Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå for Guitar Rig e.l. i stedet for forsterker?


Anbefalte innlegg

Det burde ikke være noe problem så lenge man har skrudd seg til gode lyder til å begynne med. F.eks. Amplitube har potensial til å låte veldig bra. Jeg har ingen betenkeligheter med å bruke det til innspillinger, og heller ikke live da man gjerne vil ha samme lyd uansett. Jeg ville vært litt skeptisk reint teknisk, men ikke lydmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra svar.

Begynner å se for meg en løsning med effektbrett/emulator av typen AXE-FX, POD, eller lignende. Da kan jeg klare meg med èn boks, og da slippe å kludre med PC/Mac etc.

Tror nok POD HD500 og tilsvarende brett blir mest aktuelt, med greit kompromiss mellom lyd, pris og funksjonalitet. Har ikke hatt effektbrett siden Digitech RP2000 som jeg kjøpte på slutten av 90-tallet, men tror og håper dagens brett er hakket bedre enn den. :)

Noen som kjenner til bra, oversiktlige sider som sammenligner aktuelle kandiater?

Axe-FX og POD er vel to forskjellige verdener ettersom jeg har forstått... noe som igjen reflekteres i prisforskjellen mellom de to. Du får vel den kjipeste Axe'n brukt til noe over den feteste POD'en ny...

Har du vurdert en Eleven Rack? Masse god lyd i den...

Jeg vurderer en Kemper Rack og i så tilfelle så kan det nok plutselig være at jeg har en 11R til salgs også... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hd500. har 11r nå og er kjempe fornøyd. personlig så synes jeg 11r knuser hd500. så hvis axe er så mye bedre som d sies,så må den være knallbra :) bare begynne å spare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 11r og er veldig fornøyd. Bruker den med studiomonitorer, men foretrekker å bruke den med skikkelig gitarkabinett og sluttrinn (og med cab-simuleringene skrudd av). Det morsomte, kanskje ikke festlig, men men..., er at jeg opplever at dens sterkeste side er clean og skranglevreng, mens 99% av alle type YouTube-demoer er i metal-gata.... Med 212 V30-kabinett skrudde jeg meg frem til masse bra bluesvreng-, funk-, og køntri-toner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hd500. har 11r nå og er kjempe fornøyd. personlig så synes jeg 11r knuser hd500. så hvis axe er så mye bedre som d sies,så må den være knallbra :) bare begynne å spare..

Axe FX II er ganske så mye bedre enn 11Rack ja! (Ganske så forskjellige prisklasser, så en sammenligning vil ikke være helt rettferdig heller)

Er også enig at 11Rack er bedre enn HD500, bruker av og til en HD500 på jobben og det er mildt sagt uinspirerende..

Man får det man betaler for i dette tillfellet.

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axe FX II er ganske så mye bedre enn 11Rack ja! (Ganske så forskjellige prisklasser, så en sammenligning vil ikke være helt rettferdig heller)

Er også enig at 11Rack er bedre enn HD500, bruker av og til en HD500 på jobben og det er mildt sagt uinspirerende..

Man får det man betaler for i dette tillfellet.

Uinspirerende? Det var da voldsomt. Da tror jeg du er mer opptatt av aa sniffe paa din egen gitarlyd enn aa faktisk spille musikk for a sette det helt paa spissen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uinspirerende? Det var da voldsomt. Da tror jeg du er mer opptatt av aa sniffe paa din egen gitarlyd enn aa faktisk spille musikk for a sette det helt paa spissen

Spiller gitar gjennomsnittlig 7 timer hver dag så jeg føler jeg får spilt litt musikk innimellom og ;)

Det er den stive følelsen av å spille gjennom Line 6`n som ødelegger det for meg, er vant til røramper gjennom mange år og Axe FX gir meg den følelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Åssn har folk råd til AXE-fx II lurer jeg på. I tillegg til alt annet liksom? :-P

Har hørt litt på hva denne boksen kan produsere av gitar-lyd, og den låter utvilsomt bedre enn mye annet... men allikevel.

