Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til monitorer til hjemmestudio


Anbefalte innlegg

Oookay...

Da har jeg fått bestilt meg en Kemper Profiling Rack, og i samme slengen så mener jeg at jeg kanskje bør se på muligheten til andre studio monitorer.

Fra før har jeg M-Audio Studiophile AV-40... disse har faktisk fungert svært bra. Når jeg har vært fornøyd med miksen med disse så fungerer det ganske overalt... men dessverre så gir de ikke helt den store responsen tilbake når jeg nå vil bruke monitorene som høytalere for Kemper også...

Jeg har jo funnet ut at Atomic CLR er svært greier og greier, men kanskje litt overkill... så noe mer jordnært til hjemmet kanskje og lytte i stereo er jo ett pluss?

Tenker f.eks. Yamaha HS7???

Noen som har erfaringer eller evt. andre forslag til hva som vil fungere bra?

Må være aktive monitorer da jeg ikke har noen forsterker til å drive de.. pris 3-4000,- for paret.

M-Audio Studiophile AV-40:

http://www.m-audio.com/products/en_us/StudiophileAV40.html

Yamaha HS7:

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=734650&artno=321856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben har vi sammenliknet KRK og Behringer monitorer.

KRK låt veldig fint men var litt presset i bassen.

Men Behringer har vi brukt i over ti år, disse er mer naturlige i bånn, men har en liten vei å gå rundt 3000- 4000 Hz.

Vi fant at det var lettere å jobbe med naturlig bass enn en liten feil i mellomtonen.

Behringer TRUTH 2030A (tror det er den modellen, men jeg sitter på hytta og får ikke sjekket) er kopiert av en kjent Genelec modell, og vi har kjøpt mange!

Jeg vet det er som å banne i kjerka å nevne Behringer, men de har faktisk produkter som virkelig funker når du vet hva du skal ha.

Disse låter steinbra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... du har nok rett i at det er å banne i kirka å nevne Behringer. Det gjelder i kirka mi også.

Har hatt noen behringer produkter og de har gitt meg følelsen av å kaste penger rett ut vinduet.

Når det er sagt, så er jeg ikke så sta at jeg bare blåser av andres erfaringer... :)

Så såvidt på en review akkurat som skrøt av den og den "rom compensation" featuren virker jo smart..

Takker for tips...

Tar gjerne imot andre også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville presset budsjettet litt oppover så du får råd til et par (brukte)Dynaudio.

Med Kemper og Axe-FX så blir det så mye morsommere å spille på noe som klarer å gjenngi de skikkelig.

Jeg har hatt KRK og andre rimeligere monitorer før og angret på at jeg ikke kjøpte meg skikkelige saker lignende.

Er også en fordel hvis du skal skru presets på Kemper'n så slipper du overaskelser når de skal ut gjennom en PA.

Focal er også knallbra, men føler kanskje man får litt mer for pengene med Dynaudio.

Jeg har BM6A mkII

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God aften,

Mange fine forslag her, men når en snakker 10 lapper opp så er det litt mer enn litt over budsjett, også dersom en finner noe brukt til 6-8000NOK... jeg ønsker bare noe raffere enn mine nåværende M-Audio AV40... som fungerer veldig bra til å få til en god miks og slikt faktisk, men er ikke spesielt fete da de mangler en del bunn...

Snakker en monitorer for 10K+++ så er jeg ikke så veldig bekymret for om jeg får med meg noe brukbart hjem, men møring som jeg er så ønsker jeg mye "bang for the buck"... aller helst en relativt rimelig monitor som ikke går av veien for de mer luksuriøse. Da er det straks litt vanskeligere dersom en ikke har en del erfaring fra før...

Det blir ingen overraskelser når jeg sender Kemper signal gjennom PA da jeg ikke har noen intensjoner om å bruke den til live spilling.

Primærhensikten er å kunne øve og spille inn utkast av låter med "min" tone samt ha ett lite arsenal av andre toner til rådighet uten å brenne rør eller konas tålmodighet... :D

Muligens etterhvert så går jeg til anskaffelse av en Atomic CLR eller noe for å tøffe meg... men disse har jeg nedprioritert da de er for morro og jeg har pr. dags dato ingen praktisk nytte av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.