Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan grounde Jazzmaster/Jaguar-type gitar?


Anbefalte innlegg

Da tenkte jeg at det var på tide å feste sammen Warmoth-prosjektet mitt. Etter litt lesing i loddetråden til Castor og ymse videoer, ser det ut til at jeg får til dette a-ok. Planlegger å bruke denne wiringen, da den virket streit og enkel: http://www.guitarelectronics.com/product/WD2HH3T11_00/Guitar-Wiring-Diagram-2-Humbuckers3-Way-Toggle-Switch1-Volume0Tone000.html

Men et spørsmål jeg ikke finner noe info om, og som kanskje er n00bing på høyt nivå fra min side: Hvor skal jeg feste ground wire på tremoloen i en Jaguar? Kan jeg bare lodde en vilkårlig ledning fast "hvor som helst" på tremen, lodde den sammen med resten av elektronikken, og det er det? Er første gang jeg prøver noe sånt, mulig jeg over/underkompliserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri satt mine ben i en Jazzmaster, men i utgangspunktet er å lodde på stål eller andre harde metaller umulig. I hvert fall når det er snakk om en "perfekt" lodding. Nå viser det seg jo i praksis at det i mange tilfeller funker likevel, tenk stratocaster, der metallet tilsier at det å få til en perfekt myklodding av jordledningen ikke er mulig, men nå er det slik at den ikke- perfekte loddingen funker i mange år, den også.

Nok om det, skal du lodde dette, bør du ha en veldig varm bolt, file ned til friskt metall og legge på godt med flussmiddel. Gjerne mer enn det som er i loddetråden. Vær rausere med loddetinn enn normalt, og varm opp mer enn normalt. Det er da ikke noen komponenter i nærheten som tar skade. Hvis mulig, er det å "klemme" fast jordingen mellom metall og noe annet en like grei framgangsmåte, vitsen er jo å få kontakt. En dusj med kontaktspray skader ikke, og får du loddet i tillegg, er det fint. Det kan være vanskelig å få ting til å "feste", men med varm bolt og nypussede flater, er det utrolig hva som lar seg lodde. Det varer bare ikke like lenge som når man har kobberflater å lodde til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig er det jo at mange gitarbyggere velger å bruke en stiv enleder til formålet. Jeg har aldri sett noen forklaring på fenomenet. Slik jeg ser det, er et slikt kontaktpunkt, gjerne på en tremolo som beveger seg, eller under en stol der metallflatene er slik at det er oppunder umulig å lodde, det dårligste alternativet. Har man en fast stol pleier jeg å bruke en kobberledning med mange tråder, legge den ut i en "vifte" for maksimum kontakt, pusse ned under det man skal ha kontakt til, påføre en kort dusj med kontaktspray og skru på plass. Jeg kan liksom ikke se for meg noe som varer lenger. En trem som rører seg vil jo også ha jordkontakt med mange ledere etter hvert som de ryker pga bevegelsen, i motsetning til en enleder, der det virker til den går av pga den mekaniske belastningen.

Jeg er jo bare en amatør, og det er jo mulig det er en god grunn til denne praksisen jeg har klart å overse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig er det jo at mange gitarbyggere velger å bruke en stiv enleder til formålet. Jeg har aldri sett noen forklaring på fenomenet. Slik jeg ser det, er et slikt kontaktpunkt, gjerne på en tremolo som beveger seg, eller under en stol der metallflatene er slik at det er oppunder umulig å lodde, det dårligste alternativet. Har man en fast stol pleier jeg å bruke en kobberledning med mange tråder, legge den ut i en "vifte" for maksimum kontakt, pusse ned under det man skal ha kontakt til, påføre en kort dusj med kontaktspray og skru på plass. Jeg kan liksom ikke se for meg noe som varer lenger. En trem som rører seg vil jo også ha jordkontakt med mange ledere etter hvert som de ryker pga bevegelsen, i motsetning til en enleder, der det virker til den går av pga den mekaniske belastningen.

Jeg er jo bare en amatør, og det er jo mulig det er en god grunn til denne praksisen jeg har klart å overse.

Når det kommer til Jazzmaster/Jaguar er tremplaten skrudd fast i treverket, ergo ligger wire ganske stødig. Jeg har faktisk sett originale Jaguarer der wire er stiftet fast (sånn stiftepistol-style) og det er i tillegg brukt wintage cloth wire, ikke stiv enleder (som forøvrig Jazzmastere der nevnte jording er festet til Ferrule)

Edit: Fant et bilde på verdensveven:

1y07.jpg
Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.