Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmestudiotips


Anbefalte innlegg

Har tenkt å anskaffe meg et lite hjemmestudio nå i sommer. Vurderer Imac med logic og et Apogee duet 2.

Har tenkt til å spille inn vokal, akustisk gitar, elektrisk gitar og bass. Hvilke mikrofoner burde jeg kjøpe til vokalinnspilling, gitarinnspilling og kan bassen kjøres rett i lydkortet? Er helt fersk på området.

Og forresten, er det noen som har erfaring med mikrofonene til Blue ?

Endret av Effektmani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til studioopptak i et rom uten "strøstøy" (ikke live pgs. feedback) av vokal og akustisk gitar ville jeg valgt en stormembran kondensatormikrofon. Jeg har selv en Behringer B-1 som etter min mening gir mye "bang for the buck", men har også vurdert Rode NT1-A og NT2-A, samt SE Electronics X1 dersom du har bittelitt romsligere budsjett. Skal du ha en allround vokalmikrofon for live og opptak er Shure SM58 industristandard, men akustisk gitar er vanskelig å mikke godt med kun en dynamisk mikk, her ville jeg hatt kondensatormikk uansett. Husk popfilter for vokal på kondensatormikk.

En fin artikkel om mikking av akustisk gitar: http://www.soundonsound.com/sos/aug01/articles/recacgtr0801.asp

Elgitar har jeg liten erfaring med å mikke (har stort sett brukt line out og skrudd resten i DAW). Her kan jeg bare si at Shure SM57 er industristandard for mikking av kabinett. Her er det mange preferanser på både mikrofonvalg og plassering og mye informasjon å finne dersom man søker.

Min personlige brannfakkel (jeg har gjort dette en gang): Dynamiske vokalmikrofoner (f.eks. Shure SM58) kan brukes for mikking av gitarkabinett dersom man har lavt budsjett. Resten kan skrus med EQ i DAW. B)

Bassgitar kan kjøres rett i kortet, ja, med mindre du er blant dem som er like kresen på basslyden som elgitarister er på sin lyd. Jeg bruker som regel DI-utgangen (XLR) fra ampen. (Noen mikker kabinettet for å få artikuleringen i de lysere tonene, mens dypbassen uansett blir best definert rett fra ampen. Det er nesten umulig å mikke god dypbass, siden man alltid må kjempe med romakustikken i disse frekvensene.)

Bottom line: Minimumskravet i ditt tilfelle er en kondensatormikrofon (must for akustisk gitar og kanskje for vokal) og en dynamisk mikrofon (must for gitarkabinett og kanskje for vokal).

Det kommer sikkert flere tips etterhvert. Det er alltid noen som er uenig med de første forslagene som kommer. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neumann TLM 102 eller 103 er sykt gode mikker til prisen. TLM 102 måler seg med mikker oppimot 10k. Funker fett på vokal og kassegitar iallefall. Dumt å kjøpe low-end mikker og bruke dem på ett så bra lydkort som det du skal kjøpe. Tenker du på Røde mikkene som nevnt ovenfor, kan du likesågreit kjøpe lydkort til rundt 2k og spare litt penger der også.

Neumann-TLM102-Bundle-Nickel.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apogee-lydkortet er sikkert topp, men her utgjør ikke prisen kun lydkvalitet. Det koster med sleek aluboks, touchinterface og OLED-skjerm. Mindre elegante løsninger med like god lydkvalitet kan fås for mindre penger.

Til syvende og sist er det budsjettet som avgjør hvordan pengene bør fordeles her, men skal du opp på 5k+ kroner for en mikrofon så skal du ha svært god kontroll på romakustikken innen du kommer dit at du har behov for de nyanseforskjellene du får her ift betydelig rimeligere produkter. Men det er klart at Neumann er et veldig anerkjent merke og det gir kudos og eierglede å ha slike produkter. "Low end"-mikkene jeg lister yter uansett alle sammen bedre enn dynamiske vokalmikrofoner, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Apogee Duet 2, dønn stabilt og låter svært bra. I forhold til billigere lydkort jeg har vært borti synes jeg faktisk det er verdt pengene og vel så det.

