Web Analytics
Jump to content

Pentaton skalaen og andre skalaer :)


Lyngdølen

Recommended Posts

Holder på å lære pentaton skalaen og trenger hjeeelp!...

Jeg lurer på dette:

Hvilke akkorder passer til Pentaton i A,B,C,D,E,F, eller G?

er det ikke en oversikt over dette?

Veldig dårlig formulert sikkert, men prøver så godt jeg kan :)

Link to comment
Share on other sites

Lær deg hvordan det fungerer i en toneart først, og så transponerer du akkordene dersom du bytter tonearten du spiller bluespentaton i.

Eks: Vanlig 12-takts blues bruker gjerne 3 grep. Spiller du i G, så bruker du G som grunnakkord, samt C (kvart) og D7 (kvint). Dette kan du transponere.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Dur!

Men en blues går jo i flere akkorder som "passer". Hvordan vet jeg hvilken jeg skal bruke? A eller G f.eks?

Og hvordan finner jeg ut hvilken dur en sang går i ?

I en blues er det i 98% av tilfellene den første akkorden som sier hvilken toneart du befinner deg i. I mange andre sanger kan det være hjelp i å se på den siste akkorden.

Og du kommer fremdeles langt med bare å bruke dur-pentaton. :)

Kvintsirkelen er kjempenyttig, og obligatorisk musikkteorikunnskap. Oftere nyttig i praksis enn de fleste skalaer. Skal lete litt i biblioteket mitt, og se hvilke bøker som tar det opp på en fin måte.

Link to comment
Share on other sites

På norsk:

Finn Benestad er meget populær: http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=Benestad&p=1&r=7&cid=194589

Knut Djupdal gjør det litt enklere og oversiktlig: http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=Musikkteori&p=1&r=1&cid=96866

Vidar Sæthers musikkteori.net er veldig bra: http://www.musikkteori.net/series/kvintsirkelen/

På engelsk:

Denne boka er gull, og tar deg fra null kunnskap til god kunnskap. God progresjon og smekkfull av oppgaver som hjelper deg videre:

http://www.amazon.com/Harmony-Theory-Comprehensive-Musicians-Essential/dp/0793579910

Denne YT-videoen er fin: http://m.youtube.com/watch?v=ylk7F7a1AyI

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Et spørsmål til i samme gate ved 2 5 1 progresjon.

Hvorfor sier man f.eks: spill dorisk over 2 akkorden og og mixolydisk over 5 akkorden? Hvorfor ikke si det enkelt og heller si spill 1 dur skalaen over alle tre, men start/land på akkordtonene til gjeldende akkord?

Edited by TMS
Link to comment
Share on other sites

Og et tredje spørsmål:

Hvilke alternative skalar kan brukes til hhv II og V akkorder (utover dorisk og mixolydisk) ? Hvilke er ofte brukt i improvisasjon ?

F.eks hva synes dere om d frygisk over dm i en C dur låt?

Eller G super locrian (1/2 1 1/2 1 1 1 1) over G7 akkorden i C dur låt?

Edited by TMS
Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å svare kort og greit.

F.eks i blues, spiller man "I pentatone" over I akkorden, IV pentantone over IV akkorder og V pentatone over V akkorden?

Eller spiller man I pentatone over alle tre akkordene? Hva synes dere låter best ?

Litt usikker på hva du mener, men i utgangspunktet kan du begynne med pentatonskalaen til tonearten du er i (tonika, eller "I"). Den funker over IV og V også. Utover dette er det mange muligheter, og det er egentlig bare å prøve seg frem. Et par forslag:

- Spill I-pentatonskalaen fra en kvint over grunntonen. Dette er en slags "pentatonmiksolydisk", og kan være kul over V7-akkorder. Eks.: G7= G, A, C, D, E (hentet fra C-durpentaton).

- Spill en mollpentaton skala en kvint over V7. Da får du mange kule metningstoner.

Et spørsmål til i samme gate ved 2 5 1 progresjon.

Hvorfor sier man f.eks: spill dorisk over 2 akkorden og og mixolydisk over 5 akkorden? Hvorfor ikke si det enkelt og heller si spill 1 dur skalaen over alle tre, men start/land på akkordtonene til gjeldende akkord?

Bingo! :)

"Think key, not chord", er det mange som sier når man skal lære seg å manøvrere II-V-I-progresjoner.

Spiller du C-durskala over Dm7-G7-Cmaj7, vil den oppføre seg som D dorisk, G miksolydisk og C ionisk.

Og et tredje spørsmål:

Hvilke alternative skalar kan brukes til hhv II og V akkorder (utover dorisk og mixolydisk) ? Hvilke er ofte brukt i improvisasjon ?

