Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hals, fret buzz og action, hva foretrekker du?


Heilage

Anbefalte innlegg

Stort sett 10-46, standard Fenderspecs eller litt høyere (Lave E 2 mm- høy E 1,5 mm) på stratter og tele, muligens litt mer halsbøy for lyden sin del. Oversadel filer jeg så lavt som mulig uten at det klirrer. På andre gitarer blir det et kompromiss mellom spillbarhet og lyd, på ene LP-en har jeg for eksempel 0.095-0.44 og lav strengehøyde, på den andre 0.11-0.48 og høy action. Litt fretbuzz på D og G tåles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på gitaren, men har som regel forholdsvis høye strenger. Malmsteenstratten har skikkelig høy action og tynne strenger(bortsett fra dyp E) for å være tro mot svensk shredde-stil anno 1988, passe spesielt, men moro. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på gitaren, men har som regel forholdsvis høye strenger. Malmsteenstratten har skikkelig høy action og tynne strenger(bortsett fra dyp E) for å være tro mot svensk shredde-stil anno 1988, passe spesielt, men moro. :)

Jeg er også fan av den kombinasjonen. Høy action gir god klunk i strengene, tynne strenger gjør legato og annet morro lett for oss med dårlig teknikk. Et stort problem med dette opplegget, i hvert fall for min del, er problemer med intonasjon da min noe slurvete spillestil gjør at fort drar strengene sure om det klemmes for hardt på en akkord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fan av den kombinasjonen. Høy action gir god klunk i strengene, tynne strenger gjør legato og annet morro lett for oss med dårlig teknikk. Et stort problem med dette opplegget, i hvert fall for min del, er problemer med intonasjon da min noe slurvete spillestil gjør at fort drar strengene sure om det klemmes for hardt på en akkord.

Ja og når man legger til scallopering i tillegg, trengs det litt tilvenning.... :)

Endret av Amund Blix Aaeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.