Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

12 års gitarspilling. Kan omtrent ikke spille noe. Tips til gitarlærer i Osloområdet


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en fyr med en over gjennomsnittet interesse for gitarer.

Jeg startet som 15 åring på bass men gikk fort over til gitar.

Jeg har over tiden kjøpt meg noen gitarer fra øverste hylle (en 2003 gibson les paul standard goldtop og en 2003 '57 reissue svart custom). Jeg har moddet og oppgradert disse med nye humbuckere, kondensatorer, bigsby B7 på begge og potmetere. Som elektriker klarer jeg ikke la ting være uforandret. Og jeg har også gitarer som en Squier Affinity Telecaster for rundt tusenlappen på en Londonreise som faktisk er en av de bedre elgitarene jeg har spilt på. Det finnes visst noen perler innenfor det skiktet også.

Når det kommer til selve gitaristen... tja. Jeg synes gitarene overgår meg. Omtrent som jeg ikke "fortjener" de to førstnevnte. Jeg ser ikke på meg selv som noen god gitarist. En one trick pony.

Mine musikkteorievner begrenser seg til pentatonisk skala og grunnleggende grep.

Men jeg er veldig god på barregrep med en sterk pekefinger fra bassperioden. Så flere barregrep skal jeg nok kunne klare å lære meg.

Men jeg skulle gjerne tatt noen kurs for å virkelig komme meg videre på gitar. Jeg kunne tenke meg å lære en del skalaer på lead gitar og det hadde ikke skadet med noen kurs på rytmegitar heller.

Min musikkstil brer seg fra rockabilly som for eksempel Lee Rocker, stray cats etc. blues, rock og hard rock som ACDC til heavy metall som metallica, motörhead med flere. Og det hender jeg prøver meg på noe country iblant også.

Er det noen kurs eller gitarlærere folk kan anbefale for en som meg? I osloområdet.
Jeg har de siste 6 årene ikke vært så aktiv, men jeg har lyst til å virkelig intensivere det og trene mye mer enn jeg gjør idag.

Hvor mye pleier sånt å koste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut hva slags utstyr de store krigsfotografene under 2. verdenskrig og korea- og vitnamkrigene brukte? Lite zoom, antishake eller annen fancyness der. Filmruller uten angreknapp og 35mm fastobjektiv var ofte det som gjaldt. Likevel ble det historiske bilder. Go figure...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja - så hvis man ikke er flink til å fotografere så skal man nøye seg med et Holga, og dermed aldri komme seg videre med det man gjør?

Det har vel strengtatt ingen sakt. Hver gang jeg har nok penger til å kjøpe meg noe gitarutstyr jeg har lyst på, bruker jeg alle pengene mine på det, og det kommer jeg til å fortsette å gjøre også. Som kjent er jeg 13 år, og det vel ikke akkuratt vanlig å ha brukt flere titusner på musikkinstrumenter på min alder, men når jeg møter folk som er 3 ganger så gamle som meg, og er like god som meg, og sitter med en billig epiphone eller noe, så får jeg den følelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i det. Har du tjent pengene selv, så kos deg med det du har valgt å bruke penger på. Det er nok av folk som vet hvordan du skal leve ditt liv, og som vil fortelle deg det. De fleste som mener noe om hvordan andre skal være, har store svin på skogen selv. Det er ikke stort jeg har lært i løpet av et ganske langt liv, men det er en av tingene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett. Selv om jeg bare har billiggitarer og synes det kuleste i verden er "bedre enn sitt dårlige rykte"-produkter, så mener jeg ikke at det skal gjelde for andre. Det er mange faktorer som spiller inn og det viktigste er at man selv er fornøyd med det man kjøper.

Slenger inn en ;) i den opprinnelige posten.

