Gå til innhold
  • Bli medlem
matt

DeleTele

Anbefalte innlegg

Tenkte å ordne meg en Tele-type gitar, der jeg kjøper deler fra bl.a ebay og setter det sammen og justerer det selv. Blir det noen høvelig gitar av dette? Er tenkt som en nr. 2.

Det jeg må ha er da body, pickups og ledningsnett, hals og div. "hardware".

Lurer på, hvor viktig er veden i kroppen for lyden? Har sett en del på nett angående dette, der folk er stort sett uenige hvorvidt det er viktig eller ikke. Hvor langt kommer jeg med en billig/semidyr sak? Er det smartest å legge pengene i pickups og hals?

Pickupene blir antageligvis Filtertrons. Halsen muligens en av høy kvalitet.

Er det noen andre greier jeg må ta hensyn til? Lomma i kroppen til halsen, stilling til bro osv?

Takk for svar! Kan ikke mye om dette.

Endret av matt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Treverket er kanskje det viktigste i gitaren. Er det ikke fin klang i dette, kan ingen pickuper i verden gjøre gitarlyden god.

Sorry, men slik jeg oppfatter det.

Det er veldig mye å ta hensyn til, det blir garantert (med første gitar) først og fremst en læringsprosess.

Min delestrat er ok.. Men ikke noe super.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Treverkets klang er viktig for de kresne. Skal du plukke deler er det helt andre ting du primært må ta hensyn til.

Passer halsen i halslomma? Det er mange nesten, men ikke helt standard halser og kropper på eBay.

Er halsen spillbar eller må du gjøre en full båndsliping?

Passer pickupene hverandre lydmessig?

Passer kontrollplata utfresningen i kroppen?

Passer plekterbrettet kroppen?

Passet stemmeskruene i hullene i headstock?

...osv

Endret av sarge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er alltids bitte litt forskjeller i sustain og frekvensrespons i kroppen, men på en el. gitar har elektronikken langt mer å si for lyden totalt sett. Uansett hva slags treslag du lager en Tele av, låter det som en Tele. Finn noe med grei vekt, og hvis du skal ha transparent finish, noe med fint mønster i treverket.

Legg mesteparten av pengene i en komfortabel kvalitetshals, er min mening :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som lager signalet i en elektrisk gitar er strenger som svinger i magnetfeltet til pickupene. Thats it.

Kroppen er (i likhet med luftmotstand, treghet i strengene og magnetisk drag fra pickup) ett element som fungerer som filter på de energiene som er i strengen, altså et filter som demper noen frekvenser mer enn andre.

Kropp påvirker strengene og påvirker tone til viss grad. Men jeg sier pickupene er det viktigste i en gitar.

Det er her hele signalet oppstår. Dersom pickupene ikke er gode til å faktisk gjenspeile strengens bevegelse spiller det i mindre grad hvilket treverk o.l. man bruker. Og det finnes nok av eksempler hvor DIY bygger gitarer av hva som helst.

Min gitar, med modifisert floyd rose, låter som pappeske akustisk. Men som elektrisk instrument så låter den fantastisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg mesteparten av pengene i en komfortabel kvalitetshals, er min mening :)

Jepp! En god hals og en kropp som passer til den. Alt annet kan svært enkelt oppgraderes om du ikke er fornøyd. Det er det som er så bra med en så enkel konstruksjon som en tele.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å si at treverket i gitaren ikke har noe særlig å si for lyden, at mikofonene er viktigere; er omtrent det samme som å si at det er vokalmikken som avgjør hvor vidt en sanger er god eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også erfaringer som tilsier at treslag i kropp og mensur har veldig mye å si for lyden. Samme mikrofon i forskjellige gitarer kan låte veldig forskjellig. Her er det samspillet mellom mikrofoner og treverk som er greia.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å si at treverket i gitaren ikke har noe særlig å si for lyden, at mikofonene er viktigere; er omtrent det samme som å si at det er vokalmikken som avgjør hvor vidt en sanger er god eller ikke.

Nei.

(Å si at vokalmikken avgjør hvorvidt en sanger er god eller ikke er omtrent det samme som å si at gitarmikrofonene avgjør om en gitarist er god eller ikke.)

