Web Analytics
Jump to content

Hvilken vokalmikk til livebruk?

Ichi

Recommended Posts

Bruker i dag en AKG D5 som jeg stort sett er fornøyd med, men siden stemma mi er nokså flat og har mye diskant kommer den ekstra godt fram med denne mikken, og kan til tider bli litt skjærende. Har også brukt SM58, men den har igjen mer bass og vekt på mellomtone, noe som gjør stemma mi veldig tjukk og den forsvinner litt i miksen. De to mikkene passer godt til forskjellig bruk, til rolige og akustiske låter funker SM58 fint, mens til mer lydpøs skjærer D5en fint gjennom. Kunne i grunnen tenkt meg en mellomting...

Noen som har tips til andre livemikker som er verdt å prøve?

Henger vel også litt sammen med PA, men Røde er nevnt, og de har gjennomgående varme og konsistente karakteristikker i mikkene. Jeg har flere Røde-mikker, både til vokal- og videoopptak, og liker dem fordi du glemmer lyden og bare lytter til det som sies/synges.

Edited by toralfsan

Gode greier! Har en Røde NT1-a som hovedmikk hjemme, og den "deler" seg i toppen og kan til tider være vanskelig å mikse inn uten å gå inn med EQ på smale diskantfrekvenser. D5 har noe av det samme, den har heller ikke mye bass når man synger nær mikken, veldig flat respons.

Ligger noen samples på mikkene på Thomann, og Røde M1 høres ut omtrent som en D5, litt mer varme i bånn. Shure Betaen og Beyerdynamicen høres ut som det jeg er ute etter, kutter den verste diskanten uten å være muddy. Fant også Electro Voice N/D967A, høres ut som et bra kompromiss på alt og med best dynamikk. Shuren høres jo ut til å kunne kutte gjennom når man drar på med gitarer og trommer uten å miste varmen.

Får teste og høre!

• 3 weeks later...

I en streit rocka setting skal det i utgangspunktet kunne gå an å EQe en 58 til å låte anstendig nesten uansett hvem det er som synger.

Nja. Det spørs på vokalregisteret til vokalisten. En som ligger mellom baryton og tenor går fint, men dersom det er fullspikka tenor/kvinnelig vokalist låter det jævlig kjip lyd. Skrur masse rock/metal hvor vokalistene liker å cuppe hånda rundt mikken (ALDRI GJØR DETTE), da har jeg lengtet etter en OM2 e.l. med tettere respons.

Vokalister som cupper mikken gjør nok dette fordi de er vant med å cuppe ballene når de suger kuk.

• Like 1

Nja. Det spørs på vokalregisteret til vokalisten. En som ligger mellom baryton og tenor går fint, men dersom det er fullspikka tenor/kvinnelig vokalist låter det jævlig kjip lyd. Skrur masse rock/metal hvor vokalistene liker å cuppe hånda rundt mikken (ALDRI GJØR DETTE), da har jeg lengtet etter en OM2 e.l. med tettere respons.

Vokalister som cupper mikken gjør nok dette fordi de er vant med å cuppe ballene når de suger kuk.

AMEN! Vi har prøvd å fortelle vokalisten vår dette ca. en million ganger, men svaret er alltid «jeg gjør jo ikke det». Fem sekunder etter når vi skal teste mer lyd, så gjør han det igjen. :P

AMEN! Vi har prøvd å fortelle vokalisten vår dette ca. en million ganger, men svaret er alltid «jeg gjør jo ikke det». Fem sekunder etter når vi skal teste mer lyd, så gjør han det igjen. :P

Kjent problematikk.