Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Custom shop? oppskrytt?


Andersvinden

Anbefalte innlegg

Dyre? Bortsett fra sære utgaver av CS modeller er det bare vrøvl. Gibson gitarer har aldri i historien vært så billige som nå.

I 1975 kosta en Les Paul Deluxe 5.700kr. Det tilsvarer ca. 28.000kr. i dag.

I rene penger kostet Standard Les Paul gitarer lenge mer enn det en R7 eller R8 koster i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyre? Bortsett fra sære utgaver av CS modeller er det bare vrøvl. Gibson gitarer har aldri i historien vært så billige som nå.

I 1975 kosta en Les Paul Deluxe 5.700kr. Det tilsvarer ca. 28.000kr. i dag.

I rene penger kostet Standard Les Paul gitarer lenge mer enn det en R7 eller R8 koster i dag.

Er det ikke det vi sier da???? NOEN av modellene er litt stive i pris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig, men sutringen over prisen var bare en brøkdel av det det er i dag.

Kanskje fordi det idag produseres en rekke high-end gitarer til tilsvarende priser. Når en rekke av disse gitarene holder høyere kvalitet enn Gibson CS..

Da er det naturlig at folk "sutrer"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i Norge er bortskjemte med god økonomi, og de fleste gitarister har råd til mange gitarer. Det var ikke mange på 60 og 70 tallet som hadde mange gitarer. Nå har de fleste gitarister minst et lite harem av instrumenter. Nyt det mens det enda fortsatt er slik. Det er ikke sikkert det varer evig.

Jeg er også litt forbasuset over enkeltes evne til å måle kvalitet i gitarer. Den er mye bedre enn den, men koster bare halvparten så mye osv.... Ofte er det vel kun personlige preferanser, eller kanskje til og med andres preferanser som bestemmer hvor "bra" en gitar er.

Mulig Gibson er overpriset, men begge mine CS-modeller er verdt hver krone, men kan dog skjønne dem som stiller spørsmålstegn ved prisdifferansen på f.eks. LP R8 og R9. Greit at Det er litt nøyere sortering av treverk på R9, men ellers er gitarene nesten identisk. Likevel er det slik at det er de som ikke synes de har råd til den og den gitaren som synes de er overpriset. Ja, det er mulig du kan få en tilsvarende gitar til en billigere penge, men det blir for meg, likevel ikke det samme, og slik er det nok mange som føler og tenker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper en brukt Gibson CS synes jeg absolutt det er verdt prisen. (14-16k vanligvis) Men er en 2013 R9 så mye bedre at den er verdt de 40+ kruttlappene? Ikke i mine øyne =/ Men NOEN må jo kjøpe de, så vi andre med normale lommebøker kan kjøpe de brukt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i Norge er bortskjemte med god økonomi, og de fleste gitarister har råd til mange gitarer. Det var ikke mange på 60 og 70 tallet som hadde mange gitarer. Nå har de fleste gitarister minst et lite harem av instrumenter. Nyt det mens det enda fortsatt er slik. Det er ikke sikkert det varer evig.

Jeg er også litt forbasuset over enkeltes evne til å måle kvalitet i gitarer. Den er mye bedre enn den, men koster bare halvparten så mye osv.... Ofte er det vel kun personlige preferanser, eller kanskje til og med andres preferanser som bestemmer hvor "bra" en gitar er.

Mulig Gibson er overpriset, men begge mine CS-modeller er verdt hver krone, men kan dog skjønne dem som stiller spørsmålstegn ved prisdifferansen på f.eks. LP R8 og R9. Greit at Det er litt nøyere sortering av treverk på R9, men ellers er gitarene nesten identisk. Likevel er det slik at det er de som ikke synes de har råd til den og den gitaren som synes de er overpriset. Ja, det er mulig du kan få en tilsvarende gitar til en billigere penge, men det blir for meg, likevel ikke det samme, og slik er det nok mange som føler og tenker.

Godt skrevet!

Det som til syvende og sist teller mest for min del, er jo hva jeg har lyst på. Jeg kan sikkert få mest mulig kvalitet for pengene, hvis jeg leter rundt, og får bygd noe som passer, men det er underordnet. For min del, uten å ville tråkke noen på tærne, så er det ikke mye mojo i en Tyler/Suhr/Mayones etc... Om jeg kanskje kan få litt mer "kvalitet" for pengene i enkelte tilfeller spiller utrolig liten rolle. Vil man har en Gibson Les Paul, så er det vanskelig å erstatte det ønsket med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R0 er vel den aller dyreste av disse reissuene. Men dette handler i bunn og grunn om tilbud og etterspørsel. Da jeg var ungdom på tidlig nittitall, så mener jeg at en LP standard kosta rundt 20 tusen. Nå koster en Standard 12-13 tusen. Supply and demand..

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd de aller nyeste R9ene, så når det gjelder disse kan jeg ikke uttale meg, men når det gjelder R4, R7 og R8 så mener jeg de er 'innafor' når det gjelder pris, og vel så det. De eksemplarene jeg har prøvd har vært milevis foran sine billigere brødre i 'standard'-sortementet.

Prøvde en R9 for fire-fem år siden, og mer enn bare et par akkorder og noen dårlige forsøk på blues-licks, og den var, 'hands down', den beste Les Paul'en jeg hadde spilt på, og er fremdeles den beste jeg har hatt i fanget. Fantastisk gitar? Ja, så absolutt. Verdt prislappen? Kan diskuteres.

Jeg sitter med følelsen av at det hos meg er litt spørsmål om hva slags økonomisk situasjon jeg måtte befinne meg i. Muligens en rar tanke, men om jeg hadde tynt egne økonomiske grenser og levd på lut og kaldt vann for å kunne kjøpt meg en R9, så hadde jeg kanskje forventet mer igjen enn om de 40k + hadde vært 'lommerusk'. Hadde jeg fint hatt råd til en R9 hadde jeg også kanskje vært vant til gitarer i det prissegmentet/kvalitetsklassen, og hadde muligens vært mer klar over hva jeg fikk for pengene, kontra de skyhøye forventningene jeg kanskje hadde hatt om jeg hadde pansatt bilen for å skaffe meg instrumentet...?

Muligens helt på jordet, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.