Endret av sarge
  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå bygget to gitarer fra bunnen av (og modifisert/ overhalt mange flere). Den ene fra de billigste bitene fra Kina, den andre fra en Mirage jeg fikk for 200,-. Begge låter bedre enn min Telecaster Mexico, klarere lyd, sterkere klang, lengre sustain, bedre separasjon i av tonene, mindre støy, etc. Og uten strøm er det en radikal forskjell. Spillbarheten er på linje med min sønns SG. Det eneste jeg byttet på Miragen til 200,- var kroppen og nøtta. Jeg freste ny kropp av en IKEA bøk-benkeplatebit. Originalkroppen var noe skvip av balsa eller spon eller noe annen dritt som sikkert er superlett å frese, men som er uten klang i det hele tatt. De aller fleste gitarhalser er ok. Problemet med de billigste på eBay er etter mine erfaringer at de er for ferske, så jeg har kjøpt en haug med billige halser som jeg har liggende til modning. De koster omkring 200,-. Om et år eller to pusser jeg dem ned, filer og polerer og kroner, og da er de like bra som noe annet. Når det gjelder mikrofoner så er jeg på sidelinjen. Foreløpig synes jeg bedre skjerming har mer å si enn dyre mikrofoner, og at en kropp i hel-tre, som ikke er sauset inn med lakk, er det aller viktigste, i kombinasjon med en skikkelig set-up jobb, og en bridge av metall/ hardwood/ bein som er skrudd godt fast i treverket. Fordi jeg har et digert snekkerverksted og masse tid, har jeg gjort mange blindtester på materialer de siste årene. Jeg har testet nøtter av plast, compositt, bein, aluminium, messing, etc, og jeg har testet klangen i et titalls tresorter med tanke på kropp. Jeg tror det er mye magi og overtro når det gjelder disse tingene, og smak er forskjellig. Det viktigste er heltre i kropp, godt modnet, lett oljet med instrumentolje som herder, eller fransk-polért med schellac, og ikke hvilken tresort som er brukt (ok, industri-furu er ikke så bra:-) Det nest viktigste er overgangen mellom hals og kropp. Jeg freser slik at jeg må sette halsen med gummiklubbe, og når jeg fester skruene så bruker jeg trange hull, slik at treverket i halsen utvides noe og gir enda bedre feste mot kroppen. Mikrofoner, bro, nøtt, skjerming osv. kan alltid byttes ut. Det viktige er platformen, geometrien i den, og koblingen mellom kropp og hals, slik at utgangspunktet er optimalt. Fra dette, til lyden som kommer ut av forsterkeren, er det så mange ledd at det er nærmest umulig å lytte seg fram til noen konklusjon om noe som helst. Hva dersom det er ledningen mellom gitaren og forsterkeren som er viktigst? Eller er det rørene i forsterkeren? Og hvilke rør? Eller høytaleren, membranmaterialet, eller magneten? Hva hvis det er strengene, plekteret, hvilken vinkel du treffer strengen med, eller neglene, hva dersom det er feil negle-polish!?!He-he! Jeg vet om en kar i Sverige som bygger mono-platespiller-forsterker-høytaler-anlegg til en halv million, fordi mono er det som får fram den beste klassiske jazz-sound'en, og det kan virke som om han har rett. Det betyr ikke at det er det riktige for alle. Det er lett å få en god gitar til å høres dårlig ut, men vanskelig å få en dårlig gitar til å høres bra ut. Det er derfor jeg mener fundamentet er det viktigste. Utover det er det bare smak, behag og lommebok som avgjør hvilken lyd som kommer ut.

  • Liker 3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Treverket er kanskje det viktigste i gitaren. Er det ikke fin klang i dette, kan ingen pickuper i verden gjøre gitarlyden god.

Sorry, men slik jeg oppfatter det.

Treverkets klang er viktig for de kresne. Skal du plukke deler er det helt andre ting du primært må ta hensyn til.

Passer halsen i halslomma? Det er mange nesten, men ikke helt standard halser og kropper på eBay.

Er halsen spillbar eller må du gjøre en full båndsliping?

Passer pickupene hverandre lydmessig?

Passer kontrollplata utfresningen i kroppen?

Passer plekterbrettet kroppen?

Passet stemmeskruene i hullene i headstock?

...osv

Tenker først og fremst å gå for en Fenderhals. Altså, en som er plukket av en USA-tele. Helst med stemmeskruer, men siden halsen er fra Fender vil det være enkelt å finne noe som passer. Gjelder da å finne kropp som passer.

Pickupene (Filtertrons) er en for bridge og en for neck, så de passer nok optimalt sammen.

Resten av greiene du nevner må prøves og feiles :)

Det er alltids bitte litt forskjeller i sustain og frekvensrespons i kroppen, men på en el. gitar har elektronikken langt mer å si for lyden totalt sett. Uansett hva slags treslag du lager en Tele av, låter det som en Tele. Finn noe med grei vekt, og hvis du skal ha transparent finish, noe med fint mønster i treverket.

Legg mesteparten av pengene i en komfortabel kvalitetshals, er min mening :)

Greit å vite.

