Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oslo: 90's indie poprock


UglyCasanova

Anbefalte innlegg

God dag/kveld/morgen/formiddag. Alt ettersom.

Jeg er en gitarist/låtskriver på 26 år som nylig flyttet tilbake til min hjemby Oslo etter et 8 år langt opphold i Bergen. Jeg har en forkjærlighet for litteratur og trekker mye av min inspirasjon fra bøker og selvfølgelig mine egne erfaringer. Jeg studerer litteratur, og har tidligere studert film og fotografi, noe jeg fortsatt er veldig glad i og driver med på fritiden. I det daglige vil jeg nok si at jeg er relativt tilbaketrukket/reservert. Mitt springbrett for tanker har siden jeg plukket opp en gitar for 8-9 år siden vært gjennom musikk og lyrikk. Og det har derfor vært en litt tøff overgang for meg å skulle gå fra å spille i to band til å skulle spille på egenhånd. Mine band i Bergen gikk fra poprock med jazzinnflytelser til en mer stoner-rockete stil. Det meste av musikk kan svelges, men for min del har det er noe med 90-talls grungen/indierocken som alltid har kaptivert meg. Om det er skranglingen eller de til tider skralle eller sære vokalprestasjonene jeg faller pladask for er meg et mysterium.

Noen av bandene jeg hører mye på for tiden er The Smashing Pumpkins, Mimicking Birds, Modest Mouse, Ugly Casanova, Built to Spill, We Were Promised Jetpacks, Dead Moon, Jesus and Mary Chain, Junip, Shovels & Rope, Minor Alps, Godspeed You! Black Emperor, Explosions in the Sky, Radiohead, Atoms for Peace osv.

Jeg ønsker å skape noe sammen med andre mennesker, og har ikke behov eller ønske om å være ene og alene om å lage noe. De sangene jeg personlig liker best fra mine tidligere band er de hvor vi sammen, som i en collage, har klippet og limet sammen våre tolkninger og innspill om et tema/episode/følelse/erindring/etc sammen til en koherent låt, både musikalsk og lyrisk. Jeg ønsker ikke med dette prosjektet at vi som et band skal bite over mer enn vi kan tygge ved å sikte på stjernene mens faktum er at beina våre fortsatt er plantet i bakken, for å si det så metaforisk og kronglete som mulig, hah! Mitt største ønske er å lage nok sanger til å kunne leie en van, reise rundt i Norge og tilby oss å spille gratis på barer/puber i byene vi besøker. Glede andre med en musikalsk opplevelse (utenom det vanlige?) og gi ut CDer med låtene vi har laget, før vi reiser videre. Gjøre det som i "gamle dager", som det heter. Jeg har en tro på at den mennesklige kontakten med de som hører oss, samt minnene man som band skaper med dette, er verdt utrolig mye mer enn det å spille inn sanger i studio, slenge de ut på soundcloud og be facebook-vennene sine høre på det og "like" det.

Så, hvis det er noen likesinnede der ute er det bare til å ta kontakt via PM. Bare til å skrive her også, om det skulle være noe dere lurer på om meg. Jeg er oppe for en prat på en café eller en kveld med en flaske rødvin, en skriveblokk og en kassegitar.

Endret av proffloff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 5 months later...

På UiO eller? Har du noen eksempler på noen band/sanger som ligger innenfor det støynivået som du nevner? :P

Jeg har som sagt bodd i Bergen ganske lenge, og er derfor litt usikker på hvilke muligheter det er rundt om i Oslo med tanke på øvingslokale.
Per dags dato har jeg mulighet for å øve mandager, fredager, lørdager og søndager. De andre dagene slutter jeg 18.00, men det er også mulighet for meg å dra på øving direkte etter skolen. Så gjerne 2 ganger i uken med øving og henge/diskutere/drikke/game/lage nye låter, hvis det var opp til meg.
Trommisen fra et tidligere band flytter til Oslo i Juni og har utrykket at han ønsker at vi skal starte et nytt prosjekt sammen. Kjenner få med så mye driv og kreativitet på slagverk som han. Veldig gøy å spille sammen med ^_^

Endret av proffloff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UiO, ja. Snart ferdig på en bachelor i filosofi. Hm, Jesus and Mary Chain, Mogwai, Sonic Youth, Pink-skiva av Boris. F.eks. Liker friform støy, men er ikke som at jeg kjører den verste oscilleringen midt i en streit popsang. Du kan jo sjekke noen ting jeg har laget i linken i signaturen min (mest for fun, så du får unnskylde halvkjip produksjon/komposisjon). Og for all del, jeg vet at jeg ikke er noen supergitarist, og skjønner godt hvis du er ute etter noen med litt høyere teknisk nivå!

Øvingslokale kan vel fikses, poenget for min del er at jeg ikke er keen på å drasse rørcomboen til og fra flere ganger i uka (har verken bil eller lappen).

Utover det høres dette bra ut! Du er også UiO'er? Vi får ta en kaffe en dag i så fall :) (Bare sleng meg en PM hvis det virker interessant.)

Endret av Eivind August
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.