Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stemme gitar med floyd rose?


SørensenAJ

Anbefalte innlegg

Hei

Var så 'lur" og kjøpte en gitar med slik floyd rose uten og egentlig vite hva jeg har begått med inn på.

Har forsøkt youtube og kommet så langt at man i alle fall må løse/ta vekk skruene i øvre sadel (låser strengene når man har stemt).

Men under selve stemmingen jeg ikke fatter. Man tar og får streng E på plass (stemt), så begynner man og stramme A strenger begynner fjæringene og gi etter og hele floyd rosen løftes naturligvis slik at E strengen blir utstemt. Hva er det jeg ikke tenker på?

Finnes der en youtube video som tar for seg dette steg for steg, så hadde jeg satt pris på om noen kunne legge en link her. På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stem opp og stem opp til Floyd'en er stabil, altså først E, så A, så D osv., så starter du på mørk E igjen. Det tar gjerne noen runder, men alle blir stemt til slutt. Kan også være at du enten må stramme eller slakke skruene fjærene som fungerer som motvekt for strengene; Floyd'en skal være i vater med kroppen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa og Omega at floyden er riktig justert, altså helt i vater med kroppen. Er det ikke det, så blir du aldri ferdig med å stemme. Systemet, riktig satt opp, er utrolig stabilt og fint. Det er litt jobb å stemme med nye strenger, men så er jobben omtrent unnagjort. Jeg har plukket fram gitarer etter et par år som fortsatt er stemt.

Et tips ved strengeskift er å skifte en og en streng og så stemme denne før du tar av en til, og bestandig bruke samme strengemerke og type. Det sparer deg for mye jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stem opp og stem opp til Floyd'en er stabil, altså først E, så A, så D osv., så starter du på mørk E igjen. Det tar gjerne noen runder, men alle blir stemt til slutt. Kan også være at du enten må stramme eller slakke skruene fjærene som fungerer som motvekt for strengene; Floyd'en skal være i vater med kroppen. :)

Det du mener med stabil floyd er at den den ikke beveger seg mot kraften mer, at færene bak er helt stram? Så etter noen runder så snur jeg gitaren og strammer floyden i vater igjen? Og til slutt skrur jeg på låseskruene ved øvre sadel?

Tusen tusen takk for svar. Hadde et øyeblikk lyst bare hive gitaren på loftet, men ser håp nå-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa og Omega at floyden er riktig justert, altså helt i vater med kroppen. Er det ikke det, så blir du aldri ferdig med å stemme. Systemet, riktig satt opp, er utrolig stabilt og fint. Det er litt jobb å stemme med nye strenger, men så er jobben omtrent unnagjort. Jeg har plukket fram gitarer etter et par år som fortsatt er stemt.

Et tips ved strengeskift er å skifte en og en streng og så stemme denne før du tar av en til, og bestandig bruke samme strengemerke og type. Det sparer deg for mye jobb.

I vater før man begynner og skifte strenger?

Takker og bukker-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du mener med stabil floyd er at den den ikke beveger seg mot kraften mer, at færene bak er helt stram? Så etter noen runder så snur jeg gitaren og strammer floyden i vater igjen? Og til slutt skrur jeg på låseskruene ved øvre sadel?

Tusen tusen takk for svar. Hadde et øyeblikk lyst bare hive gitaren på loftet, men ser håp nå- :)

Vel, ikke helt. Dersom floyd'en ikke er i vater og du må stramme fjærene, så burde du absolutt slakke av strengene før du strammer fjærene. Så gjentar du hele sullamitten med stemming und so weiter. Det blir litt frem og tilbake, men ikke mist motet, blir bra 'sru! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ikke helt. Dersom floyd'en ikke er i vater og du må stramme fjærene, så burde du absolutt slakke av strengene før du strammer fjærene. Så gjentar du hele sullamitten med stemming und so weiter. Det blir litt frem og tilbake, men ikke mist motet, blir bra 'sru! :)

Ok, så i vater før man bytter, bytt en og streng, stem streng før man bytter neste streng osv. Det som jeg oppdaget var da at e strengen ikke lenger var stemt når man hadde stemt de andre fordi floyden beveger seg...dett er normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som skoggy sier så må du stemme strengene om igjen og om igjen. Er forsåvidt sånn på alle gitarer med vib.arm (kanskje bortsett fra bigsby som jeg aldri har tatt i) men alt blir litt mer ekstremt med floyd rose system. Hvis du setter på strenger med samme tykkelse så skal du i utgangspunktet ikke trenge å stramme fjærene på baksiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vater før man begynner og skifte strenger?

Takker og bukker- :)

Floyden skal være i vater/flukt med kroppen når strengene sitter på og gitaren er stemt slik du skal ha den. Bytter du strengetype eller tykkelse, kan det tenkes man må justere. Derfor er det lurt å bruke samme type strenger og tykkelse. Mye mindre pes med justering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa og Omega at floyden er riktig justert, altså helt i vater med kroppen. Er det ikke det, så blir du aldri ferdig med å stemme. Systemet, riktig satt opp, er utrolig stabilt og fint. Det er litt jobb å stemme med nye strenger, men så er jobben omtrent unnagjort. Jeg har plukket fram gitarer etter et par år som fortsatt er stemt.

Et tips ved strengeskift er å skifte en og en streng og så stemme denne før du tar av en til, og bestandig bruke samme strengemerke og type. Det sparer deg for mye jobb.

Floyden må ikke nødvendigvis være helt i vater for å holde stemminga.

På gitarer som ikke har recessed Floyd bikker jeg altid Floyden litt fremover for å få floating, fungerer 100%

Men som du sier er i vater mest standard og på en gitar som er recessed er det heller ingen grunn til å gjøre noe annet:)

En gitar med en bra floyd vil holde gitaren så stemt som overhodet mulig.

Det eneste en Floyd eller noe annet tremsystem ikke hjelper mot er temperatursvingninger som gjør at treverket beveger seg.

Men så lenge man aklimatiserer gitaren( Lar den venne seg til en varm scene f,eks) så holder den seg stemt.

Nå har jo Evertune lovet å lage en tremolo innen 2015, klarer de det er det slutt på å stemme gitarer for alltid!!

Jeg har den faste Evertune stolen og det fungerer faktisk. Får man den i trem er løpet kjørt:)

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over det du sier, men det er kanskje ikke noe man skal pøse på med til en som "har kjøpt en gitar med FR og ikke helt vet hva man driver med". Det kan være greit å opplyse om det som funker for alle før man røper detaljer som erfarne gitarister kan gjøre seg nytte av. Jeg tilstreber alltid vater, og det er kanskje lurt når man tenker på forskjellene på mine og dine gitarferdigheter. :)

Regner med du er klar som et egg for test av GN- gitaren Proto#2 om en stund. Jeg kontakter deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over det du sier, men det er kanskje ikke noe man skal pøse på med til en som "har kjøpt en gitar med FR og ikke helt vet hva man driver med". Det kan være greit å opplyse om det som funker for alle før man røper detaljer som erfarne gitarister kan gjøre seg nytte av. Jeg tilstreber alltid vater, og det er kanskje lurt når man tenker på forskjellene på mine og dine gitarferdigheter. :)

Regner med du er klar som et egg for test av GN- gitaren Proto#2 om en stund. Jeg kontakter deg.

Ser poenget ditt!

Skulle stukket innom deg en dag og, tenkte på Lakland bassen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.