Det jeg reagerte mest på er at ordinært utstyr skulle holde oss vanlige gitarister tilbake. Det er ikke noe krav med superutstyr for å lære å spille bra.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har lyst til å bruke sine sårt oppsparte penger på dyrt gitarutstyr, skjønner jeg ikke at det kan tolkes negativt at man ikke er like god på gitar som utstyret tilsier. Viser jo bare at man er over gjennomsnittet interessert i gitar, og ikke bare spilling, men også teknikken og alt annet som gjør en gitar til det den er. I tillegg så er det jo stilig å ta noen fete bilder av det råe utstyret sitt og legge det ut her, hvor man også kan skjule at man kanskje ikke er så god på gitar som folk kanskje skulle tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man rettferdiggjør "den dyre gitaren" mye mer ved å bruke den mye, kontra å måle det i forhold til hvor god man er. Jeg rettferdiggjør mine dyre gitarer med at jeg spiller gjennomsnittlig minimum 3 timer daglig. Rett og slett fordi jeg brenner for musikk og gitarspilling. :) det faktum at jeg har gitarer med forskjellige specs og lyd gjør jo litt av greia også.

Men i utgangspunktet så bøt vel folk få gjøre som man vil. Noen er gearfreaks, og andre spiller gitar. Det er mange av begge typene. Hvis man klarer å spille fett på en "dårlig" gitar har du et godt utgangspunkt videre med bedre gitarer som tilrettelegger lyden for deg , kontra å sørge for godlyden selv, som er en god egenskap å ha med seg. ;) kulere å være vant til lyden i din spillestil og dine fingre, fremfor lyden av gitaren du spiller på.

Endret av Nameless
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jøye meg.

Her har jeg vært så opptatt med andre ting at jeg helt har glemt å sjekke denne tråden.

Beklager at jeg ikke har gitt dere noe svar før nå.

Men leser med interesse tipset om gitarlærer her. Jeg skal sjekke han ut.

Mulig madammen er interessert i det også siden jeg har lært henne litt grunnleggende. Hun virker interessert i å lære mer hun også. Men elgitarene er hun ikke så veldig glad i :P

Min første post var nok skrevet litt i affekt i kjølvannet av noe jeg ikke har fått til. Sånt er skikkelig frustrerende.

Jeg ser litt på gitarer som investeringsobjekter og ikoner. Omtrent som et maleri på veggen eller en gammel Mustang i tillegg til å være bruksredskaper.
Pluss at det er moro å personalisere dem ved å modifisere dem.

Jeg har fått til en herlig låt i Goldtopen med Skatterbrane BenWabranes buckere og bedre kondensatorer enn de ræva keramiske som satt i den. Sistnevnte er ikke så merkbar forskjell, men den har blitt jevnere på responsen på diskant potmeterne. Og ikke sånn at et punkt på potmeteret gir en brå overgang mellom all diskant og ingen diskant slik den var originalt.

Og en ordentlig feit, rik og "kremete" tone jeg virkelig liker.

Men tiden er kommet til å bli bedre nå som utstyret låter som jeg vil. Og jeg har gitt gitarspillinga større prioritet nå. Så litt kursing utover det selvlærte er nok helt på sin plass. Planen er å få i sammen et band etter hvert også, men det er litt finpuss som gjenstår for å kunne ha et utgangspunkt og kunne slippe løs kreativiteten. Nå er motivasjonen sterkere enn den var før :)
Jeg har i det minste brukbart gehør så jeg klarer å følge en låt bare jeg får peilet den inn litt først. Men å kunne bruke skalaer og utfylle en rytmegitar er selve drømmen.

Så jeg er spent på hvordan dette går.

Tusen takk for svar :)

Endret av Marshall Arts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fete gitarer du har i hvert fall! Jeg blir heller aldri så god som jeg ønsker å være, men det tror jeg egentlig gjelder de aller fleste, og er vel egentlig et tegn på at man streber etter å lære mer. Man blir aldri ferdig utlært på gitar, og det er en av tingene som er så fascinerende med denne "sporten". :)

Lykke til, og heng for all del her på forumet. Masse tips å triks å lære her! :) (Samt enda mer tid rota bort på fjas, naturligvis! :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.