Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Floyd Rose problem på Charvel Pro Mod San Dimas


Ampsheep

Anbefalte innlegg

Kjøpte denne gitaren nesten ubrukt for en stund siden.

funker helt fint hvis jeg tar en "dive bomb" da går den fint tilbake i stemming.
problemet er hvis jeg drar tremoloen bakover, da går den ikke tilbake, da blir alle strengene litt ustemt, for å rette opp dette må jeg da gjøre en "divebomb" igjen.

Hva skal jeg starte med for å løse dette problemet:

*nye fjærer?
* Ny tremolo blokk?
* Nye studs?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som om tremen ikke er 100% i vater. Da blir det gjerne slik, eller alternativt at studs/knivegger er slitt.

Det er en annen mulighet. En mulig fiks er å avlaste floyden, drei studs 1/4 omdreining i den høyderetningen du helst vil ha, enten lavere eller høyere, og prøvespill. Da har kniveggene nytt anlegg, og det skjer at det løser problemet. Så er det da slik at du har endret høyden på strenger, og du kan få fretbuzz eller en mer tungspilt gitar, alt ettersom. Det er verdt et forsøk, da du bare kan reversere hvis det ikke løser noe.

Sjekk vater på trem først. Den "henger" gjerne hårfint på den ene eller andre siden, hvis alt annet stemmer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tremen trenger ikke være helt i vater, er vanlig at mange setter de opp med litt vinkel( som regel på non recessed trem's)

Jeg foretrekker mine helt i vater dog.

Tipper på kniveggene ettersom disse Charvel' ene bruker en rimeligere Lisensiert Floyd laget av mykere metal.

Vet om mange som bare har byttet til en ordentlig Floyd etter lignende problemer på disse(Alle produksjons Charvels bruker disse Floydene, et "lyst" innfall av Fender for å costcutte her!)

Godt forslag fra CF.

Mulig du kan utligne høydeforskjellen med en liten tvist på trussroden hvis det bare er snakk om en liten heving eller senking av Floyden

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei, skal prøve ^_^ takk for tips!
Todde det egentlig var OFR på de her jeg.
så kanskje det greieste bare er å bytte til en Gotoh floyd om det kke funker å vri studs 1/4 omdreining.
tipper dette bare kommer til å bli værre og værre etterhvert, hvis metalet er mykt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange som tror det sitter original Floyd på disse og det er ikke rart, Fender prøver etter beste evne og tåkelegge det med måten

De merker den på.

Spekulativt rett og slett, men du må desverre opp på Charvel CS for å få OFR

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er en bitteliten skade, kan det også forlenge levettiden/løse problemet ved å plukke alt fra hverandre, og file litt. Dette er omtrent som å tisse i buksa for å holde varmen, da herdingen på billige løsninger bare gjelder overflaten av delene.

Til vanlig er slike knivegger så skadet at det er langt over grensen for hva som kan fikses når man skal kikke på det, men det er en mulighet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 4 weeks later...

bestemt meg for å sette på en: Floyd Rose RG Tremolo Stop, for å slippe problemet.

har gitaren stemt i E og skal bruke den i drop D noen ganger, venter på en EVH d-tuna i posten.

Tåler denne drop D med tanke på at det da legges mere press på?

evt også divebombs?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bestemt meg for å sette på en: Floyd Rose RG Tremolo Stop, for å slippe problemet.

har gitaren stemt i E og skal bruke den i drop D noen ganger, venter på en EVH d-tuna i posten.

Tåler denne drop D med tanke på at det da legges mere press på?

evt også divebombs?

Vil ikke tro det skulle være noe problem :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke tro det skulle være noe problem :)

nei, håper bare ikke det begynner å sprekke om det blir for mye press på treskruene.

har 2 sånne kit, så kan evt. bare sette på begge 2 :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Lignende innhold

    • Av Skullkrusher
      Stjeler ideen fra @tg1! Har alltid tenkt på å lage utstyrstråd, men en slags rig rundown er kanskje mer spennende. Velger å ekskludere gitarer og annet utstyr jeg ikke bruker regelmessig i bandene mine. Kan kjapt nevne litt om hva slags lydideal jeg har. Favorittgitaristene mine er Eddie Van Halen, André Olbrich, Andy LaRoque, Glenn Tipton og Michael Romeo. Musikken jeg hører på er 50% metall (speed metal, power/prog, black metal), resterende 80-talls hardrock, synthwave, prog rock, indie/americana.  
      Gitarene:
      Jackson USA Select RR1
      Kjøpte denne brukt fra en sveitser i desember i 2019 og har knapt spilt på andre gitarer siden. Den spiller selvfølgelig helt fantastisk, er dønn stabil og har omtrent ingen skavanker. Lite slitasje også, til tross for at den er ti år gammel. I de siste tre årene har jeg spilt en del live, og jeg har kommet frem til at V/RR-gitarer er desidert mest komfortable å stå og spille med, spesielt om man synger samtidig, så det var bare logisk at jeg måtte ende opp med en RR1 til slutt! 

