Web Analytics
Jump to content

Head vs Combo


Recommended Posts

Jeg lurer litt på combo versus head versjoner av forsterkere. Jeg tenker å kjøpe en rørforsterker (kanskje flere senere) og lurer på om det er best å kjøpe head-versjon eller combo-versjon. Jeg ser at de fleste head-versjonene av forsterkere selges ofte med kabinett som er "matchet" til forsterkeren. Hvor viktig er det at en har et kabinett som passer til forsterkeren? (Jeg skjønner at en må ha et kabinett med riktig impedans/motstand (4/8/16 Ohm)). Kan jeg bruke hvilket som helst kabinett med en rør-forsterker og det vil høres like bra ut? (gitt at kabinettene er sammenlignbare i kvalitet)

Noen fordeler jeg har kommet opp med for de to mulighetene:

Combo:
+ Kanskje litt mindre
+ Bare en boks

Head+Kabinett:
+ Tar mindre plass hvis jeg vil ha flere forsterkere, trenger da kanskje ikke flere kabinetter
+ Kan bruke attenuator for å få vreng på lavere volum
+ Ser at mange byggesett for forsterkere ofte er i headversjon (det går jo selvsagt ann å bygge dem inn i en comboamp)

Link to comment
Share on other sites

Det første jeg synes er greit å nevne, er at forsterkere er forskjellig voicet, og at det matchende kabinettet som regel har høyttalere som passer forsterkeren på en god måte(om man liker lyden blir vel spørmål om smak). Så, til spørsmålet ditt; Ja, du kan bruke ett kabinett til hvilken som helst forsterker, så lenge impedansen er riktig. Og nei, jeg mener at det ikke er alle forsterkere som passer til ett type kabinett. Dette har ikke noe med kabinettet i seg selv å gjøre, men høyttalerne som sitter i det. Men igjen, det kan godt hende du finner et kabinett med elementer du synes passer til hvasomhelst, smak og behag fungerer gjerne sånn. ;)

Noe som jeg synes er på minussiden når det gjelder comboer, er vekten, jeg synes de fort blir fryktelig tunge. På en topp og et kabinett får du ihvertfall spredt vekten i to bulker. Minussiden med dette er jo at det blir mer å bære på.

Attenuator, mja... Du må fort et stykke opp i pris for at du skal få noe som ikke dreper diskant og responsen, men det finnes jo "billigversjoner" som fungerer helt greit. Et alternativ er en forsterker med mastervolum, men det blir litt annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig tilhenger av combo. Det er flere grunner til det, som jeg skal liste senere. Jeg har selv hatt både stack og combo, men kommet fram til at stack er upratisk (i alle fall for mitt vedkommende).

Hvorfor kombo:

+ Praktisk å frakte rundt.

+ Lettere å plassere på en scene (både mtp plassmangel og vinkling).

+ Ser stiligere ut (imo)

+ Madammen blir mer fornøyd (om den skal plasseres i hjemmet).

+ Spiller bedre på lavere volum (kanskje litt psykisk).

+ Du får garantert en høyttaler som matcher.

+ Billigere (mm du skal bruke samme cab på flere amper).

Link to comment
Share on other sites

Ang. combo så kan du helt fint bruke attenuator til det og. Kabinetter som selges sammen med topper har som regel likt design og "riktige" høyttalere, men ang sistnevnte er det strengt tatt en smakssak. Min erfaring er at jo lenger opp i pris du kommer, jo mer er høyttalerne skreddersydd til toppen. Vintagegitar, for eksempel, selger ikke Dr Z Z-wreck alene. Du MÅ kjøpe kabinettet med alnico gold/blue, argumentert med at de ikke går god for lyden hvis du matcher den med et hvilkensomhelst kabinett.

Jeg liker combo best pga portabiliteten. Kult med digert stakk på stor scene, men sjelden jeg har behov for det.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det viste jeg ikke. Jeg har bare brukt enklere forsterkere så langt. Hvordan kan jeg se på specs på internett om en combo-forsterker kan ha attenuator? Jeg så på noen forsterkere nå, men klarte ikke å finne det ut for dem. (De jeg så på var Line6 DT25, Fender Blues Jr, Blackstar HT-5).

Er det bare kraftigere comboer som kan bruke attenuator?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det går en jack fra høyttaleren og inn i forsterkeren bak er det ikke noe problem. Har aldri vært borti en røramp der det ikke går, og har du ikke røramp har du ikke bruk for attenuator i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Det at høyttallere alltid er matchet forsterkeren i en combo, vet jeg ikke helt om jeg kjøper. Spesielt hvis det er litt billigere versjoner må prisen kuttes et sted, og høyttalerelementer er en faktor der man kan spare inn. Nå er det ikke noe videre problem å bytte elementer i hverken comboer eller cabs, men det er greit å være klar over, kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man finner en amp man har lyst på, så er det som regel det sammeom det er en combo eller topp og kabinett for min del.. Ellers så foretrekker jeg topp+kabinett fordi det ser tøffere ut, og fordi jeg bytter mellom forskjellige topper gjennom samme kabinett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kina-gitarer har jo økt betraktelig på kvaliteten sist årene, og det skyldes nok produksjonsteknologi som er blitt mer presis og produserer høyre kvantum til billig pris. I tillegg til veldig billig arbeidskraft. Men når man nærmer seg 10k, så er det en del "trygge" alternativer der ute fra Martin, Furch, Taylor 110, Cort, Ibanez etc som jeg ville vurdert fremfor Morgan og HB. 
    • Du kommer mer enn langt nok med 15W rørforsterker og et 1x12 kabilett.  Blir det for lite, kan du selge kabinettet og kjøpe et 2x12 istedenfor - du fyller rommet noe bedre da   Jeg har ikke prøvd PRS'en men den får mye gode tilbakemeldinger, og skal være en meget allsidig amp. Må hvertfall ikke la deg lure av styrken på forsterkeren! Har en 15W røramp som lett holder tritt med min Marshall JVM på 50W volummessig, og spesielt i 25 kvm, som ikke er så veldig stort rom. Du blir nok ikke skfufet Ellers har Marshall DSL20 og ENGL Fireball 25 fått mye bra tilbakemeldinger, så du har mye å velge blant hvis du vurderer alternativer. 
    • Dette kan jeg ikke, så ønsker ikke å uttale meg på pris. Men har inntrykk av at mange er villig til å betale "ekstra" for gamle og vellbrukte Gibson-gitarer, så tror nok man bør forvente mer enn hva en nyere i god stand koster. Alltid noen som er interessert i sånt. 
    • Hei.En nyere brukt standard i god stand går for ti-tolv tusen.Så kan man begynne å trekke fra for båndslitasje,reparert halsbrudd,finish, osv.Det er heller ingen fordel at originale deler er byttet ut.Så det spørs  hvordan den er å spille på,(halsprofil,setup,lyd...) dvs. om kjøperen liker den,og er villig til å betale det du forlanger.Og som alltid i en annonse:Bilder,bilder,bilder.. (En brukt Special går for 6-7 tusen og dette er veldig gode gitarer,de er bare ikke så forseggjort som Standard med blank lakk,binding,inlays osv.) Skal kjøperen ha en SG,velger han/hun en gitar i god stand eller en som er modifisert og med reparert halsbrudd?Hmmm.... Tror ikke du får mer enn 5.000,men du kan jo prøve med 7. Lykke til 🙂
    • Hei Noen erfaringer her? Postivt? Negativt? Er kabinettet stort nok for et 25kvm øvingslokale? Spiller stort sett rock, metal og mye forskjellig mellom. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.