Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jet City JCA22H, rørbytte for lavere gain


Heilage

Anbefalte innlegg

Hepp. Titter på amper om dagen og er på utkikk etter en amp med ganske lav effekt, da den skal brukes i stua hjemme utelukkende (sammen med et 1x12-kabinett med V30), men jeg spiller mye musikk som har raske bytter fra clean til full-on overdrive og med det ser etter tokanalsamper. JCA22H virker som et godt kompromiss i denne sammenhengen og har en veldig god pris (er mottakelig mot andre forslag, har blant annet vurdert Orange Jim Root Terror). Den har 12AX7-rør i preampen, noe som ifølge denne siden (http://torresengineering.stores.yahoo.net/realinonprea.html) har de ballemye gain, så ved å f.eks bytte de ut med 12AU7-type rør burde gjøre at cleankanalen kommer mye nærmere det jeg ønsker.

Er det noen som har prøvd noe lignende? Vil jeg trenge å bytte rør på begge kanalene? Hvor er et godt sted å kjøpe rør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12ax7 røret er jo det desidert vanligste preamprøret, og sitter vel i preampen på 99% eller mer av forsterkerne der ute. 12AU7/12AT7 brukes gjerne for å drive tonekontroller, fasevender og slikt om jeg ikke surrer fælt nå. Det er riktig at rangerer du rørene i 12a*** familien etter gain på en skala fra museklynk til ballegain så scorer 12ax7 på topp. Gain på 100 som oppgis i databladet er et teoretisk tall, og hvor mye forsterkning som faktisk hentes ut av røret avhenger av kretsen rundt. Og det fører ikke nødvendigvis til mer vreng - Clean-monsteret Fender Twin Reverb'en bruker f.eks 12ax7, og igjen er det kretsen rundt som avgjør mye (eldre koplingsskjemaer oppgir 7025 som såvidt jeg forstår er/var en low noise variant av 12ax7...)

Når det er sagt, så er det normalt ikke noe i veien for å bytte til et 12AU7 rør fra et litt løssluppent teknisk perspektiv (mulig enkelte maks-grenser er forskjellige - det er verdt å sjekke datablad først), du vil sannsynligvis få mindre vreng, men om det vil låte bra er ikke sikkert!! Kretsen er tross alt designet for 12ax7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forklaringer. Jeg har ikke hatt røramp før, så jeg kjenner ikke så veldig godt til hvordan de er bygd opp elektronisk. Jeg tror, med mindre noen der ute kjenner til en veldig god, moderat priset, tokanals røramp med fotbryter i det sjiktet, jeg får prøve meg på den med stock rør og se om det blir nødvendig å prøve meg fram med andre rør. Det er naturligvis en mulighet for at YouTube-demoene kan være misrepresentative, da de fleste demoer ikke gidder å bruke et halvt gram energi på å skru en god clean, virker det som.

Om ikke annet vet jeg at den har en knallgod OD-kanal. :P

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 100-watter'n, og hvis det er samme krets som sitter i 22'en, så kan du få en helt akseptabel clean. Vi snakker ikke JC eller Twin, men bra nok til at jeg ikke var misfornøyd. Hjelper også å være flink til å rulle av litt volum, da cleaner den seg opp pent som bare det. Og ja, OD'en på den er jævla bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.