Det som lager signalet i en elektrisk gitar er strenger som svinger i magnetfeltet til pickupene. Thats it.

Kroppen er (i likhet med luftmotstand, treghet i strengene og magnetisk drag fra pickup) ett element som fungerer som filter på de energiene som er i strengen, altså et filter som demper noen frekvenser mer enn andre.

Kropp påvirker strengene og påvirker tone til viss grad. Men jeg sier pickupene er det viktigste i en gitar.

Det er her hele signalet oppstår. Dersom pickupene ikke er gode til å faktisk gjenspeile strengens bevegelse spiller det i mindre grad hvilket treverk o.l. man bruker. Og det finnes nok av eksempler hvor DIY bygger gitarer av hva som helst.

Min gitar, med modifisert floyd rose, låter som pappeske akustisk. Men som elektrisk instrument så låter den fantastisk.

Good post! Hadde ikke tenkt mye over dette.

Å si at treverket i gitaren ikke har noe særlig å si for lyden, at mikofonene er viktigere; er omtrent det samme som å si at det er vokalmikken som avgjør hvor vidt en sanger er god eller ikke.

:blink:

Jeg har nå bygget to gitarer fra bunnen av (og modifisert/ overhalt mange flere). Den ene fra de billigste bitene fra Kina, den andre fra en Mirage jeg fikk for 200,-. Begge låter bedre enn min Telecaster Mexico, klarere lyd, sterkere klang, lengre sustain, bedre separasjon i av tonene, mindre støy, etc. Og uten strøm er det en radikal forskjell. Spillbarheten er på linje med min sønns SG. Det eneste jeg byttet på Miragen til 200,- var kroppen og nøtta. Jeg freste ny kropp av en IKEA bøk-benkeplatebit. Originalkroppen var noe skvip av balsa eller spon eller noe annen dritt som sikkert er superlett å frese, men som er uten klang i det hele tatt. De aller fleste gitarhalser er ok. Problemet med de billigste på eBay er etter mine erfaringer at de er for ferske, så jeg har kjøpt en haug med billige halser som jeg har liggende til modning. De koster omkring 200,-. Om et år eller to pusser jeg dem ned, filer og polerer og kroner, og da er de like bra som noe annet. Når det gjelder mikrofoner så er jeg på sidelinjen. Foreløpig synes jeg bedre skjerming har mer å si enn dyre mikrofoner, og at en kropp i hel-tre, som ikke er sauset inn med lakk, er det aller viktigste, i kombinasjon med en skikkelig set-up jobb, og en bridge av metall/ hardwood/ bein som er skrudd godt fast i treverket. Fordi jeg har et digert snekkerverksted og masse tid, har jeg gjort mange blindtester på materialer de siste årene. Jeg har testet nøtter av plast, compositt, bein, aluminium, messing, etc, og jeg har testet klangen i et titalls tresorter med tanke på kropp. Jeg tror det er mye magi og overtro når det gjelder disse tingene, og smak er forskjellig. Det viktigste er heltre i kropp, godt modnet, lett oljet med instrumentolje som herder, eller fransk-polért med schellac, og ikke hvilken tresort som er brukt (ok, industri-furu er ikke så bra:-) Det nest viktigste er overgangen mellom hals og kropp. Jeg freser slik at jeg må sette halsen med gummiklubbe, og når jeg fester skruene så bruker jeg trange hull, slik at treverket i halsen utvides noe og gir enda bedre feste mot kroppen. Mikrofoner, bro, nøtt, skjerming osv. kan alltid byttes ut. Det viktige er platformen, geometrien i den, og koblingen mellom kropp og hals, slik at utgangspunktet er optimalt. Fra dette, til lyden som kommer ut av forsterkeren, er det så mange ledd at det er nærmest umulig å lytte seg fram til noen konklusjon om noe som helst. Hva dersom det er ledningen mellom gitaren og forsterkeren som er viktigst? Eller er det rørene i forsterkeren? Og hvilke rør? Eller høytaleren, membranmaterialet, eller magneten? Hva hvis det er strengene, plekteret, hvilken vinkel du treffer strengen med, eller neglene, hva dersom det er feil negle-polish!?!He-he! Jeg vet om en kar i Sverige som bygger mono-platespiller-forsterker-høytaler-anlegg til en halv million, fordi mono er det som får fram den beste klassiske jazz-sound'en, og det kan virke som om han har rett. Det betyr ikke at det er det riktige for alle. Det er lett å få en god gitar til å høres dårlig ut, men vanskelig å få en dårlig gitar til å høres bra ut. Det er derfor jeg mener fundamentet er det viktigste. Utover det er det bare smak, behag og lommebok som avgjør hvilken lyd som kommer ut.

