Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Electromagnetic shielding


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å bygge et litt uvanlig pedalbrett som skal plasseres i mellom forsterker og kabinett.

Kassen skal lages i tre og den blir kledd i tolex.

Tenkte å legge til en ekstra plate som skal fungere som en elektromagnetisk skjerm i mellom pedalbrettet og forsterkeren.

Jeg har testet prototype hvor pedalene, strømforsyning og resten av elektronikken var plassert i en koffert på toppen av forsterkeren.

Ingen støy! Men likevel jeg er litt bekymret når brettet skal ligge under forsterkeren og tenkte jeg kunne skru på en skjerm for jeg legger tolex rundt hele kassen.

Må jeg ha skjerm?

Hva slags materiale?

Hvor tykt det må være?

rig2cw.jpg

rig2fx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ampen og pedalene i seg selv er skjermet fra før, så jeg vil tro at det ikke er fult så nødvendig? Men du kan alltids bruke kopper, aluminium eller andre ledende metaller i jord som skjerming. Når du først har så kort avstand mellom brett og amp, så kan du bruke korte, skjermede kabler i mellom, det skal virke forebyggende mot ytre støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest opptatt av forsterkerens transformatorer. Regner med at den skaper et elektromagnetisk felt som kan påvirke noe elektronikken i boksen min.

Hvordan er disse skjermet?

Tenker ikke på stock-pedaler men på resten av elektronikken: strømforsyning (hjemmelaget), trådløs mottaker (Relay G30), microcontroler...

Jordsløyfer var en barnesykdom for et år siden og regner med at systemet skal være immunt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må spørre om er hvordan den hjemmelagde forsyningen, mikrokontrollerkretsen og eventuelle svitsjekretser mellom pedalene er skjermet, og hvor sensitive disse er for EMI.

Den eneste på forumet som kan finne ut dette er du.

Resten, som pedaler, amp (inkludert trafoer) og innkjøpt kabling, følger kravene for CE-merking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.