      GMW San Dimas 
      Edit: Legger til også denne i åpningsposten. Det morsomme er at jeg vet av tre (!) forumitter som har hatt den før meg, men jeg klarte ikke å finne en NGD-tråd, bare tråder der gitaren har blitt nevnt. Gitaren ble bygget for Tom McDyne av GMW i 2004 i forkant av en turné med Circle II Circle. Ifølge McDyne er den bygget etter målene på den originale San Dimasen fra 80-tallet. En liten fun fact. Pga. at McDyne ville ha vinylsticker av coveret på albumene han turnerte for ønsket han å ha halsmikken så langt opp mot halsen som mulig, selv om Lee Garver i GMW advarte om at den ikke lenger kom til å være i "sweet spot". Derfor er det nærmest umulig å spille overtoner med åpen streng, spesielt på femte bånd - når man bruker halsmikk. 

      Ibanez RG560
      Denne kjøpte jeg av @Debris i 2008. Hyggelig handel med en hyggelig kar. Jeg har modifisert den en del siden jeg fikk den. Det største som er blitt gjort er at den har fått nye bånd (Jescar EVO Gold) hos Falck. Ellers har den fått en Seymour Duncan JB og messingblokk til Edgen. Fantastisk gitar med masse sjarm. Lettspilt som få, og den er nok min fremste sofagitar.

      Tidligere gitarer nevnt i denne posten: Charvel Pro-Mod San Dimas, ESP LTD MH-1000 Deluxe, Jackson King V Pro.
      Effekter:
      Jeg har et relativt kjedelig pedalbrett sammenlignet med de fleste på forumet her, men tenkte å forklare litt hvordan jeg bruker det. Pitchblack, TS-9 og Phase 90 går foran ampen, NS-2, Mooer EQ og DM-7w går i effektsløyfa. Tubescreameren står omtrent alltid på når jeg spiller med vreng. EQ-pedalen brukes kun som soloboost i tillegg til delayen. Noen ganger bruker jeg Phase 90-en når det er et riff som skal fremheves, eller jeg bare vil spille Ain't Talking About Love på øvingslokalet. Ikke den mest essensielle pedalen, men veldig kul. Har også fotpedal til forsterkeren og spiller sjeldent på clean-kanalen uten delay på. Spiller i det hele tatt sjeldent på clean-kanalen. Oppdatering: Har lagt til en EQ og byttet ut DD-3 med DM-7w da DD-3 streiket. 

       
      Forsterkere:
      Peavey 5150 + Laney IRT412
      Har hatt Peaveyen min siden dagen siden vi spilte vår første gig med Keiser og har egentlig ikke lett særlig etter forsterkere siden den gang. Passer meg utmerket. Spiller oftest med low på 5, mid på 7 og high på 5 med både presence og resonance på rundt 5, alt avhengig av lokalets akustikk. Pre-gain på 3-4, avhengig av hvilken gitar jeg bruker. Kabinettet kunne jeg kanskje tenkt meg å bytte ut etter hvert, men synes det funker veldig bra til prisen. Har som regel med meg 5150-en på giger om ikke det er 5-6 band som spiller samme kveld og lydmann ønsker at bandene helst bruker samme utstyr. Kabinett brukes kun på øvingslokalet.

       
      Boss Katana 100
      Denne står på øvingslokalet til det andre bandet. Noen 5150 er det selvfølgelig ikke, men den spiller høyt som fy og låter svært bra. Jeg er av den oppfatningen av at alle burde ha en Katana! 