F.eks hva synes dere om d frygisk over dm i en C dur låt?

Eller G super locrian (1/2 1 1/2 1 1 1 1) over G7 akkorden i C dur låt?

I utgangspunktet kan du bruke alle skalaer over alle akkorder - det hele kommer an på hvilke klanger og harmonier du vil ha. Et tips kan være å sortere skalaer etter tonekjønn (dur/moll). Dorisk, frygisk, eolisk og lokrisk har mollters, mens ionisk, lydisk og miksolydisk har durters. Så er det bare å pløye på og se hva som skjer.

Frygisk over II er kult, da får du #5 og b9 som nye metningstoner. Superlokrisk er velprøvd over V, mest brukt over akkorder som V7b9, V7alt, etc. Så lenge du følger opp spenningen og dissonansene du skaper, er det ingen grenser. :)

"Do not fear mistakes, there are none"."

- Miles.

Link to comment
Share on other sites

Superlokrisk over dominantakkord er fint hvis man mestrer det...., som vel gjelder over hele fjøla. Halv-hel er vel også en 'gjenganger' der. Ellers er jo en fellesnevner for mange av disse 'rare' skalaene som bryter med de vanlige dur/moll/modale skalaer at det ikke er skalaer man nødvendigvis befinner seg i over så altfor mange taktslag, men at det heller er et krydder man drysser litt med ved rett tid... Også er det det å finne denne 'rette tiden' også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Think key, not chord", er det mange som sier når man skal lære seg å manøvrere II-V-I-progresjoner.

Spiller du C-durskala over Dm7-G7-Cmaj7, vil den oppføre seg som D dorisk, G miksolydisk og C ionisk."

Ja, men det er jo også et fint poeng å lære seg hva det er som gjør at en D dorisk og G mixolydisk låter slik de gjør. Det låter jo først interessant hvis man fremhever de tonene som er med på å skape det som definerer at en D dorisk er D dorisk og ikke C dur-skala spilt over en Dm-akkord. :)

Alle kan lære seg og skjønne prinsippene, det er først når man skal spille det at man skjønner hvor tricky det er.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kina-gitarer har jo økt betraktelig på kvaliteten sist årene, og det skyldes nok produksjonsteknologi som er blitt mer presis og produserer høyre kvantum til billig pris. I tillegg til veldig billig arbeidskraft. Men når man nærmer seg 10k, så er det en del "trygge" alternativer der ute fra Martin, Furch, Taylor 110, Cort, Ibanez etc som jeg ville vurdert fremfor Morgan og HB. 
    • Du kommer mer enn langt nok med 15W rørforsterker og et 1x12 kabilett.  Blir det for lite, kan du selge kabinettet og kjøpe et 2x12 istedenfor - du fyller rommet noe bedre da   Jeg har ikke prøvd PRS'en men den får mye gode tilbakemeldinger, og skal være en meget allsidig amp. Må hvertfall ikke la deg lure av styrken på forsterkeren! Har en 15W røramp som lett holder tritt med min Marshall JVM på 50W volummessig, og spesielt i 25 kvm, som ikke er så veldig stort rom. Du blir nok ikke skfufet Ellers har Marshall DSL20 og ENGL Fireball 25 fått mye bra tilbakemeldinger, så du har mye å velge blant hvis du vurderer alternativer. 
    • Dette kan jeg ikke, så ønsker ikke å uttale meg på pris. Men har inntrykk av at mange er villig til å betale "ekstra" for gamle og vellbrukte Gibson-gitarer, så tror nok man bør forvente mer enn hva en nyere i god stand koster. Alltid noen som er interessert i sånt. 
    • Hei.En nyere brukt standard i god stand går for ti-tolv tusen.Så kan man begynne å trekke fra for båndslitasje,reparert halsbrudd,finish, osv.Det er heller ingen fordel at originale deler er byttet ut.Så det spørs  hvordan den er å spille på,(halsprofil,setup,lyd...) dvs. om kjøperen liker den,og er villig til å betale det du forlanger.Og som alltid i en annonse:Bilder,bilder,bilder.. (En brukt Special går for 6-7 tusen og dette er veldig gode gitarer,de er bare ikke så forseggjort som Standard med blank lakk,binding,inlays osv.) Skal kjøperen ha en SG,velger han/hun en gitar i god stand eller en som er modifisert og med reparert halsbrudd?Hmmm.... Tror ikke du får mer enn 5.000,men du kan jo prøve med 7. Lykke til 🙂
    • Hei Noen erfaringer her? Postivt? Negativt? Er kabinettet stort nok for et 25kvm øvingslokale? Spiller stort sett rock, metal og mye forskjellig mellom. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.