Kjempegod post! Tar det med videre, skal oppdatere om jeg kommer frem til noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Treverket er kjempeviktig. Kanskje litt overdrevet den vokalsammenlikningen. Men det er pokker meg ikke så langt ifra.

Godt treverk er alfa omega. Men så justerer jo man seg etter pristak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå bygget to gitarer fra bunnen av (og modifisert/ overhalt mange flere). Den ene fra de billigste bitene fra Kina, den andre fra en Mirage jeg fikk for 200,-. Begge låter bedre enn min Telecaster Mexico, klarere lyd, sterkere klang, lengre sustain, bedre separasjon i av tonene, mindre støy, etc. Og uten strøm er det en radikal forskjell. Spillbarheten er på linje med min sønns SG. Det eneste jeg byttet på Miragen til 200,- var kroppen og nøtta. Jeg freste ny kropp av en IKEA bøk-benkeplatebit. Originalkroppen var noe skvip av balsa eller spon eller noe annen dritt som sikkert er superlett å frese, men som er uten klang i det hele tatt. De aller fleste gitarhalser er ok. Problemet med de billigste på eBay er etter mine erfaringer at de er for ferske, så jeg har kjøpt en haug med billige halser som jeg har liggende til modning. De koster omkring 200,-. Om et år eller to pusser jeg dem ned, filer og polerer og kroner, og da er de like bra som noe annet. Når det gjelder mikrofoner så er jeg på sidelinjen. Foreløpig synes jeg bedre skjerming har mer å si enn dyre mikrofoner, og at en kropp i hel-tre, som ikke er sauset inn med lakk, er det aller viktigste, i kombinasjon med en skikkelig set-up jobb, og en bridge av metall/ hardwood/ bein som er skrudd godt fast i treverket. Fordi jeg har et digert snekkerverksted og masse tid, har jeg gjort mange blindtester på materialer de siste årene. Jeg har testet nøtter av plast, compositt, bein, aluminium, messing, etc, og jeg har testet klangen i et titalls tresorter med tanke på kropp. Jeg tror det er mye magi og overtro når det gjelder disse tingene, og smak er forskjellig. Det viktigste er heltre i kropp, godt modnet, lett oljet med instrumentolje som herder, eller fransk-polért med schellac, og ikke hvilken tresort som er brukt (ok, industri-furu er ikke så bra:-) Det nest viktigste er overgangen mellom hals og kropp. Jeg freser slik at jeg må sette halsen med gummiklubbe, og når jeg fester skruene så bruker jeg trange hull, slik at treverket i halsen utvides noe og gir enda bedre feste mot kroppen. Mikrofoner, bro, nøtt, skjerming osv. kan alltid byttes ut. Det viktige er platformen, geometrien i den, og koblingen mellom kropp og hals, slik at utgangspunktet er optimalt. Fra dette, til lyden som kommer ut av forsterkeren, er det så mange ledd at det er nærmest umulig å lytte seg fram til noen konklusjon om noe som helst. Hva dersom det er ledningen mellom gitaren og forsterkeren som er viktigst? Eller er det rørene i forsterkeren? Og hvilke rør? Eller høytaleren, membranmaterialet, eller magneten? Hva hvis det er strengene, plekteret, hvilken vinkel du treffer strengen med, eller neglene, hva dersom det er feil negle-polish!?!He-he! Jeg vet om en kar i Sverige som bygger mono-platespiller-forsterker-høytaler-anlegg til en halv million, fordi mono er det som får fram den beste klassiske jazz-sound'en, og det kan virke som om han har rett. Det betyr ikke at det er det riktige for alle. Det er lett å få en god gitar til å høres dårlig ut, men vanskelig å få en dårlig gitar til å høres bra ut. Det er derfor jeg mener fundamentet er det viktigste. Utover det er det bare smak, behag og lommebok som avgjør hvilken lyd som kommer ut.

Sier som på facebook (Y)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Treverket er kjempeviktig. Kanskje litt overdrevet den vokalsammenlikningen. Men det er pokker meg ikke så langt ifra.

Godt treverk er alfa omega. Men så justerer jo man seg etter pristak.

Hehe, skjønner hva du mener. Så tenker jeg jo også, det er mange som har gitarkroppene sine dynket i lag på lag med tykk lakk. Kan ikke dette gjøre det såre likegyldig hvilket treslag som er i kroppen?

Og, til en annen gang! Ikke overdriv poengene dine, det høres bare ut som om du er mer uviten enn du er :-)

Bra link, SteikBacon! Takker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.