Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå for Guitar Rig e.l. i stedet for forsterker?


Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har erfaring med å bruke Guitar Rig eller lignende produkter til spillejobber, i stedet for gode gamle gitarforsterkere? Har ikke vært så mye borti ampsimulering og denne måten å gjøre ting på, men høres unektelig interessant ut å gå for en slik løsning fremfor å kjøp med ny forsterker. Antar at ampsimulering ikke er bedre enn en god, gammel rørforsterker, men høres ut som om teknologien har kommet såpass langt at det i mange sammenhenger kunne fungert bra med ampsimulering.

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med mac eller pc-baserte modelleringsløsninger, men som mangeårs Axe-FX bruker kan jeg skrive under på at Axe FX, både enern og toern fungerer bra både live, på øving og hjemme. Jeg kan også anbefale POD HD500 og 11 Rack (Digidesign Eleven Rack) som også er gode løsninger, om noe billigere.

Når det kommer til lydkvalitet, er Axe FX Ultra og Axe FX II godt over resten.

Kemper profiling amplifier har jeg ikke noe særlig erfaring med, har bare testa den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller i coverband, og trenger da mange forskjellige lyder i løpet av en kveld. Jeg spiller med Boss GT-10 rett i PA, og er strålende fornøyd med det!

Så elektro-rock-bandet Nephew fra Danmark på John Dee for et par år siden, og gitaristen der brukte Guitar Rig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt IKKE bruke disse iRig, Guitar Rig, Amplitube eller noe av det greiene der til noe annet enn nødløsning... funker greit til å fikle litt med gitar'n på hytta, men... med mindre veldig digitalt er din greie, så nei...

Eleven Rack og POD HD500 og den slags... Det fungerer veldig greit... Har ikke testet Axe FX av noe slag ennå, men har testet Kemper og der er jeg veldig positiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med å bruke Native Instruments B4 som Hammond B3 live. Det funka som fy! Til og med Lezlie-simulering.

Jeg ville vært litt mer forsiktig med å basere en hel gig på en data med GuitarRig, men det er nå min mening når det gjelder data.

Ting har lettere for å feile. Men det er mange feite lyder å skru i Guitar Rig. Selv har jeg versjon 5 på furterommet, men bruker den bare til lek og opptak.

Selv brukte jeg en modelleringsamp på siste jobb. Føler det er sikrere enn en data.

EDIT: Det feiteste er jo seff å bruke min gamle Fender Bassman 6G6B med front end!

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GuitarRig funker greit til å lage skisser og øve hjemme, men ville absolutt ikke gått for å bruke dette live. Det finns mange alternativer som er veldig mye bedre til akkurat det.

Det er nok en stund siden GuitarRig var det hotteste på denne fronten, og det er nok ikke dette folk sikter til når de snakker om at amp-simulerings-teknologien er kommet langt. Det folk snakker om er nok Axe-FX og Kemper, muligens også ElevenRack og andre billigere gitar-prosessorer fra Line6 og Boss med flere.

Uansett er det nok bare Axe-FX og Kemper som er bra nok til å låte som en god gammeldags rør-amp, men noen av de andre løsningene kan også funke bra.

Fordelen er at man slipper å dra på store rør-forsterkere og kan kjøre prosessorene rett i PA-anlegget. For en eventuell lydmann eller deg selv(hvis det er tilfelle), eliminerer de problemer med oppmikking av amp, feedback, gitarister som drar på for høyt-spillende amper og så videre.

Endret av metalhead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med live-bruk. Jeg kan tenke meg at det er en god sjanse for at det blir noe kuk eller latency etterhvert; man må jo tross alt stole på en PC. Jeg har tenkt å prøve det før, og jeg tror det er gjennomførbart. Jeg vet jo sønnen til Frank Zappa drev og markedsførte Guitar Rig for en stund tilbake.

Uansett er jeg uenig med at folk mener GuitarRig bare er et program man bruker for gøy og moro. Bruker man litt tid i GR så får man bra lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... tilfeldigheten hadde seg slik at jeg nettopp fikk oppleve som publikumer hvordan det er når noen bruker ett av disse programmene og en mac... håper og tror det går å gjøre det bedre enn som så, men det var fælt å høre på.

Hjalp ikke at den andre gitaristen brukte en Fender Blues Jr. som hørtes uendelig mye feitere ut... En fikk på en måte A/B'et det.

Og jo... when the drummer kicked in så var det fortsatt veldig åpenbart at noen kjørte kjip emulator...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra svar.

Begynner å se for meg en løsning med effektbrett/emulator av typen AXE-FX, POD, eller lignende. Da kan jeg klare meg med èn boks, og da slippe å kludre med PC/Mac etc.

Tror nok POD HD500 og tilsvarende brett blir mest aktuelt, med greit kompromiss mellom lyd, pris og funksjonalitet. Har ikke hatt effektbrett siden Digitech RP2000 som jeg kjøpte på slutten av 90-tallet, men tror og håper dagens brett er hakket bedre enn den. :)

Noen som kjenner til bra, oversiktlige sider som sammenligner aktuelle kandiater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Youtube er nok et bra sted å starte. Hvis du leter litt finner du nok sammenligninger av de forskjellige brettene du er interessert i.

For eksempel:

Musicradar kan muligens ha noen artikler der de sammenligner, de har i hvert fall reviews av de forskjellige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.