       
      Der har dere utstyret jeg bruker aktivt. Har noen få gitarer til, samt en bass, men disse brukes ikke i band. Tar gjerne imot tips til andre måter å bruke riggen min på, utstyr som hadde komplementert den osv. Når det er sagt er jeg svært fornøyd med hvordan det låter, og bruker omtrent aldri tid på skru lyd på øvinger.  
    • Av OsamaFetLaden
      Har kjøpt meg en scalloped neck for å se om det kan være noe for meg, og den har locking nut, så om det viser seg å vøre noe for meg tenker jeg på å sette sammen en superstrat m/ Floyd Rose. Alternativet er å fjerne locking nut-en og sette sammen en vanlig Strat. Jeg har bare eid én gitar med Floyd, og den var stilt inn til dive only og jeg hadde den bare noen måneder, så jeg har lite peil på dem. Observasjonen jeg har gjort gjennom årene er at gitarer med flytende Floyd som oftest har mer behagelig vibb, men ikke høres ut til å ha like god lyd som gitarer med Fender-trem. 
      Vil gjerne høre synspunkter på dette, samt råd om hvilken Floyd man bør satse på om man foretrekker Fender-lyd. 
    • Av siimen
      Hvor får man kjøpt en Charvel eller lignende 80-talls strat om dagen? Ligger ikke noe spesielt på finn.no som er aktuelt. 
  • Siste aktive tråder

    • Burde definitivt spilt på ampene og prøvd noen selv. Skal jeg følge samme taktikk som deg, så bør jeg selge min Blackstar fordi du ikke likte den - men personlig syns jeg den er på lik linje som mine tidligere ampe. ENGL Fireball, Orang OR15, Marshall JVM ++ andre amper som koster 5x. (Blackstar kostet meg 2k). Den har kanskje fått 80% gode reviews, men det vil alltid være noen som er uenig.  Husk også at f.eks Marshall Vintage Modern 50W er mer stuevennlig enn Vox AC30 på 30W. Deter stor forskjell på hvordan ampene er bygget.     
    • Joda, spillbart blir det absolutt. Hvordan den ender opp rent estetisk er et annet spørsmål.... Jeg har nå bestemt meg for å strenge denne opp nashville style, og dermed gjenerobre en annen av telecasterne mine til normal tuning. Progresjonen utover høsten vil være nokså uforutsigbar, og jeg kommer ikke til å oppdatere tråden særlig ofte. Kanskje ikke før den er noenlunde ferdig og prøvespilt. Angående selve settet; jeg har vel mer enn antydet at man trenger _litt_ mer erfaring og skills enn det å kunne justere trussrod og intonasjon en gang i mellom for å regne med å få til et brukbart resultat - og da baller det på seg med arbeidstimer og merutgifter (er man heldig får man låne noe verktøy). Kanskje man ikke har utstyret til å utføre en l/c og aldri gjort det før, erfaring med finisharbeid, prinsippet bak å shimme en hals, plugge skruehull for å bore opp nye, forstå hvordan en trussrod virker, forstå et loddeskjema, sette opp toppsadelen etc etc. Det sagt; misforstå meg ikke, dette er ikke bygging i "luthier"-forstand, dette er mer som å sette sammen LEGO-klosser fra 3.sorteringa, blandet med klosser fra piratprodusert LEGO som egentlig ikke passer helt uten å file og pusse. Settet er IKKE plug-and-play, selv om det kan forstås slik i salgsteksten (gjelder vel forøvrig storparten av alle slike billigsett). Som @Audun sa lenger opp, egeninnsats må påregnes. En bratt læringskurve for nybegynneren/amatøren dette, men har man fått gjennomført noe slikt tilfredstillende til slutt kan man jo sitte igjen med verdifull erfaring og kunnskap til å gå på flere prosjekter. Skulle det skjære seg fullstendig underveis har man jo ikke det største økonomiske tapet.
    • Jøss. Hvem skulle trodd én enkelt tråd kan påføre noen en så påfallende følelse av tomhet 0.O Jeg har ampen for deg, hvis du kan leve med single ended-/Klasse A-brum. Headstrong Santa Cruz m/ 12” element. Crème de la kræm blackfacelyd, valgfritt oktalt utgangsrør, høy nok renlyd for stuebruk, lav nok sluttrinnvrenglyd for stuebruk. Fenomenal romklang, line out, da workz. Jeg må være gal som tenker på å selge den.
    • Spent på hva du får til. Med tanke på pris, er det jo nesten slik at hvis du ender opp med noe som er greit spillbart, er det jo veldig bra.
    • Hvordan skranter det? Hva med en ny G30? 😉 Har selv brukt G30 i bortimot 10 år, og det har fungert stort sett knirkefritt. Det limte belteklipset er jo en vits, men med ei kameraveske e.l. til å feste i beltet, så er jo det problemet løst. Jeg kommer nok til å kjøpe en ny G30 den dagen min streiker. Jeg kan ikke forstå at det finnes noe som er mye "bedre" uten at det koster betydelig mer.  Jeg synes også løsningene med en duppeditt (sender) som stikker ut av jack-utgangen virker mye mer utsatt.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.