Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skal jeg lære? :)


Lyngdølen

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt gitar i snart 4 år og spiller mye blues or rock. Rock som ACDC eller saner some sweet home alabama og lignede.. osv ;) Ikke noe veldig metall fyr.. ;)

Spiller blues som min gitar lærer har lagt og viser meg ;) soloer noen eksempler ;)

Look what the cat dragged in.mp3

Country Love -13.mp3

Så vi har begynt på litt skala ;)

har lært meg hele pentaton skalaen i G dur som jeg leste var lurt å lære i PerA sin blogg :) (Lært i sommerferien)

Hva burde jeg lære? Har til mål og bli god gitarist.. og da hjelper det jo ikke særlig og bare kunne sanger og ingen teori og improvisjon osv...)

så hva synes dere jeg burde begynne med/lære ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg pentaton på både 6.streng og 5.streng, og kos deg med å prøve å improvisere på forskjellige låter. Et annet tips er å lære seg alle tonene på 6. og 5.streng. Spill og kos deg med å improvisere! Etter hvert kan jo begynne å se litt på doriske skalaer og andre kirketonearter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallå! Takk for referanse til bloggen. :)

Hvor dypt har du gått når du har lært G durpentatonskalaen? Har du lært alle 5 posisjonene?

Et greit steg videre kan være å lære seg praktisk bruk av skalaen. Improvisasjon over et blues-backingtrack er alltid moro (mye å finne på Spotify). Hvis du vil utvide repertoaret og samtidig banke inn G durpentaen, er introsoloen i "Wish You Were Here" og soloen i "Paranoid" gode som gull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne har du mer enn nok med alle 5 posisjonene av dur-pentatonskalaen. Du har i praksis lært deg skalaen på alle strengene allerede. Fokuser på å finne grunntonen i hver posisjon, og når du er komfortabel i en toneart bytter du til en ny. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :)

Ble overrasket idag tidlig.. Jeg ville lære introsoloen som du skrev om :)

Kan den i hodet så kjent som den er og prøvde.

Prøvde med G Pentaton i 3.bånd og begynte. Fikk til hele introsoloen (Den i bass). Hadde så dårlig tid at jeg ikke rakk mer. Men 5 min brukte jeg. Vi skulle avsted. Kanskje 10 min. Tok ikke tida ;)

Trodde egentlig jeg var en skikkelig elendig gitarist i gehør. Første gang jeg har prøvd å få til noe uten tab og det funket fint :) den er vel litt spesielt lett, men får prøve å få til det litt mer lyse partiet i introen :) en god begynnelse.

Prøvde å improviser i en rock-backingtrack i G. Og fikk til mye gøy :)

Takk for tips!

Men kom med flere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.