Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Håndflate-tremolo?


UglyCasanova

Anbefalte innlegg

Ikke ødelegg RS'n..

Jeg skal kjøpe den av deg når du selger den..

Du kan sette inn en sånn som Brad Paisley bruker. G-bender. Litt dyrt, men ganske fet. Vet ikke helt hva det heter, men søk på nett, du finner ut av det ;)

Da kjøper jeg den fortsatt :P

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en idé å jobbe med teknikken, fremfor å gå for «hjelpemiddelsentralen»-løsninger? :P

Folk spiller forskjellig. Min spillestil krasjer med det de konvensjonelle tremoloproduktene der ute. Jeg mener det ikke er noe fasitsvar for hvordan man skal spille musikk.

Håpet det kanskje var noen som kjente til noen dyktige moddere der ute, som hadde fått en mulighet for å gjøre en utradisjonell og spennende jobb.

EDIT: Og jeg skjønner at gitarelskere klikker av tanken på å modde RSen. Men jeg er mer opptatt av å ha en gitar som passer meg perfekt enn å ha en gitar med orginal setup bare for orginal setups skyld.

Jeg elsker gitaren min, men jeg ønsker å optimalisere den for meg selv.

Endret av proffloff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er mer opptatt av å ha en gitar som passer meg perfekt enn å ha en gitar med orginal setup bare for orginal setups skyld.

Jeg elsker gitaren min, men jeg ønsker å optimalisere den for meg selv.

dette poenget er det faktisk ingen som kan ta deg på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han kan sterkt frarådes, da verdien på gitaren kommer til å gå i dass..

Helt klart, gjensalgsverdien kommer til å stupe, men igjen, det er ikke sikkert at han er bundet av at gitaren skal holde seg i verdi. Trådstarter sier jo ganske klart at han vil ha den moddet til å passe sine preferanser.

OP: Hør med Allen hos AVH Guitar Repair, holder til ved Grünerløkka. Han burde kunne hjelpe deg på vei, og gjør en god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gråter litt på innsiden, men om du absolutt må og er helt sikker på at du vil RUTE INN EN FLOYD ROSE I TELECASTEREN DIN så er vel AVH stedet å gå, om ikke annet kjenner han garantert til noen som er gode på trearbeid om han ikke gjør det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte akkurat en Floyd fra GFS.. Oppdaget i dag at den er perfekt for håndflate-bruk! Den er ganske høy på baksiden, der fin-tunerne stikker opp, veldig lett å ta tak på undersiden med fingrene for diving, og ikke noe problem å bruke håndflaten andre veien!

Denne her http://www.guitarfetish.com/Black-Floyd-Rose-Fastloader-Locking-Tremolo-System_p_110.html

Men å gjøre noe slikt med den Telen...... Uffda.... Hva med å kjøpe en gitar til heller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk spiller forskjellig. Min spillestil krasjer med det de konvensjonelle tremoloproduktene der ute. Jeg mener det ikke er noe fasitsvar for hvordan man skal spille musikk.

Håpet det kanskje var noen som kjente til noen dyktige moddere der ute, som hadde fått en mulighet for å gjøre en utradisjonell og spennende jobb.

EDIT: Og jeg skjønner at gitarelskere klikker av tanken på å modde RSen. Men jeg er mer opptatt av å ha en gitar som passer meg perfekt enn å ha en gitar med orginal setup bare for orginal setups skyld.

Jeg elsker gitaren min, men jeg ønsker å optimalisere den for meg selv.

Jeg føler dette blir litt som å knekke nesa på dama di fordi du har jøde-fetish. Kjøp deg eller en annen gitar og la den stakkars tele'n være i fred =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis utgangspunktet er at dette er din gitar i overskuelig fremtid, og du hadde foretrukket den med floyd, ser jeg ikke noe i veien med å modde den. Samtidig kan det være like greit å ha en egen floydgitar hvis tremoloen ikke er/blir en viktig del av spillestilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent teknisk sett kan jeg ikke se at det skal være et stort problem å lage en "pressplate" i stedet for en whammy på en FR. Det jeg kan se for meg kan bli et problem, er at det blir et veldig kompromiss mellom stivhet på stolen og hvor mye kraft som trengs for å få til en vibratoeffekt med håndflaten. Det er jo en viss lengde på vispepinner, og det er jo rett og slett det gamle prinsippet med kraft og arm.. Skal man gjøre dette så mykt at man får til en god dose vibrato, kan resultatet bli at man må justere spillestil, bending og slikt på den annen side av pendelen relativt mye.

Vil anbefale trådstarter å handle inn en rimelig tele og frese i fei på den, eksperimentere, gjerne sammen med en gitarbygger til man finner noe som fungerer. Tror kanskje det trengs både en og to justeringer før man er i havn.

(Regnr med at trådstarter vet at en flytende stol egentlig fører til vibrato, og ikke tremolo. Leo Fender visste ikke forskjellen, utdannet regnskapsfører som han var, så derfor feilbetegnelsen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I see what you did there! ^^^^

Dette er min gitar:

IMG_1529.jpg

Kan noen linke meg opp mot en av disse floyd rose tremoloene som kunne gjøre jobben?

Jeg er ikke noen gitarnørd/tech, bare elsker å spille. All hjelp er god hjelp.

Jeg ønsker muligheten til å bøye tonene både opp og ned (uten tremoloarm/pedal)

Jeg ønsker å oppnå denne typen effekt

http://www.youtube.com/watch?v=NpTDHY6wlsw&t=5m0s

Vet gitar/pickups/amps/effektpedaler spiller inn, men selve den fysiske måten å bøye tonene på vet jeg vil passe min spillestil.

Og hvis noen vet om noen gode gitarmoddere rundt Oslo som kunne installert+eventuelt feste en blokk som vil gjøre det enklere å slakke strengene, er det noe jeg gjerne tar imot tips om! :)

Ikke ødelegg en slik gitar. Få heller noen til å bygge en eller modde en som ikke er verdt så mye. Da kan du få et unikt resultat.

http://rebel-guitars.com/rs-guitarworks-workhorse/

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om floyd, eller et annet vibratoredskap ikke passer spillestilen din?

Det kan hende du vokser ifra det og det kommer til å se rævva ut!... vær så snill.. Ikke ødelegg gitaren din.

Som andre her sier. Tror du floyd er veien å gå, kjøp en billigere gitar og eksprimenter med det.

Du kommer garantert til å få nye ideer og innfall etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev ville jeg ikke kjørt på med denne gitaren i første omgang. Ville eksperimentert med en billig tele-kopi. Hvis det viser seg å fungere og komplementere min spillestil går nok RSen under kniven. Jeg har ikke dårlig tid og ønsker kun hjelp av noen som er utrolig dyktige og som jeg kan ha en samtale med. Er litt lettere for meg å forklare hva jeg ønsker ansikt til ansikt.

CastorFiber: Faen, jeg som trodde jeg skrev riktig. Mente folk kalte det vibrato men at det var tremolo! Søren!

Takk for tips, jeg skal ta en prat med AVH på løkka! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.