfeller.

Når vi spilte inn denne på Trøndertun studio, så brukte både jeg og andregitarist to sm57 på hver amp. En rett, og en skrått mot elementet, med samme distanse fra ampen, for å prøve å fete opp lyden litt, samt unngå fasefeil.

klipp:

https://soundcloud.com/kurt-caparison/skambankt-dynasti-tribute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er villig til å legge bittelitt mer penger i micen, i forhold til en 57, ville soleklart valgt en SM7b. Selv om SM57 er bransjestandard for gitaramper, har jeg byttet over til SM7b. Prøvde for moro skyld en gang, og det låter sjumilssteg bedre. Det er også en helt rå mikrofon til vokal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittelitt mer penger? SM57 koster under en tusenlapp, SM7B koster oppmot 4...

Personlig foretrekker jeg Beta57 da denne har en hette som gjør den duganes til vokal også, i tillegg til at den er en like god allrounder og gitar-mic som SM57, og ikke koster den avskrekkende mye mer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er villig til å legge bittelitt mer penger i micen, i forhold til en 57, ville soleklart valgt en SM7b. Selv om SM57 er bransjestandard for gitaramper, har jeg byttet over til SM7b. Prøvde for moro skyld en gang, og det låter sjumilssteg bedre. Det er også en helt rå mikrofon til vokal.

sm7ben er helt fantastisk på vokal, trompet, sax, stortromme, skarp å sånt men vil ikke påstå at den låter noe bedre en sm57 på amper. Har ikke fått det til med den iværtfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne videoen demonstrerer den klare forskjellen på SM7b og SM57 ved micing av amper.
Selve shoot-out'en begynner ved 0:27. Etter å sett og hørt denne videoen, og A/B-testet sjøl er jeg ikke i tvil om hvilken mic jeg kommer til å bruke i fremtiden.



Endret av Christopher S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne videoen demonstrerer den klare forskjellen på SM7b og SM57 ved micing av amper.

Selve shoot-out'en begynner ved 0:27. Etter å sett og hørt denne videoen, og A/B-testet sjøl er jeg ikke i tvil om hvilken mic jeg kommer til å bruke i fremtiden.

å du tør ikke si hvilken? xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.