Det store minuset jeg ser i alle slike alt-i-ett bokser er når man spiller inn i studio. Fleksibiliteten man får ved å bruke diverse plugins veier så til de grader opp for å sitte igjen med det man har spilt inn der og da. Dette gjelder spesielt når man mixer. For mye vreng på et gitarspor? Med en plugin:klikk klikk..fikset. Man kan selvsagt re-ampe med axe-fx, line6 osv, men hvor tidkrevende er ikke det? Når disse lager en ny generasjon plugins (Axe-PC var jo faktisk påtenkt en vending), kan vi snakke fleksibelt studio verktøy! Kan ikke skjønne hvorfor utviklingen ikke drar mer i denne retningen.

Axe-fx og lignende er nok vel og bra med tanke på plassbesparing og live-bruk, live innspillinger. Men som et studioverktøy ser jeg store mangler inntil de kommer på banen men noe som kan funke som en plugin.

Eller tid de som har mer peiling på Axe: har jeg misforstått noe her, eller tryller denne boksen frem den funksjonen jeg etterspør? Isåfall må jeg vel begynne å spare :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg velger forsterkersimulering eller ekte rør avhenger av hva det skal brukes til. Er det stor variasjon i repertoaret får man mest fleksibilitet med simulering. Med simulering kan man også oppnå tilnærmet samme lyd til alt fra øving på soverommet til stadion-gigs bare med å skalere FRFR forsterkere og høyttalere etter behov. Jeg bruker en Kemper Profiler og er strålende fornøyd med den. Før dette brukte jeg en Digitech RP1000 som fremdeles fungerer som backup. Ser man bort fra sim-bokser eldre enn 5 år får man bokser fra f.eks digitech, zoom, roland/boss og line6 med anstendig lyd uten å sprenge budsjettet. For de rimeligere variantene er de imidlertid slik at man må gjøre seg godt kjent med utstyret for å finne den lyden man er ute etter. Om man tror man bare skal skru frem den forsterkervarianten man er ute etter å få knall-lyd med en gang blir man skuffet. Det er det bare de mer kostbare løsningene som klarer (Axe, Kemper). Hjemme spiller jeg gjennom en liten mikser og et par studio-monitorer. Til band-øving har jeg skaffet et par Behringer Eurolive F1320 monitorer (300W) som låter utmerket i forhold til prisen (1800,-/stk). På spillejobber bruker jeg IEM for å kunne bevare hørselen intakt..

Rene programvare-løsninger som gutar-rig og amplitube er jeg noe skeptisk til pga tvilsom stabilitet på både maskin og programvare. Jeg har akkurat anskaffet Fishman's Triple Play gitar/midi kontroller og der følger deler av både amplitube og guitar-rig med så man kan blande og mikse gitar-lyd med synth. Med et godt audio-adapter for gitaren blir resultatet anstendig, men tror nok jeg holder meg til hardware-sim for gitarlyden enda en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten at det har noe med saken og gjøre,og ikke viktig i det hele tatt,så ser den kemper saken ut som noe jeg ser for meg de kunne brukt på psykiatrisk sykehus på 80 tallet eller noe... de må ha gjort det på kødd :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten at det har noe med saken og gjøre,og ikke viktig i det hele tatt,så ser den kemper saken ut som noe jeg ser for meg de kunne brukt på psykiatrisk sykehus på 80 tallet eller noe... de må ha gjort det på kødd :wacko:

Så ille er de da ikke. For de av oss som er litt gammeldagse og føler behov for direkte adgang til gain og tonekontroller som på en vanlig forsterker er den ihvertfall mye enklere å justere på enn Axe-FX, selv om den ikke følger Axe mht effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten at det har noe med saken og gjøre,og ikke viktig i det hele tatt,så ser den kemper saken ut som noe jeg ser for meg de kunne brukt på psykiatrisk sykehus på 80 tallet eller noe... de må ha gjort det på kødd :wacko:

Kemper`n finnes jo i rackformat nå og da ser den bra ut.

Kommer sikkert til å ryke på en for å teste den mot Axe`n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.