Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Håndflate-tremolo?


UglyCasanova

Anbefalte innlegg

God dag!

Jeg er på utkikk etter en tremolo, men vil ikke ha den typen med arm. Problemet er at dette er det eneste jeg finner på nettet.
Jeg spiller ganske nærme bridgen og kunne derfor tenke meg en tremolo man styrer ved hjelp av håndflaten. Er egentlig litt usikker om det engang er en tremolo, eller bare en slags bridge.
Mulig jeg bommer helt, og forklaringen er enkel, men jeg hadde satt stor pris på et svar og eventuelt hvor jeg kan få tak i en :)

tumblr_m5df6241bG1qbi0hm.jpg

For eksempel på hvordan jeg kunne tenke meg å bruke denne dingsen kan dere se fra rundt 1 min ut i denne filmen.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XxODVe13xvg

Endret av proffloff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fet.

Fant denne tråden der de som bygget gitaren svarte på det spørsmålet:

http://www.sweetwater.com/forums/showthread.php?27095-Isaac-Brock-Bridge

Eller, svarte og svarte; De svarer at det er en Wilkinson og at den er custom laget av Callahan.

Har en wilkinson to-punkts på stratten, og kan jo bende opp litt med å presse håndflaten mot broen. For å bende ned må jeg nesten hekte en finger på bak/undersiden og vippe den opp litt, men fullt mulig. Det ser ut som den på bildet har en blokk i bakkant som stikker litt ut så det er lettere å få moment begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk fort for seg! Hmmm, skulle jo gjerne ha hatt denne blokken så jeg fikk slakket ned strengene, ikke bare strammet de. Får vel finne meg en sveiser som liker å jobbe med pirkearbeid da :P

Det med "blokken" er min visuelle tolkning av disse bildene jeg så, men bildene var jækla små, så jeg er på ingen måte sikker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter du opp en vanlig Strat-bridge flytende så går det begge veier, også uten arm :) Jeg bruker denne metoden selv for tida siden vibarmen min knakk! Funker fett med mindre du er ute etter sjuke divebombs!

Støtter forslaget til Thor!

Greg Koch er helt konge på vibrato:

Endret av MacGyver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I see what you did there! ^^^^

Dette er min gitar:
IMG_1529.jpg

Kan noen linke meg opp mot en av disse floyd rose tremoloene som kunne gjøre jobben?
Jeg er ikke noen gitarnørd/tech, bare elsker å spille. All hjelp er god hjelp.

Jeg ønsker muligheten til å bøye tonene både opp og ned (uten tremoloarm/pedal)
Jeg ønsker å oppnå denne typen effekt
http://www.youtube.com/watch?v=NpTDHY6wlsw&t=5m0s
Vet gitar/pickups/amps/effektpedaler spiller inn, men selve den fysiske måten å bøye tonene på vet jeg vil passe min spillestil.

Og hvis noen vet om noen gode gitarmoddere rundt Oslo som kunne installert+eventuelt feste en blokk som vil gjøre det enklere å slakke strengene, er det noe jeg gjerne tar imot tips om! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Modest mouse! Det er lenge siden jeg har hørt. Dashboard (bl.a.) er ei fenomenalt fet låt!

But I digress;

Her støtter jeg aph. Ikke skjend den med utfresing og slikt. Kjøp eller lån ei øks med trem og prøv deg fram der i stedet. Om du må ha tele, kanskje en b-bender hadde vært din kopp med kaffe. Ikke full-pupp trem, men kan virkelig farge spillestilen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt mye med tremolo tidligere (strats), men pickingteknikken min gjør så jeg bruker for lang tid fra jeg treffer strengen(e) til jeg får satt igang med bøyingen av toner.
Med andre ord ønsker jeg en mer umiddelbar bøying av tonen, og da allerede nederste del av håndflaten min lener seg på bridgen kunne jeg tenke meg å kunne modelere tonen direkte fra den posisjonen.

Liker ikke Bigsby, verken hvordan de ser ut eller føles :blush:
Og b-bender gjelder bare én streng, og vil vel så vidt jeg vet kun stramme strengen (opp til C? C sharp?).


Har bare vurdert å gjøre noe med den gitaren. Hadde nok kjøpt en billig gitar som prøvekanin før jeg hadde rørt min baby :wub:

EDIT: Ja, MM er en av mine favoritter. "The Lonesome Crowded West" albumet fra 1997 er helt forbanna konge. Anbefaler å sjekke det ut. I hvert fall "Teeth Like God's Shoeshine" og "Truckers Atlas"

Endret av proffloff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.