Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NAD: Fender Bassman 50


Anbefalte innlegg

"Ringen er sluttet"...., eller noe kvasihøytidelig vrøvl. Anyway. Jeg er tilbake til der jeg var når jeg fikk min første Fender rørforsterker for ca ti år siden, med en Fender Bassman 50. Denne er visstnok en 1971-modell, silverface, men har gjennomgått en blackface-mod og fått en aldri så liten ansiktsløftning (ironisk nok når den prøver åtvara eldre enn den faktisk er, og ikke yngre). Usikker hva en slik mod tilfører en allerede tøff amp, men det låter kule (gjennom 4x10 Jensen som selger hadde stående). Den låt veldig likt som min '59 Bassman LTD, så eventuelt nytt kabinett vil ha andre elementer i seg for en litt annen tone. Greenbacks? Er i en slik forfatning man forventer å se en eldre amp være i, det vil si rust på samtlige metaldeler og rift i tolex. Eneste som avslører at den er modda er den blanke og strøkne faceplate'n. Selve kassa er stødig og fin og trenger ikke noe ettersyn. Står TAD-rør i den, så ingen vits å foreta seg noe som helst. Bare å plugge i passende kasse og spille høyt og barskt.

post-3232-13738331674783_thumb.jpg

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer og velkommen tilbake i Bassman-klubben :)

Fant den på finn.no, det må jo være den, da det stod den var solgt.

Er litt usikker på hvilke mods som er gjort, for å få den eldre, men det er en mismatch i utseendet, da blackface og Fenderlogo ikke stemmer sammen.

Fenderlogoen skulle hatt en strek under dersom det skulle vært en "ekte" 60-taller. Men for all del dette er er nok en amp som låter grisebra og tar effeker anyway!

Særlig når den er modda den til pre-CBS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok den du fant ja.

Mulig logoen er feil, har ikke så god oversikt når det gjelder fender-amper, men når du sier det så syns jeg det så litt feil ut med logo uten strek under logoen...., men igjen - på silverfacen jeg hadde tidligere satte jeg på en logo med strek under uten at jeg reagerte noe på det.

Bassman-amper spiser pedalsteel til frokost. Har egentlig ikke vært borte i noen annen amp som tar pedaler så bra...., og som har en så feit break-up når det pushes litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg komme med et lite forsiktig forslag her?

Jeg har selv en 1964 Bassman Blonde 6G6-B med 2x12 kasse. Elementene er byttet fra orginal Jensen til Celestion G12H.

Dette har jeg gjort to ganger siden 1978. Altså, jeg har slitt ut elementene <_<

Du får Bandmaster VM kasse til under tre laken eller så er det et tysk firma som selger nye tomme kabinetter, men ordentlig innspilte G12H og Bassman er det råeste jeg veit.

Jeg har også bein på kabinettet slik at hele riggen kan tiltes bakover. Dra på litt, så buksebeina rister, og du har verdens feiteste lyd!

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg komme med et lite forsiktig forslag her?

Jeg har selv en 1964 Bassman Blonde 6G6-B med 2x12 kasse. Elementene er byttet fra orginal Jensen til Celestion G12H.

Dette har jeg gjort to ganger siden 1978. Altså, jeg har slitt ut elementene <_<

Du får Bandmaster VM kasse til under tre laken eller så er det et tysk firma som selger nye tomme kabinetter, men ordentlig innspilte G12H og Bassman er det råeste jeg veit.

Jeg har også bein på kabinettet slik at hele riggen kan tiltes bakover. Dra på litt, så buksebeina rister, og du har verdens feiteste lyd!

Har vært innom tanken på G12, ja. Mojotone-kassa jeg brukte med den forrige bassmannen hadde en mojotone V30-klone i seg som jeg likte godt, og en G12 er vel som en litt varmere V30?

Ellers kunne jeg tenkt meg noen litt "ineffektive" elementer for å temme ampen litt..... De gamle bluesgutta rattet opp på 7 på ampen og raller i vei..., jeg er ikke helt der, da sier ørene mine fort i fra, for ikke snakke om resten av bandet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i modda Bassman-klubben! :D Låter sikkert helt krem! Har fortsatt til gode å prøve en blackface Bassman. Jeg vet ikke hva slags mod som er gjort på min, men det er noe annet enn dette. Den har heldigvis mastervolum, og jeg kan få temmelig mye vreng uten å måtte spelle altfor høyt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, den kan den. :) Med litt kvasse humbuckere er det ikke noe problem å få til slik lyd, men selvfølgelig på et hinsides volum.

Jeg hadde en Burny Les Paul med bl.a en Gibson Dirty Fingers i bridge (forresten en 'forumgitar', kjøpt fra forummedlem "hkurt" om jeg ikke tar helt feil) og da vrengte den såpass på bare 4 i volum. Med "vanlige" single coils må man opp i 6-7 i volum før den gir ordentlig etter. Med litt kvasse anslag er det litt rufs i toppen omkring 5..., som er relativt høyt det også. :)

Jeg gikk lenge med tanken om å modde og sette inn mastervolum/ppimv på den forrige bassman-toppen jeg hadde, og for så vidt på '59 LTD jeg også har, og jeg går litt med samme tanker på denne også, men det er absolutt ikke noe must. Cleanlyden i disse er for meg hva Fender handler om, også er den en innmari bra plattform for å leke med alskens pedaler.

Aphelion; er din moddet til å være to-kanals? Det var hakket før jeg fikk "Tore T" på vintagegitar-forumet (mannen bak "T-amp") til å modde min til å være to-kanals. Normal-kanalen som cleankanal og basskanalen som rockekanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er gjort noe rart med den. Blant annet satt inn reverbtank (uten noe ekstra rør, så man mister gain og volum som FAEN når man aktiverer den :( ), omarrangert og lagt til pots... Blant annet er det satt inn en pot der den ene inputen på bass-kanalen er :P Skal se om jeg finner et bilde, har den ikke her nå! Moden er gjort av en dude i USA, jeg kjøpte den av en som kjøpte den der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg et litt dårlig et! Pots fra venstre er som følger: gain, treble, mid, bass, reverb, presence, master... Deep-switchen lengst til venstre er også gjort om til en slags bright-switch, som MÅ være på for at ampen skal låte vettugt :P Den andre bryteren er gjort om til av/på til reverben, som dessverre er ubrukelig siden det ikke er satt inn noe for å forsterke det som kommer ut av den.

391913_10150928384375327_152586314_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.