Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

female - female link til forsterker kabel


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Unleash som jeg prøver å koble opp på forsterkeren.

Den medfølgende forsterkerkabelen har en male plugg. Og det har også min forsterker kabel. Så jeg har koblet dem sammen med en standard female-female link som er beregnet for gitarkabler. Men det kommer ikke noen lyd.

Må jeg ha en spesiell link som passer til forsterker kabler slik at det er der problemet gjelder? Eller passer en slik link både til forsterkerkable og gitarkabler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en sånn tenker jeg: http://www.badcatamps.com/unleash.html

Edit: vet ikke heller om jeg skjønte spørsmålet forresten. Du kobler unleashen mellom forsterker og høytaler, så da er det vel en kort kabel som sitter fast i kabinettet du skal forlenge ved hjelp av dette linkopplegget? Burde jo bli lyd, men det er nok ikke heldig å bruke en gitarkabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en Bad Cat Unleash. Jeg har koblet en forsterkerkabel fra amp og inn til amp-input på Unleash'en. Så følger det med en speakon kabel som skal gå fra Unleash og inn til høytaleren på forsterkeren som er en combo. Fra forsterkeren går det en kabel med en male-plugg i enden. Fra Unleash'en går speakon-kabelen med en male plugg i enden. Så for å koble sammen disse må jeg bruke en femal-female "link". Vet ikke om dette er det riktige navnet.

Jeg kan se på Unleash'en at den mottar signaler fra forsterker (det er en blå lampe som lyser). Men det kommer ikke noe lyd inn til høytaleren. Denne "linken" tror jeg er beregnet på gitarkabler og ikke høytalerkabler (disse har samme jacker). Så jeg lurer på om det kanskje er her lyden forsvinner.

Noen som har forslag til en riktig "link" å bruke i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første- hvis du har en rørforsterker,må du ikke finne på å bruke den uten last, det vil si at du ikke har koblet til en høyttaler. Derfor kan du ikke trekke ut høyttalerpluggen på forsterkeren. Du skal bruke en høyttalerkabel fra høyttalereugangen på comboen og til unleashen. Ikke bruk en vanlig gitarkabel.

Denne "overgangen", eller linken som du kaller den, er rett og slett to hunplugger som er loddet sammen, og som gjør at du kan koble unleashen til elementet. Her er det snakk om såpass masse strøm at jeg ikke ville ha brukt en overgang fra clas eller noe. De er nok ikke beregnet på signaler fra en hundrewatts forsterker.

Jeg ville ha byttet ut hannpluggen på høyttalersiden med en hunplugg av god kvalitet, altså klippe av hanpluggen som sitter der, og satt på en hunplugg, for eksempel neutrik sine plastplugger eller lignende. Alternativt ville jeg ha loddet sammen to gode hunplugger til en overgang hvis det er slik at du vil ha muligheten til å koble til et kabinett siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det finnes noe å få kjøpt, men jeg ville ikke ha brukt det. Grunnen er som nevnt at du ikke vet om du vil få varmgang og kortslutning i en slik "link".

Det blir fort ganske dyrt.

Er det en musikkforretning der du bor, så lodder de sammen en slik sak til deg på noen minutter. Er det vanskelig/umulig å fikse, så send meg en PM, men det kommer til å koste noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.