Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger man så mye stasj?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har i et par år nå vært skikkelig gira på gode pedaler, som xotic custom shop, strymon etc og har satt opp et stort brett med stor strømforsyning, innviklet routing for stereo med to amper og pre-inn samt loops på begge ampene. Trenger med dette oppsettet en splitter for å få sann stereo, hum-fjerner for å unngå jordingsproblemer, metervis med hjemmelagede patchkabler i forskjellige størrelser, forskjellige spenninger på forskjelloge pedaler etc etc etc. Det låter svært bra!

MEN, i dag mottok jeg et Nova system jeg kjøpte brukt her på forumet. Tenkte å bruke dette som live-brett. Intern strømforsyning, ergo nettkabel rett inn. Stereo-effekter, egen inngang for loopsend etc. Låter like bra i mine ører nå og da spesielt på øving kan jeg tenke meg.

Når bruker man eksempelvis 99 presets bare på delay? Hører man forskjell på en overdrive om den er stilt inn til den lyden man vil ha, det være seg xotic, boss, eller en av de analoge i nova system?

Er jeg helt på kjøret når jeg nå vurderer å selge de av bedre merker og bare bruke novaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe feil i det.

Har hatt jævlig mange pedaler etterhvert, og det en får ut av det er at en lærer seg hva en selv liker.

Og det er stor forskjell mellom hva som låter bra live og hva som låter bra hjemme. Er en grunn til at tubescreamer har fått den statusen den har.

Om du får det du vil ut av Novaen, er det bare å druse på. :)

Synes dog den burde hatt mulighet for four cable method, så du kunne kjørt verb og delay i amploopen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ganske irriterende når jeg testa en Vox AC50 stack med ett Nova brett i loopen... helt enkelt og låt helt konge...

Så sitter jeg på utstyr selv til 5x prisen og låter like konge... Skulle vært overlegent IMO, men er en nå en gear hore så...

Kjør på sier jeg også... dersom det låter fett nok, så ikke noe som er bedre enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ganske irriterende når jeg testa en Vox AC50 stack med ett Nova brett i loopen... helt enkelt og låt helt konge...

Så sitter jeg på utstyr selv til 5x prisen og låter like konge... Skulle vært overlegent IMO, men er en nå en gear hore så...

Kjør på sier jeg også... dersom det låter fett nok, så ikke noe som er bedre enn det...

Ja, det er på en måte urettferdig at novaen låter så bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et svar er jo kort og enkelt. Nei.

Et annet svar er et spørsmål- Hvorfor bruke ordet "trenger" i denne sammenhengen? Det har jo ikke noe med saken å gjøre!

Omtrent lik saklig som å spørre husvaranen om hun trenger så mange par sko. :)

Skjønner hva du mener tror jeg. Personlig har jeg beveget med til å bruke 2 typer delay på Timelinen. Patch A og B i bank 00. Så, its a keeper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å selge alle pedaler og kjøpe meg et Nova System for 3-4 år siden. Har ikke angret et sekund. 80% av gigger jeg har tar jeg bare med meg Novaen og expressionpedal. I det siste har jeg gjort mer støy-/impromusikk, og da har jeg med 2-4 ekstra bokser (fuzz, loop, ABY-velger) - men fremdeles milevis unna tidligere pedalbrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å innse nå at det digitale begynner å ta igjen det analoge på lyd også. Synd på en måte, bra på andre måter. Ser ikke noe feil i å bytte hvis det låter bra og er enkelt å manøvrere.

Enig i det Castorfiber sier om å "trenge" pedaler, hehe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å føye til noe som kansje er litt mer saklig, ikke det at mitt første innlegg var kun ment som tull.

Behovet for utstyr er jo avhengig av sjanger, også, eller ev. mangel på slik.

Spiller man bare gladrock med tre akkorder og vreng, blir behovet noe annerledes enn hvis man for eksempel sitter i et orkester på stykket "Musikk fra femtitallet og til i dag".

Dessuten, noen gitarister liker ikke knotter, og vil ikke ha for mye å skru på, rett og slett fordi de liker det enkelt. Det er ikke noe feil i det, for all del. Andre synes det er greit med masse parametre, knotter og ratt. Det er da også helt greit.

Litt pussig er det jo at jeg kjenner flinke folk som vil ha maks to kanaler og 8 knapper på forsterkeren, som fnyser av batteri i gitaren "fordi det er for komplisert", og på samme tid har flere PCer i nettverk, smarttelefon og alskens andre tekniske duppeditter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å høre at du ble fornøyd med Novaen :). Hadde beholdt den selv hvis jeg ikke var nødt til å konvertere til et oppsett som var mer flyvennlig.

Tror nok vi har blitt tatt litt på senga av dagens teknologi, etter å ha ignorert den i så mange år fordi den ikke var bra nok. Novaen er jo slett ikke ny...

Angående "four cable method" så er nok grunnen at det ville vært for lite som skilte novaen og G-system.

Endret av metalhead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pussig er det jo at jeg kjenner flinke folk som vil ha maks to kanaler og 8 knapper på forsterkeren, som fnyser av batteri i gitaren "fordi det er for komplisert", og på samme tid har flere PCer i nettverk, smarttelefon og alskens andre tekniske duppeditter.

Det er en så god observasjon at den fortjener en quote. Bravo!

Om bare alle kunne stoppe opp og dra en parallell til seg selv av og til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også i mange år pønsket på en nova. Har per i dag 3 vrengpedaler og en EQ på brettet mitt. Forskjellige effekter hopper ut og inn som fluer på bajs. Koster meg mye og ingenting blir "permanent". Kommer sikkert til å ryke på en nova neste gang jeg føler jeg trenger chorus eller delay, siden jeg nå VET at behovet er midlertidig.

Tror nok hele pedal-manien handler mer om interesse enn behov. Du får jo lyst til å prøve ett eller annet før eller siden, men det er meget sjelden at det blir en permanent del av oppsettet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å fri meg fra "fornuftig" og "trenger"- tankegangen.

Jeg er ikke proff musiker som skal forsøke å tjene så mye penger som mulig på så lite utstyr som mulig. Jeg holder på med dette fordi det gir meg glede, og fordi jeg har råd til det på det nivået jeg driver på.

Kjører MC også, uten at jeg tenker tanker som "lavt bensinforbruk", "sparer bompenger" og andre fornuftige ting. Jeg kjører sykkel fordi jeg liker det, fordi det er moro å beherske, og fordi jeg kan kjøre forbi biler akkurat der det passer meg.

Sånn sett ellers hadde jeg ikke "trengt" et eneste instrument, så lite som jeg spiller for tiden. Hadde holdt med en billig kassegitar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pussig er det jo at jeg kjenner flinke folk som vil ha maks to kanaler og 8 knapper på forsterkeren, som fnyser av batteri i gitaren "fordi det er for komplisert", og på samme tid har flere PCer i nettverk, smarttelefon og alskens andre tekniske duppeditter.

Føler at denne treffer meg litt, som informatiker. :P

For min egen del handler det om at jeg liker at en del av livet mitt er litt analogt, når jeg lever i en hverdag hvor alt er high-tech, digitalt, systematisk og "konstruert" (om det gir mening). Når jeg sitter med gitaren liker jeg at jeg kan vri litt på en knott og føle meg fram til resultatet jeg ønsker meg heller enn å ha en masse parametere på en skjerm (ref. GT10, som jeg gjerne vil vekk fra).

Andre kan jo ha helt andre grunner uten at det er noe galt i det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.