Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammel Hagstrøm


MyESPSweeps

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig kommet over en gammel gitar, rettere sagt en Hagstrøm modell 16. Jeg har blitt fortalt at den ble kjøpt av min oldemor i Oslo i 1947. Da jeg ikke har mye kjennskap til akustiske gitarer, og hvertfall ikke av den eldre sorten, lurer jeg på om det går an å begynne å bruke den? Kassa er slitt i kantene og har sprekker i finishen. Halsen ser brukbar ut, men har merker etter å ha vært godt brukt. Ser blant annet at D-dur har blitt slått ofte på den gitaren :)

Går det an å begynne å bruke denne? I så fall, hvordan vet jeg hvilke strenger jeg skal sette på? Jeg tror det ble brukt nylonstrenger.

Takker for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Er det en slik som vist i denne artikkelen: http://norskegitarer.no/?page_id=49 ?

og i så fall, må det være trivelig å kjenne på et historisk sus fra Alf Prøysen :)

Bør da gå an å bruke den, forutsatt at den ikke har store skader, og at bånda ikke er for ujevnt slitt.

Bånd kan eventuelt slipes, og i verste fall byttes, men da blir det fort et spørsmål om hvor mye du vil investere i gitaren (hos en profesjonell reparatør). Ikke alltid slik at affeksjonsverdi står i forhold til investeringslyst :unsure:

Det du nevner om litt kasse-slitasje og krakeleringer i lakken har kun estetisk betydning, og hører egentlig hjemme på en slik gammel (god) gitar.

Tror forresten ikke at den er beregnet på nylonstrenger, var ikke så mye av det den gangen (korriger meg gjerne). Kanskje heller noe metallspunnet rundt en organisk kjerne (dyre-tarmer)

Prøv et sett med svært lette stålstrenger så du ikke gir halsen for stor belastning, for det er vel ikke noe stålstang (trussrod) innebygd ;)

Good 2 go !

_____

GeirA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en slik en :)

Skal prøve å få satt på strenger i nærmeste framtid. Skal bli spennende å høre lyden i den :)

Må kanskje pusse båndene, da 2. bånd på G H og E strengen har en millimeter inn, der hvor strengene har vært. Litt på 1. og 3. bånd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.