Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mixe gitar spilt inn med Amp sim.


Anbefalte innlegg

Hei

Bruker for tiden VST amp rack eller Pod farm til å spille inn gitar og bass. Der er det jo vanlig å legg til kompressor, limiter, EQ osv. osv. , men når man har kommet til Mixinga, så er det jo også vanlig å bruke de samme effektene.

Så spørsmålet mitt blir da, lønner det seg å drite fullstendig i effekter i Amp simulatorer

(Dvs. velge Amp og Cab i Pod farm/Amp rack, skru litt på knottene... og thats it.) og heller legge til Kompressor osv. i DAW`n?

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk rene. Det er i hvert fall fort gjort 堳kru seg helt bort hvis man legger effekter opp堥ffekter i skk og kav. Det er heller ikke slik at et spor som hres bra ut alene, ndvendigvis gjr det i total-lydbildet. N岠det gjelder eq, synes jeg det er greiest 堧jre p堨vert enkelt spor. Kompressor bruker jeg s堬ite som mulig av. Stort sett bare p堢ass da jeg er en under middels habil bassist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker en kompressor kan du like godt legge den inn i amp-simulatoren, bare legg den på først i kjeden (evt. bruke en annen kompressor og ha den pluginen før amp sim). Kompressor i etterkant av amp/cab er ikke noe særlig. Ellers pleier jeg personlig å skru på selve amp-knottene for å få lyden i riktig gate, og legger som regel på EQ fra egne plugins igjen for å få gitarene til å sitte i miksen. Når det gjelder klang og delay varierer jeg litt, som regel bruker jeg delay direkte fra simulatoren da de ofte er gode (POD Farms delays kan jeg finne på å bruke til andre ting også) og gjerne klang fra egen plugin.

@ Audun: Selv de dyktigste pleier jo å bruke kompressor på bass, da det gjør ting med lyden. Jeg spiller aldri inn bass uten å bruke kompressor, selv om jeg er såpass stødig at jeg har 96% kontroll på dynamikken. Det er et must på bass IMO.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, prøvde uten effekter i Amp rack i går og la heller til Cubase`s egene effekter. Blei en helt ok mix, men må nok jobbe litt mer for å finne oppskriften.

@Dellers: Du skriver at jeg skal legge Kompressor først. Har også lest at rekkefølgen på effektene har mye å si.

La oss si at jeg på et gitarspor maximalt kommer til å bruke følgende effekter Eq, kompressor, gate, reverb og Delay i hvilken rekkefølge ville du plassert de, og ville du brukt reverb og delay som Send effects?(kanskje også unødvendig å bruke både reverb og delay?)

Mvh

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gate --> kompressor --> amp+cab --> delay --> EQ --> reverb dersom du bruker delay direkte fra amp-simulatoren (som jeg pleier å gjøre selv). Dersom man vil bruke delay utenfra ville jeg kjørt EQ --> delay --> reverb og hatt både delay og reverb på et aux-spor, ihvertfall reverb. Da har du en enkel måte å justere volumet på klangen uten at det går ut over selve gitarvolumet. Klang må som alt annet mikses inn med resten av låta, så ikke døm volumet på den om du kjører gitar i solo. Bare pass på når du bruker sends og egne spor til klang at sporet kun inneholder selve klangen, altså at det ikke skal inneholde en miks av klang og originalkilden. Den har du jo allerede på et eget spor.

Om du vil bruke både delay og reverb er opp til deg, det er smak og behag. Prøv deg fram og bruk det du synes låter best i et gitt parti eller ei låt. Merk at det er fint mulig å ha reverb før delay også, da det kan gi fine effekter, men under normale omstendigheter er det delay --> reverb som er å anbefale. Det er også mulig å kjøre dem parallelt.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste for en fin mix er å ha så lite modulerende tidlig i effekt chainen. Jeg vil anbefale og kjøre delay og reverbs i bus, slik at dynamiske (comp, eq, limiter) effekter ikke påfvrker disse (personlig synes jeg det blir bedre). Nå vet jeg ikke hvilken daw du bruker, men jeg pleier alltid kjøre lowcut på alle busene, Kjør gjerne en 200hz lowcut. eller mindre.(man vil helst ikke ha med lave frekvenser på delays og rev).

Annet enn det, ville jeg mixet gitar som om det var vocal og deretter frigjøre rom til vokalen dersom vokal skal på i ettertid... spesielt om det er lead.

Viktigst av alt, få så rent og fint råopptak som mulig, det er et tapsprosjekt å prøve å mixe et dårlig opptak.

Lykketil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.