Web Analytics
Jump to content

Resirkulert Strat kopi

Recommended Posts

Hei,

Har nettopp brukt et par dager på å resirkulere en gammel billig strat kopi (Mirage, custum hand made, ifølge logoen:-). Jeg fikk den brukt for 200,- fordi den manglet noen biter, og fordi den var noe billig ræl i utgangspunktet. Halsen var imidlertid en del år gammel og veldig fin. Så det jeg tenkte var at jeg betalte 200 for en grei hals. Jeg endte likevel opp med å bruke all mekanik og elektronik i tillegg til hals. Jeg kjøpte plekterbrett og baklokk i perlemor, fender stål knotter, en del nye skruer, og så filte jeg til en nøtt i aluminium (ikke spør, jeg hadde bare en blank liggende), filte ned båndene, kronet på nytt. Jeg hadde også en bit av en IKEA-benk i bøk liggende. Fant et område med gjennomgående planke og la strenger, stol, hals langs den. Den var knallhard og brant nesten istykker overfresen, men et herlig materiale hva klang angår. Jeg lagde nye profiler på hals og plekterbrett, laserte med en veldig tynn blanding av grå og sort Herdins beis for patina, og lukket med tre lag Danish Oil, vått i vått, 1200 våtslipepapir, og et siste tynt drag med olje. Herdet i et par døgn. Sustain er hakket bedre enn en Fender Tele Mexico, og eviglang i forhold til gitaren jeg plukket i biter. Set-up, nøtt og kropp-materiale er etter min erfaring der det spares mest på billiggitarer. Halsen og mic'ene er nesten alltid av absolutt bra nok kvalitet. Herlig Strat lyder på en Hartke 100W Rørforsterker. Total kostnad 300,-.

Her er et bilde av datteren min under epletreet med kreasjonen.

gCycled_001.jpg

Takker og bukker. Designen er for menn med store mager som liker å ha gitaren lavt, som meg selv, eller for damer med digre pupper som liker å ha gitaren høyt, som kjæresten min. Er i tvil om den skal hete en BellyStrat eller BoobStrat :-)

Og så har jeg endelig fått noen bassgitar-deler fra England. Det blir neste prosjekt. Jeg har mer osp fra hagen, planker på 6,1cm tykkelse og 22cm bredde. De har ligget i låve i 2 1/2 år, og har nå ligget inne til tørk i et par måneder. Veier dem en gang i uken. Begynner å nærme seg nå. En FrankenLesPaul står på å-gjøre-listen, for jeg kan gjøre hele greia i én tykkelse, og så har jeg en pen japansk hals som er førti år gammel. Får se over sommerferien hvor langt jeg har kommet.