Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Head vs Combo


Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på combo versus head versjoner av forsterkere. Jeg tenker å kjøpe en rørforsterker (kanskje flere senere) og lurer på om det er best å kjøpe head-versjon eller combo-versjon. Jeg ser at de fleste head-versjonene av forsterkere selges ofte med kabinett som er "matchet" til forsterkeren. Hvor viktig er det at en har et kabinett som passer til forsterkeren? (Jeg skjønner at en må ha et kabinett med riktig impedans/motstand (4/8/16 Ohm)). Kan jeg bruke hvilket som helst kabinett med en rør-forsterker og det vil høres like bra ut? (gitt at kabinettene er sammenlignbare i kvalitet)

Noen fordeler jeg har kommet opp med for de to mulighetene:

Combo:
+ Kanskje litt mindre
+ Bare en boks

Head+Kabinett:
+ Tar mindre plass hvis jeg vil ha flere forsterkere, trenger da kanskje ikke flere kabinetter
+ Kan bruke attenuator for å få vreng på lavere volum
+ Ser at mange byggesett for forsterkere ofte er i headversjon (det går jo selvsagt ann å bygge dem inn i en comboamp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg synes er greit å nevne, er at forsterkere er forskjellig voicet, og at det matchende kabinettet som regel har høyttalere som passer forsterkeren på en god måte(om man liker lyden blir vel spørmål om smak). Så, til spørsmålet ditt; Ja, du kan bruke ett kabinett til hvilken som helst forsterker, så lenge impedansen er riktig. Og nei, jeg mener at det ikke er alle forsterkere som passer til ett type kabinett. Dette har ikke noe med kabinettet i seg selv å gjøre, men høyttalerne som sitter i det. Men igjen, det kan godt hende du finner et kabinett med elementer du synes passer til hvasomhelst, smak og behag fungerer gjerne sånn. ;)

Noe som jeg synes er på minussiden når det gjelder comboer, er vekten, jeg synes de fort blir fryktelig tunge. På en topp og et kabinett får du ihvertfall spredt vekten i to bulker. Minussiden med dette er jo at det blir mer å bære på.

Attenuator, mja... Du må fort et stykke opp i pris for at du skal få noe som ikke dreper diskant og responsen, men det finnes jo "billigversjoner" som fungerer helt greit. Et alternativ er en forsterker med mastervolum, men det blir litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig tilhenger av combo. Det er flere grunner til det, som jeg skal liste senere. Jeg har selv hatt både stack og combo, men kommet fram til at stack er upratisk (i alle fall for mitt vedkommende).

Hvorfor kombo:

+ Praktisk å frakte rundt.

+ Lettere å plassere på en scene (både mtp plassmangel og vinkling).

+ Ser stiligere ut (imo)

+ Madammen blir mer fornøyd (om den skal plasseres i hjemmet).

+ Spiller bedre på lavere volum (kanskje litt psykisk).

+ Du får garantert en høyttaler som matcher.

+ Billigere (mm du skal bruke samme cab på flere amper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. combo så kan du helt fint bruke attenuator til det og. Kabinetter som selges sammen med topper har som regel likt design og "riktige" høyttalere, men ang sistnevnte er det strengt tatt en smakssak. Min erfaring er at jo lenger opp i pris du kommer, jo mer er høyttalerne skreddersydd til toppen. Vintagegitar, for eksempel, selger ikke Dr Z Z-wreck alene. Du MÅ kjøpe kabinettet med alnico gold/blue, argumentert med at de ikke går god for lyden hvis du matcher den med et hvilkensomhelst kabinett.

Jeg liker combo best pga portabiliteten. Kult med digert stakk på stor scene, men sjelden jeg har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det viste jeg ikke. Jeg har bare brukt enklere forsterkere så langt. Hvordan kan jeg se på specs på internett om en combo-forsterker kan ha attenuator? Jeg så på noen forsterkere nå, men klarte ikke å finne det ut for dem. (De jeg så på var Line6 DT25, Fender Blues Jr, Blackstar HT-5).

Er det bare kraftigere comboer som kan bruke attenuator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det går en jack fra høyttaleren og inn i forsterkeren bak er det ikke noe problem. Har aldri vært borti en røramp der det ikke går, og har du ikke røramp har du ikke bruk for attenuator i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at høyttallere alltid er matchet forsterkeren i en combo, vet jeg ikke helt om jeg kjøper. Spesielt hvis det er litt billigere versjoner må prisen kuttes et sted, og høyttalerelementer er en faktor der man kan spare inn. Nå er det ikke noe videre problem å bytte elementer i hverken comboer eller cabs, men det er greit å være klar over, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man finner en amp man har lyst på, så er det som regel det sammeom det er en combo eller topp og kabinett for min del.. Ellers så foretrekker jeg topp+kabinett fordi det ser tøffere ut, og fordi jeg bytter mellom forskjellige topper gjennom samme kabinett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.