Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DeleTele


Anbefalte innlegg

Kossoff kan sikkert utdype litt hva han mener, ved feks å beskrive tonale karakteristikker i ulike treverk. Som feks: "kropp i mahogny har en varm og litt mørk tone, men legger du på en topp av et hardere treslag som feks lønn, får du mer distinkt lyd." Så kan han bevise dette med nøytrale målinger utført av anerkjente lydlab'er. Ikke for å "ta" Kossoff her, men dette er totalt BS.

Type treverk har INGEN forutsigbar innvirkning på lyd/tone i en plankegitar. INGEN. Motbevis meg gjerne, men kom ikke med "jeg har en tele i ask og en i mahogny, og de høres helt forskjellige ut".

Det som til en viss grad har noe å si før du plugger gitaren inn i ampen er som andre har vært inne på, god kontakt mellom hals og kropp, men selv dette er i beste fall "hørbart" unplugged. Og elgitarer brukes vel i mindre grad unplugged...

Når man i heldige øyeblikk kommer over en _godt skrudd sammen_ gitar med ok pickups og som til gjengjeld passer sine egne fingre, er det lett å kjøpe forklaringer som feks: "Ja, den er jo laget av 200 år gammel låvegran fra Massachusetts, såeh...."

At gitarer oppleves forskjellig med tanke på lyd og feel er jeg totalt med på, men at det kan henges på type treverk? Nope.

Men for all del, "there's a sucker born every minute".

Og lakken? Please......

Endret av Gubbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har har forskjellige typer treverk så vil de forskjellige tretypene låte forskjellig pga at de har forskjellig feks. tetthet og sammensetning. Skjønner ikke at det skal settes under tvil. Det er jo innlysende når du f.eks kakker på to forskjellige plankebiter at de høres forskjellige ut. Selvsagt kan samme type treverk høres forskjellig ut også, men mye av den samme karakteristikken vil gå igjen.

Forstår ikke hvorfor det skal være så utrolig om type treverk påvirker lyden. Selvsagt er det mange faktorer som spiller inn, men hallo!! Gitarer består for det meste av tre.

Jeg tror at de som ikke hører( og kjenner) forskjell i det hele tatt må spørre seg om det er ørene det er noe galt med. Mikrofoner er en stor del av lyden, men i mine ører tar de meg kanskje 60 prosent på vei. Om teorien om treverk ikke spiller noen rolle skulle f.eks to identiske gitarer hørtes helt like ut, men det gjør de ikke.

Hadde to identiske Cort-gitarer med unntak av hodeform og innfesting av vibarm. Ellers samme mikrofoner og allt annet. Hvorfor hørtes lyden mer åpen ut i den ene enn den andre?

Hvorfor skulle ikke lakken gjøre forskjell. Legger du et belegg med plast rundt en gitar blir det mindre vibrasjoner. Dette har jeg f.eks erfart med mine Ibanez RG-er. Den som hadde mest levende lyd var den med tynn lakk.

For meg er dette logisk, og jeg blir ærlig talt litt forbauset over at dette ikke er innlysende for en del.

Har eid over 60 gitarer, så jeg føler at jeg har litt sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har har forskjellige typer treverk så vil de forskjellige tretypene låte forskjellig pga at de har forskjellig feks. tetthet og sammensetning. Skjønner ikke at det skal settes under tvil.

Det er vel ikke det som settes under tvil. Det det er snakk om er hvor mye forskjell det vil ha (for en plukk-og-mix-gitar) med f.eks ei plate av mahogny kontra ei med f.eks. or eller bøk. Forstår selvfølgelig at ikke alt låter likt, da hadde vel alle gitarene hatt samme treslag! :)

Det ble spurt om hva som burde prioriteres ved et pristak. Bra hals, eller bra tre i kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubbe - finn én jævel, som bygger hvilket som helst instrument (av tre) som mener treverkets kvalitet (alt etter egenskaper du ser etter) ikke har noe å si. Forskjellig ask låter forskjellig og mahogni vs ask låter I ALLE FALL forskjellig.

Det være seg gitarer (ak/el), fioliner, blåseinstrumenter, tangenter...

Treverket har MYE å si for lyden, å si noe annet er (for å bruke noe du tydeligvis forstår) bullshit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det være seg gitarer (ak/el), fioliner, blåseinstrumenter, tangenter...

Elgitarer skiller seg fra resten ved at det er det eneste av instrumentene du nevner som lager lyd ved å plukke opp vibrerende metall (strenger) i et magnetfelt (pickups).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kossoff… Hvordan gjør treverket utslag i det elektriske signalet som induseres i pickup, går gjennom elektronikken i gitar, gjennom kabel, diverse steg i elektronikk-kjeden, gjennom høytaleren, via luft og akustiske påvirkninger??

Slik du fremstiller det så er treverket og de akustiske egenskapene det som er mest viktig for hvordan samlingen av elektroner oppfører seg i den elektriske kretsen. Hvordan forklarer du at stratter og andre gitarer med flytende stol (altså dårlig akustisk kobling mellom svingende strenger og treverket) har god lyd. Eller mener du at slike elektriske gitarer ikke låter bra. Eller mener du, tross dårlig akustisk kobling, at treverket iallefall blir viktig fordi effekten er så liten...