Så vil jeg anbefale en Shure SM7, den mikken kan du bruke til alt, og fungerer ikke minst mye bedre på vokal en div billige stormembranmikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt om SM7 nå, og som vokalmikk får den mye skryt. Jeg ser det er mer blandede tilbakemeldinger på akustisk gitar. Sannsynligvis fordi det er en dynamisk mikk med ganske lav output.

Generelt er det vanskelig å mikke en akustisk gitar med dynamisk mikrofon fordi den må så nær at den sjenerer spillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt om SM7 nå, og som vokalmikk får den mye skryt. Jeg ser det er mer blandede tilbakemeldinger på akustisk gitar. Sannsynligvis fordi det er en dynamisk mikk med ganske lav output.

Generelt er det vanskelig å mikke en akustisk gitar med dynamisk mikrofon fordi den må så nær at den sjenerer spillingen.

Vel, det virker. Kan evt ta av skumgummien hvis man synes det er litt lite sizzle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apogee Duet går jo på USB? Ville antageligvis heller gått for et med firewire når du først skal kjøpe Mac.

edit:

Prøvde meg en del frem og tilbake på det her. Mitt tips - kjøp noe som er nok til at du får ideene dine "på papiret". Får du tatt opp slik at du får lagd låtene dine, tar du dem uansett i profesjonellt studio når de er klare. Du vil aldri kunne oppnå opptakskvalitet på det nivået hjemme på rommet...

Kjøp et allright lydkort og en mic som kan brukes til å ta opp både vokal, akustisk og elektrisk. Kjør bassen rett inn i lydkortet og bruk bassampen i Logic. :) Brukte mye penger på det, før jeg fant ut at det var lite vits. Kjøp deg heller en ekstra gitar :D

Endret av matt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apogee Duet går jo på USB? Ville antageligvis heller gått for et med firewire når du først skal kjøpe Mac.

edit:

Prøvde meg en del frem og tilbake på det her. Mitt tips - kjøp noe som er nok til at du får ideene dine "på papiret". Får du tatt opp slik at du får lagd låtene dine, tar du dem uansett i profesjonellt studio når de er klare. Du vil aldri kunne oppnå opptakskvalitet på det nivået hjemme på rommet...

Kjøp et allright lydkort og en mic som kan brukes til å ta opp både vokal, akustisk og elektrisk. Kjør bassen rett inn i lydkortet og bruk bassampen i Logic. :) Brukte mye penger på det, før jeg fant ut at det var lite vits. Kjøp deg heller en ekstra gitar :D

USB funker fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USB har et relativt ufortjent dårlig rykte.

Koblet til en egen USB- buss, der det ikke deler tilkobling med en annen enhet som krever høy in/output på samme bussen som for eksempel disken man tar opp på, er det ingen grunn til å unngå USB. Standarden har eksisert lenge, og en del av de tingene som gjør at folk har hatt problemer, er uvitenhet om hvordan dette faktisk fungerer, samt at maskinene for bare en stund siden var mye svakere.

Det er mange som burde bli minnet om at "sannheter" angående datamaskiner og denslags har kort levetid.

Greit nok at Firewire rent teknisk har et overtak, men moderne maskiner med en buss reservert for lydkortet- ingen merker forskjell, bortsett fra at man kanskje mister et par kanaler. Det er da ingen krise for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kort kommentar til "low end"-begrepet som man så lett tyr til når man ser merkenavn som Behringer, Morgan, Cort, Samson etc.

Her er en review av min "low end"-mic: http://soundrecordinggear.com/microphones/a-review-of-the-behringer-b1-studio-condenser-microphone/

Det er faktisk slik at selv om prisen indikerer omtrent hva man kan forvente av kvalitet, så er det forskjell på ulike produkter i forhold til hvor mye man får for pengene.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.