Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Soverom/Stueamp: Rør, tokanals, effektsløyfe, maks 10k


Heilage

Anbefalte innlegg

Egnater Tweaker 40 er vel bortimot akkurat det du er ute etter.

Nå er denne så vidt meg bekjent noe vanskelig å anskaffe her i landet for øyeblikket, men jeg vet at Godlyd i hvertfall var importør tidligere så du kan jo eventuelt høre med dem.

Jeg har en Tweaker 15 selv og mer allsidig forsterker tror jeg du må lete en stund etter. Nå er min bare en kanal og derfor uaktuell for ditt vedkommende, men den gjør Fender, VOX og Marshall-style amp helt greit. Ingen av dem er på toppnivå, men godt innenfor godkjent i mine ører. :) Den sies også å låte bedre clean enn Blues Jr. Det kan jeg dog hverden bekrefte eller avkrefte da jeg aldri har spilt på en Blues Jr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Den har noen Eminence elementer. Låter forøvrig veldig bra, ingen vits å bytte element i Super Sonic etter min mening.

Buddaen tror jeg har problemer med å spelle lavt (og pent), Ørjan (Orsvend) hadde den før.

Så ikke at det var snakk om 22-watteren. 60-watteren og kabinettene har V30-elementer.

Jeg har en Tweaker 15 selv og mer allsidig forsterker tror jeg du må lete en stund etter. Nå er min bare en kanal og derfor uaktuell for ditt vedkommende, men den gjør Fender, VOX og Marshall-style amp helt greit.

Hva med å kjøpe to stykker? :P Endret av metalhead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner du noe om hvordan cleankanalen er på den? :)

EDIT: Demoer på nettet antyder god cleankanal. Ikke godt å si hvor høyt de spiller da.

Kan ikke svare for 5 Watts varianten av Lionheart, men selv har jeg en 20W (410 combo, men jeg har også brukt den koblet til et 112 kabinett). Kan ikke forstå annet enn at det skal være nok headroom på cleankanalen på den hvis det er til husbruk den er tiltenkt. Har aldri hatt behov for mer clean volum hjemme i stua, hverken med singlecoil gitarer eller humbuckere.

Har også brukt den en del i bandsammenheng, og har heller ikke der følt at jeg har kommet til kort på cleankanalen. Vrengkanalen synes jeg også låter veldig bra, og ampen jobber bra sammen med pedaler. Reverben er kanskje ikke verdens sterkeste, men slikt kan man bruke pedaler til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at en amp med mindre effekt vrenger på cleankanalen betyr ikke at de høres high gain ut heller!

For mitt bruk der jeg bruker cleans, så kunne jeg sikkert kjørt clean med 15W røramp live uten problemer, så lenge det ikke er jazz-clean man skal ha. Jeg liker faktisk den "sparkly" biten man får når sluttrinnet vrenger cleanlyden litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ligger en H&K Dual 84 på Finn.no til tre lapper som jeg ikke skjønner hvorfor ikke er solgt enda. Virker som en knallforsterker.

Hva heter den egentlig? Finner ingenting på nettsidene deres, og annonsen er jo blottet for info.

EDIT: Fant den. Det var jo en ganske interessant amp igrunn det.

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clean er da anvendbart til mye annet enn Jazz. Godt clean-headroom er viktig for dynamikken i musikken når man spiller uten vreng. De fleste Fender-amper fikser det bra og ofte er clean-kanalen på Fender-amper god dersom man skulle ønske å kontrollere mye av lyden med pedaler.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner igrunn ikke hva du skal med mye clean headroom (ts)? Med mindre du jazzer..

Jeg jazzer ikke så mye akkurat, men jeg liker en god, klar cleanlyd. Det er bedre å ha en amp med god clean som jeg kan få til å vrenge, enn å ha en amp som vrenger i hytt og pine uten å gi meg muligheten til å få det renere. Jeg forstår at folk her inne anser neckpicup og clean som passende utelukkende for folk med en ES-125 plassert omtrent midt på brystkassa som bruker fedora og røyker pipe mens de snakker om den indre menneskelige tilstanden man skal fundere over i de to minuttene de ikke spiller noe i sin nyeste femten-minutters frijazz-komposisjon. :)

Endret av Heilage
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en Peavey Classic 50 (410) som faktisk gjør jobben godt som soveromsamp. Veldig god cleankanal og også en fin vrengekanal. Den har den fordelen at den har en mastervolumkontroll så jeg kan få fin forforsterkervreng uten å sprenge vinduene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. God preampvreng er nøkkelen til en god soveromsamp.

Hvis vreng og metallyd er viktig, så kan en Blackstar HT-20 kanskje være et alternativ. HT-5 og HT-1 har ikke bra nok clean, IMHO.

Edit: Ser at selv HT-60 (Soloist, 112 combo) er innenfor. Etter min mening er preampvrengen til Blackstar så bra at dette også vil fungere. Den speakeremulerte utgangen er også en gavepakke for enkel recording (standard på alle HT-modellene jeg har nevnt)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.