Web Analytics
Jump to content

Gibson Custom shop? oppskrytt?


Andersvinden

Recommended Posts

Dyre? Bortsett fra sære utgaver av CS modeller er det bare vrøvl. Gibson gitarer har aldri i historien vært så billige som nå.

I 1975 kosta en Les Paul Deluxe 5.700kr. Det tilsvarer ca. 28.000kr. i dag.

I rene penger kostet Standard Les Paul gitarer lenge mer enn det en R7 eller R8 koster i dag.

Link to comment
Share on other sites

Dyre? Bortsett fra sære utgaver av CS modeller er det bare vrøvl. Gibson gitarer har aldri i historien vært så billige som nå.

I 1975 kosta en Les Paul Deluxe 5.700kr. Det tilsvarer ca. 28.000kr. i dag.

I rene penger kostet Standard Les Paul gitarer lenge mer enn det en R7 eller R8 koster i dag.

Er det ikke det vi sier da???? NOEN av modellene er litt stive i pris
Link to comment
Share on other sites

Det er jo mulig, men sutringen over prisen var bare en brøkdel av det det er i dag.

Kanskje fordi det idag produseres en rekke high-end gitarer til tilsvarende priser. Når en rekke av disse gitarene holder høyere kvalitet enn Gibson CS..

Da er det naturlig at folk "sutrer"..

Link to comment
Share on other sites

Vi i Norge er bortskjemte med god økonomi, og de fleste gitarister har råd til mange gitarer. Det var ikke mange på 60 og 70 tallet som hadde mange gitarer. Nå har de fleste gitarister minst et lite harem av instrumenter. Nyt det mens det enda fortsatt er slik. Det er ikke sikkert det varer evig.

Jeg er også litt forbasuset over enkeltes evne til å måle kvalitet i gitarer. Den er mye bedre enn den, men koster bare halvparten så mye osv.... Ofte er det vel kun personlige preferanser, eller kanskje til og med andres preferanser som bestemmer hvor "bra" en gitar er.

Mulig Gibson er overpriset, men begge mine CS-modeller er verdt hver krone, men kan dog skjønne dem som stiller spørsmålstegn ved prisdifferansen på f.eks. LP R8 og R9. Greit at Det er litt nøyere sortering av treverk på R9, men ellers er gitarene nesten identisk. Likevel er det slik at det er de som ikke synes de har råd til den og den gitaren som synes de er overpriset. Ja, det er mulig du kan få en tilsvarende gitar til en billigere penge, men det blir for meg, likevel ikke det samme, og slik er det nok mange som føler og tenker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du kjøper en brukt Gibson CS synes jeg absolutt det er verdt prisen. (14-16k vanligvis) Men er en 2013 R9 så mye bedre at den er verdt de 40+ kruttlappene? Ikke i mine øyne =/ Men NOEN må jo kjøpe de, så vi andre med normale lommebøker kan kjøpe de brukt senere.

Link to comment
Share on other sites

Vi i Norge er bortskjemte med god økonomi, og de fleste gitarister har råd til mange gitarer. Det var ikke mange på 60 og 70 tallet som hadde mange gitarer. Nå har de fleste gitarister minst et lite harem av instrumenter. Nyt det mens det enda fortsatt er slik. Det er ikke sikkert det varer evig.

Jeg er også litt forbasuset over enkeltes evne til å måle kvalitet i gitarer. Den er mye bedre enn den, men koster bare halvparten så mye osv.... Ofte er det vel kun personlige preferanser, eller kanskje til og med andres preferanser som bestemmer hvor "bra" en gitar er.

Mulig Gibson er overpriset, men begge mine CS-modeller er verdt hver krone, men kan dog skjønne dem som stiller spørsmålstegn ved prisdifferansen på f.eks. LP R8 og R9. Greit at Det er litt nøyere sortering av treverk på R9, men ellers er gitarene nesten identisk. Likevel er det slik at det er de som ikke synes de har råd til den og den gitaren som synes de er overpriset. Ja, det er mulig du kan få en tilsvarende gitar til en billigere penge, men det blir for meg, likevel ikke det samme, og slik er det nok mange som føler og tenker.

Godt skrevet!

Det som til syvende og sist teller mest for min del, er jo hva jeg har lyst på. Jeg kan sikkert få mest mulig kvalitet for pengene, hvis jeg leter rundt, og får bygd noe som passer, men det er underordnet. For min del, uten å ville tråkke noen på tærne, så er det ikke mye mojo i en Tyler/Suhr/Mayones etc... Om jeg kanskje kan få litt mer "kvalitet" for pengene i enkelte tilfeller spiller utrolig liten rolle. Vil man har en Gibson Les Paul, så er det vanskelig å erstatte det ønsket med noe annet.

Link to comment
Share on other sites

R0 er vel den aller dyreste av disse reissuene. Men dette handler i bunn og grunn om tilbud og etterspørsel. Da jeg var ungdom på tidlig nittitall, så mener jeg at en LP standard kosta rundt 20 tusen. Nå koster en Standard 12-13 tusen. Supply and demand..

Edited by davidsen
Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd de aller nyeste R9ene, så når det gjelder disse kan jeg ikke uttale meg, men når det gjelder R4, R7 og R8 så mener jeg de er 'innafor' når det gjelder pris, og vel så det. De eksemplarene jeg har prøvd har vært milevis foran sine billigere brødre i 'standard'-sortementet.

Prøvde en R9 for fire-fem år siden, og mer enn bare et par akkorder og noen dårlige forsøk på blues-licks, og den var, 'hands down', den beste Les Paul'en jeg hadde spilt på, og er fremdeles den beste jeg har hatt i fanget. Fantastisk gitar? Ja, så absolutt. Verdt prislappen? Kan diskuteres.

Jeg sitter med følelsen av at det hos meg er litt spørsmål om hva slags økonomisk situasjon jeg måtte befinne meg i. Muligens en rar tanke, men om jeg hadde tynt egne økonomiske grenser og levd på lut og kaldt vann for å kunne kjøpt meg en R9, så hadde jeg kanskje forventet mer igjen enn om de 40k + hadde vært 'lommerusk'. Hadde jeg fint hatt råd til en R9 hadde jeg også kanskje vært vant til gitarer i det prissegmentet/kvalitetsklassen, og hadde muligens vært mer klar over hva jeg fikk for pengene, kontra de skyhøye forventningene jeg kanskje hadde hatt om jeg hadde pansatt bilen for å skaffe meg instrumentet...?

Muligens helt på jordet, men men.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.