Lester og Leo forsto at en elektrisk gitar overhode ikke behøver akustiske egenskaper. Les sin "the log" er jo kjent eksempel som skiller akustiske og elektriske egenskaper. "Alle" på Gibson forsto at treverk og konstruksjon var viktig, og ville ikke ha noe med Lester sine første gitarer uten akustisk kammer. Først når han kom med gitar som hadde tilsynelatende riktig konstruksjon hørte de på han. Etter at demonstrasjonen av den elektriske lyden fra gitaren var gjennomført fjernet Lester de uthulede delene slik at det til slutt bare var en planke. Og demonstrerte at lyden fortsatt var den samme.

Treverk er viktig i akustisk sammenheng, og dersom du bruker akustisk lyd til å vurdere elektriske gitarer så hører man lett forskjell. Disse akustiske forskjellene er derimot ikke direkte knyttet til det elektrisk signal på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treverk påvirker energiene i strengene. Noe den linken jeg postet demonstrerer greit. Men jeg kan også legge ut lydprøver og demonstrert at plekter er det som påvirker lyden mest. Og noen kan spille på akkurat samme utstyr og låte forskjellig som demonstrerer at gitaristen selv er det som påvirker lyden mest. Forsterkerbyggere vil hevde at forsterkeren er viktigst da det er der signalet behandles mht. compression, eq, distortion osv. Aph vil hevde at trommisen er det viktigste…

I slike byggeprosjekt ville jeg prioritert at instrumentet har god spillbarhet. At man kan leke seg med strengene lett som det. Så er enig med de som mener man bør prioritere god og stabil hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint an å lage gitarer av andre materialer, andre faktorer er også viktig (sammensetning, metall osv.) og selvfølgelig pickuper.

Men å benekte at forskjellige treslag og kvaliteten på treslaget (alt etter hva du er ute etter) ikke har noe å si for lyden. Det er jaggu meg så på trynet som det går an å bli. En enkel test for alle som mener treverket er "et fett": Gå i en hvilken som helst gitarforetning, finn to Fender Am. Strat/Tele. Velg en som er tyngre enn den andre. Hør forskjellen.

Et annet eksepel: Noen gitarer oppleves som med litt mindre "sprut" enn andre. Dette på tross av samme treverk, samme model og egentlig samme gitar. Dette er pga treverket.

Hvorfor tror du vintage gitarer ofte oppleves som mer levende og fyldig? Fordi de var bedre å lage gitarer før? Neppe. Fordi metallet var bedre før? Neppe.. Fordi noe magisk skjer når gitarer er gammel? Eller fordi treverket får satt seg ordentlig?

Til gitarmakere (Suhr, Tom Anderson, PRS har alle uttalt seg, god kilde: factory tours) som ofte gjør et stort poeng ut av forskjellene treverket utgjør. Ikke nødvendigvis bare forskjellige arter, men også forskjellige utgaver innenfor en tresort. Har nettopp hatt en lengre samtale (mail) med Peter Skermetta, hvor han forklarte meg forskjellene på de tresortene han tilbød. Ikke fordi jeg spurte, men fordi han mener det er viktig å vite at forskjellene i lyd vil være der, uansett hvilken pu du bruker.

Jeg merker jeg blir skikkelig irritert når folk påstår treverk ikke har noe å si.

Til trådstarter:

Sorry for at denne debatten kuppet tråden din, det var kanskje ikke heldig (men hey, velkommen til internett ;) ).

Når du skal lage en lego-gitar er hals viktigst, der kan mest skjære seg.

Poenget med treverk var: Du kan ha så gode komponenter du vil, men hvis du kjøper den kjipeste, billigste kroppen, med dårlig treverk; vil ikke komponentene komme til sin rett. Treverket er veldig viktig for sluttresultatet og det har mye å si for lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt spiller treverket noen rolle. Den som tror noe annet, kan da bare klikke seg inn på lenken som SteikBacon har postet på forrige side, og som jeg gjentar her:

http://musikkweb.no/html/news/722736195.html

Jeg skal innrømme at jeg nok har undervurdert treverks påvirkning på lyden lenge, men fikk meg en lærepenge etter å ha hørt disse klippene.

Jeg er ingen ekspert på noe vis, men jeg er sikker på at grunnene til at dette er så vanskelig å finne noen "fasit" på, er flere. Som for eksempel:

- Det er omtrent umulig i isolere "kun treverk" og sammenligne. Andre faktorer som hvor mikrofoniske pickups er, hvordan gitaren er satt sammen, stol, bro og så videre spiller også inn.

- Vi blir løyet for av gitarprodusentene. De fremhever og overdriver viktigheten av sine egne løsninger, og forteller oss hvordan treverket skal låte, og hvorfor deres treverk er best. Jeg stiller meg undrende til tendensen til at jo penere, dyrere og mer utrydningstruet treverk er, jo rikere er det på varme, sustain og andre ting. Det kan da ikke være noe automatikk i det. Det er i hvert fall ingen som har klart å bevise det ut over svulstige påstander i reklametekster.

- Smak og behag, hva vi liker og ikke liker hver enkelt av oss, samt hva vi er vant med. Jeg har prøvd mange glimrende strengeinstrumenter jeg vet er av høy kvalitet, men som ikke faller i smak.

Listen kan sikkert lages dobbelt så lang, men jeg skal ut og kjøpe treverk, så jeg gir meg der. Egentlig er det vel greit at det ikke er noen fasit. Da ville vi jo sitte der og klunke på en gitartype alle sammen, og det hadde blitt kjedelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.