Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Relicing av en billig strat?


Anbefalte innlegg

Heisann! :D

Har veldig lyst til å Kjøpe en billig squier til rundt 500,- og pusse ned lakken, lakkere den i enten fiesta red, surf green eller ice blue ish. Hvilken synes dere er kulest? evt. andre farger også. OK, så jeg har aldri gjort noe liknende før, så jeg trenger litt tips. Tenkte å kjøpe billakk på biltema og spraye kanskje 5 eller 6 lag med fargen, og så spraye kanskje like mange lag med klarlakk oppå, funker det fint? :P Også selve relicing av kroppen, er det noen spessiel teknikk som er lur å bruke? og relicing av hardware er det jo en veldig fin guide her på forumet fra før, men vet ikke om jeg orker å gjøre det. Også tenkte jeg å skifte stemmeskruer og pickups, ikke noe mer. Er GFS en god oppgradering til det som er på squieren fra før, eller blir det omtrent det samme? Ja, også lurte jeg bare på om det var noe spessielt som er lurt å huske på, eller noe annet jeg burde gjøre :)

Endret av Magnus_SB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å lakkere en gitar er artig. men det tar tid. Lang tid. Videre trenger du et egnet sted å gjøre jobben. Dessuten, Biltemalakken er mange ganger svakere enn den ferdige lakken på gitaren, og vil være mer utsatt for skader. I det tilfellet her spiller kanskje ikke det så stor rolle, men jeg stemmer i det forrige poster skriver, så sant at du ikke vil lære deg å lakke.

Vil du det, så er det jo bare å sette i gang. Det er ikke noe feil med Biltemalakk, men sett i forhold til alle arbeidstimene du har foran deg, så hadde jeg kostet på meg lakk med en høyere kvalitet. Dessuten er jeg rimelig sikker på at Biltema ikke har noen av de fargene du nevner. De må du nok få blandet, og det koster ca. 300 kroner boksen. Da får du da også ypperlig lakk av beste kvalitet. De som selger billak, kan som regel blande lakk i sprayboks til deg.

Hva du enn gjør, ikke fjern all lakken på gitaren. Det skaffer deg enormt mye ekstraarbeid, og det kan tenkes du blir veldig skuffet over hvordan treverket ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp lakk hos noen som selger billakk. De har gjerne langt større utvalg, og også da sjans for at du finner lakk som ligner veldig, så sant du ikke går for å få den blandet. Det blir noe rimeligere. Det som tar tid med slik "hjemmelakkering", er pausene, altså tiden det tar før ting tørker og herder. Skal du gjøre det skikkelig, snakker vi om en periode på flere uker som et minimum. Gjennomherding før våtsliping av klarlakken, kan ta flere måneder før det er klart. :)

En dårlig raskt utført lakkjobb ser ikke ut som "relic", det ser ut som en dårlig raskt utført lakkjobb. Regn med at du som nybegynner kommer til å oppleve at det renner, og at du må slipe ned. Da må du vente i votter og vinter før du kan fortsette.

Det er ikke meningen å prate deg bort fra å forsøke, jeg bare forbereder jeg på hva som venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint å få tips og "advarsler" :) Jeg kan jo også få litt hjelp av pappa som har jobbet med å lakkere biler

Hva du enn gjør, ikke fjern all lakken på gitaren. Det skaffer deg enormt mye ekstraarbeid, og det kan tenkes du blir veldig skuffet over hvordan treverket ser ut.

Det er vel kanskje lurt å ihvertfall pusse ned den gamle klarlakken?

Endret av Magnus_SB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint å få tips og "advarsler" :) Jeg kan jo også få litt hjelp av pappa som har jobbet med å lakkere biler

Det er vel kanskje lurt å ihvertfall pusse ned den gamle klarlakken?

Ja, du må matte slik at ny lakk får feste. Castor mener ikke at du ikke skal pusse vekk lakk, men hvis du pusser helt ned til treverket, ririkerer du å måtte igang med enda mer sliping, porefylling, grunning osv. før selve lakkeringa. Sliper du ned bare litt, slipper du alt "grunnarbeidet" for å si det slik.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips ;) jeg blir mer og mer usikker på å omlakkere den... Jeg tror jeg tar avgjørelsen når jeg for kjøpt gitaren. Litt vanskelig å finne en. den eneste fyren jeg hørte fra gikk bare ned til 1000, og det gidder jeg ikke. prøvde meg på den adminløse gruppen på tryneboka som straymond kaller det, men de hadde bare peavey og cort og stagg og sånn og de har så stygge headstocker, så det gidder jeg heller ikke. Jeg får bare følge med litt rundt om kring, så finner jeg nok en til slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handla en del på Torshov Bilrekvisita, mange fine, og ganske nærme, klassiske Fender custom farger. (duplicolor) Det er akryllakk. Tradisjonellt sett så brukte Fender akryl til fargen, og cellulose klarlakk. Det vet jeg ikke hvor du får tak i i Norge, jeg bestiller selv fra England og blander det ut selv.

Jeg syns personlig reseearchen er halve moroa, så¨jeg anbefaler å lete opp haugevis av gamle Fender bilder. Du kommer til å bli overrasket, de er ofte ikke så "reliced" som mange tror. F.eks. det er ikke ofte hardwaren på gamle tele`er er helt gjennomrusten. Så når jeg ager hardware, så bruker jeg ikke syre, ser ikke bra ut. Og krom og nikkel eldes veldig forskjellig. Så hvis du går for autentisk, så er det bare begynne researchen :) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.